Hei! Olen ihan newbie vielä linuxin kanssa. Ajattelin nyt selittää tässä mitä olen tehnyt, niin että joku ystävällinen guru sieltä ehkä vastaisi minulle, että missä tilassa tämä tietokoneeni nyt sitten on ja olenko tehnyt jotain vakavaakin väärin...
Eli olen tässä nyt jo jonkin aikaa tuskaillut tämän mga_vid ajurin toiminta kuntoon laittamista...
Ensin asensin mplayerin Synapticista, mikä onnistuikin miltei ongelmitta. Mplayer käynnistyy ja videot pyörii, mutta kuvan kokoa ei saa jostain syystä muutettua. Etsiskelin englannin kielisiltä Ubuntu foorumeilta tietoa tästä ja pian selvisikin, että jokin video ajuri täytyi vaihtaa toiseen.
mplayer -vo help
Available video output drivers:
xmga Matrox G200/G4x0/G550 overlay in X11 window (using /dev/mga_vid)
mga Matrox G200/G4x0/G550 overlay (/dev/mga_vid)
3dfx 3dfx (/dev/3dfx)
tdfxfb 3Dfx Banshee/Voodoo3/Voodoo5
xv X11/Xv
x11 X11 ( XImage/Shm )
xover General X11 driver for overlay capable video output drivers
gl X11 (OpenGL)
gl2 X11 (OpenGL) - multiple textures version
dga DGA ( Direct Graphic Access V2.0 )
sdl SDL YUV/RGB/BGR renderer (SDL v1.1.7+ only!)
ggi General Graphics Interface (GGI) output
fbdev Framebuffer Device
fbdev2 Framebuffer Device
svga SVGAlib
aa AAlib
caca libcaca
vesa VESA VBE 2.0 video output
directfb Direct Framebuffer Device
dfbmga DirectFB / Matrox G200/G400/G450/G550
xvidix X11 (VIDIX)
cvidix console VIDIX
null Null video output
mpegpes Mpeg-PES to DVB card
yuv4mpeg yuv4mpeg output for mjpegtools
png PNG file
jpeg JPEG file
gif89a animated GIF output
tga Targa output
pnm PPM/PGM/PGMYUV file
md5sum md5sum of each frame
Ookei. Englannin kielisen foorumin mukaan -vx:llä pitäisi alkaa toimimaan, mutta tässä vaiheessa huomasin, että matroxin korteille on olemassa oma ajuri. Koitin käynnistää mplayerin sillä:
mplayer -vo xmga video.avi
.
.
.
open: No such file or directory
vo_mga: Couldn't open /dev/mga_vid
Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device.
Exiting... (End of file)
No koitin etsiä tuota mga ajuria Synapticista, ja sieltä se löytyikin mga-vid-source paketista. Paketin ohjeissa luki, että jos sinulla on matroxin näytöohjain haluat ehdottomasti asentaa tämän ajurin. Ja minä halusin. Paketin lopussa vielä tällainen teksti:
This package just contain the sources needed to build the kernel module.
To actually use it, you'll have to compile it to match your installed
kernel. Refer to /usr/share/doc/mga-vid-source/README.Debian for
information on how to do this.
Eli ajuri pitäisi kääntää kerneliin, jos ymmärrän oikein. Seuraavaksi katsoinkin /usr/share/doc/mga-vid-source/README.Debian teksti tiedostoa:
mga-vid-source for Debian
-------------------------
You can compile the module by untarring the mga-vid.tar.gz tarball you'll
find in /usr/src , and then entering the top-level kernel source directory
of the kernel you want to compile the module for, and issue the command:
# fakeroot make-kpkg modules_image
You should end up with a mga-vid-*.deb file in the parent directory, which
you can install as usual with 'dpkg -i'.
.
.
.
Purkasin Synapticilla haetun paketin /usr/src/ kansiossa, jolloin paketin sisältö meni alikansioon /usr/src/modules/
ja aloin miettiä mikä ihme on top-level kernel source directory? SItten googletin ja löytyi tällaista:
http://lists.debian.org/debian-amd64/2006/01/msg00024.htmlJa aikani pyörittyä ja hyörittyä löysin itseni tällaisesta threadistä englannin kielisillä foorumeilla:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=85064Tuoltain sain käsityksen, että minun pitäisi jostain ensin saada lähde koodi kernelilleni, että voisin kääntää tuon mga ajurin siihen...
Sitten aloinkin jatkamaan hommaa tuon ohjeen mukaan
sudo apt-get update
sudo apt-get install build-essential
sudo apt-get install kernel-package
sudo apt-get install gcc-3.4
sudo apt-get install libncurses5
sudo apt-get install libncurses5-dev
sudo apt-get install libqt3-mt-dev
eli hain kernelin lähdekoodin ohjeen mukaan ja se asentui /usr/src/ hakemistoon.. lisäksi asennettiin muitakin kääntämiseen liittyviä paketteja.
Sitten kerneli paketti purettiin ja se meni kansioon /usr/src/linux-source-2.6.12
cd /usr/src
sudo tar --bzip2 -xvf linux-source-2.6.12.tar.bz2
Sitten tehtiin jotain mystistä:
sudo ln -s /usr/src/linux-source-2.6.12 /usr/src/linux
cd /usr/src/linux
Ja lisää mystiikkaa:
sudo make oldconfig
sudo make menuconfig
menuconfigissa en muuttanut mitään säätöjä. Varmistin vain, että valikoissa oli oikea alusta valittuna i386. Lopuksi tallennettiin uusi konfiguraatio. Ja seuraavaksi ajettiin käskyjä:
su
CC=gcc-3.4
export CC
exit
CC=gcc-3.4
export CC
Ja sitten ryhdyttiin kääntämään ydintä:
cd /usr/src/linux
sudo make-kpkg clean
sudo make-kpkg --initrd --append-to-version=-custom kernel_image kernel_headers modules_image
MUTTA harmikseni tuo punainen osa tekstistä jäi kirjoittamatta! Joten käänsin ytimen ilman, että kone teki mitään noitten moduulejen asentamiseksi! Kääntäminen kesti n. 3-4 tuntia! Ja kaikki aivan turhaa.
Kääntämisen aikana tuli erilaisia varoituksia, joten en totta puhuen olisi uskaltanut tuota kerneliä asentaakkaan loppuun asti.
Ongelmana nyt on se, että en tiedä mitä kone todella teki ja kuinka pääsen takaisin lähtöruutuun? Ja uskallanko poistaa nuo tiedostot jota tuonne /usr/src/ kansioon on nyt kertynyt.
Noiden toimenpiteiden jälkeen olen vielä ajanut komennon
sudo make-kpkg clean
ja yrittänyt tuon jälkeen vielä tätä:
su
make-kpkg modules_image
jolloin tulee valitus, että
Please ignore the warning about overriding and ignoring targets above.
These are harmless. They are only invoked in a part of the process
that tries to snarf variable values for the conf.vars file.
echo done > stamp-configure
The changelog says we are creating 2.6.12-custom, but I thought the version is 2.6.12
make: *** [modules_image] Error 1
Niin ja siis olisi mukavaa saada selvennystä joltain, ihan noista perus asioista, että mihin mikin liittyy ja miten olisin helpoiten asentanut tuon mga-vid-sources paketin?
Eli miksi joku yleensäkkään haluaa kääntää kernelin?
mitä siitä on hyötyä?
Itse ainakin kuvittelin niin, että tuo kerneli pitäisi kääntää ensin omaa käyttöjärjestelmääni vastaavaksi, että nuo ajurit voitaisiin asentaa tai jotain muuta sellaista...
Kiitos jos jaksoit lukea loppuun...