Kirjoittaja Aihe: dvgrab - videoiden oikean kanavan äänissä pahoja häiriöitä [RATKAISTU]  (Luettu 2075 kertaa)

Moonshine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Videokamera: Sony DCR-HC44E (miniDV kamera siis, yhdistetty firewirellä)

Kaapatuissa videoissa oikean kanavan ääniä ei kuulu ollenkaan, oikeasta kanavasta kuuluu ainostaan valtava sirisevä pätkivä häiriöääni. Vasemmalla kanavalla taas on täysin puhdas ääniraita.

Kaappauksen tein komennolla:
sudo dvgrab

Olen koittanut kahdella eri koneella, Ubuntu 9.04:llä ja Linux Mint 8:lla. Kummassakin täsmälleen sama vika. Windowsissa WinDV ohjelmalla, samalla koneella, tulee täysin  virheetöntä kaappausjälkeä, joten vika ei ole laitteissa.

Missä vika?
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:01.34 kirjoittanut Moonshine »

Moonshine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Jaahas, piti käyttää muotoa dv2, eli komennolla:
dvgrab -autosplit -format dv2 tiedostonimi-

Hienosti toimii äänet nyt!

- tosin en ole varma kuuluuko tuon kameran tuottaman jäljen olla noin valtavan lomitetun näköistä...... No ehkä sitten.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16375
    • Profiili
- tosin en ole varma kuuluuko tuon kameran tuottaman jäljen olla noin valtavan lomitetun näköistä...... No ehkä sitten.

Kuuluu, jos se on tavallinen PAL- tai NTSC-kamera, eikä siinä ole progressiivista videokuvausta. Editointiin ja efekteihin on siis käytettävä ohjelmaa, joka ymmärtää lomitettua videota, tai lomitus on poistettava ennen jatkotoimenpiteitä.

STP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
- tosin en ole varma kuuluuko tuon kameran tuottaman jäljen olla noin valtavan lomitetun näköistä...... No ehkä sitten.

Kuuluu, jos se on tavallinen PAL- tai NTSC-kamera, eikä siinä ole progressiivista videokuvausta. Editointiin ja efekteihin on siis käytettävä ohjelmaa, joka ymmärtää lomitettua videota, tai lomitus on poistettava ennen jatkotoimenpiteitä.

Tuon lomitus ongelman kanssa olen taistellut, käsittääkseni DV  kamera on lomittamaton ja kuvaa 50 ruutua/sek. Samallaisella kameralla kuvattua videota olen nähnyt Windous koneella ja laatu oli erittäin hyvä (Sony DCR-HC96E). Sen takia epäilen, että jossain asetuksissa on vikaa. Olen yrittänyt Kinolla kaapata, mutta en saa kunnollista jälkeä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16375
    • Profiili
Tuon lomitus ongelman kanssa olen taistellut, käsittääkseni DV  kamera on lomittamaton ja kuvaa 50 ruutua/sek.

DV-kamerat kuvaavat lähes poikkeuksetta standardia lomitettua PAL- tai NTSC-videota. Jos niissä on mahdollisuus progressiiviseen kuvaukseen, formaatti on 576p25 tai 480p30.

Lainaus
Samallaisella kameralla kuvattua videota olen nähnyt Windous koneella ja laatu oli erittäin hyvä (Sony DCR-HC96E).

No oletko varma, ettei katselu- tai editointiohjelma poistanut lomitusta automaattisesti? Tämän voi varmistaa katsomalla kamerasta kaapattua raakavideota esimerkiksi VLC:llä (jonka lomituksenpoisto on kytketty pois päältä). Kaappausohjelmasta pitää myös kytkeä suodattimet ja uudelleenpakkaus pois, jos sellaisia toimintoja on vakiona päällä.

Lainaus
Sen takia epäilen, että jossain asetuksissa on vikaa. Olen yrittänyt Kinolla kaapata, mutta en saa kunnollista jälkeä.

Ymmärtääkseni Kino on suunniteltu käsittelemään juuri lomiteltua videota. Sitten kun video on otettu Kinosta ulos DV-muodossa ja se on tarkoitus muuntaa johonkin muuhun formaattiin, voidaan miettiä, tehdäänkö lomituksenpoisto vai ei. Esimerkiksi DVD-levyä tehtäessä suosittelisin pitämään lomituksen, kun taas nettijakelua varten se on paras poistaa samalla/ennen kuin video pakataan H.264:ksi.