Minulla on nyt ollut eeePC 701:ssä Ubuntu 9.04. Toimii erinomaisesti, mutta toisinaan ongelmana on, että ikkunan alaosa tai yläosa jää näkyvän alueen ukopuolelle.
Toki työpöytäni on viritetty siten, että paneelit tulevat esiin vain hiirulaisella kutitettaessa. Valitettavasti jotkut ohjelmat esim. Thunar käynnistyvät aina kokoruututilaan, jolloin ei ole mahdollista oikeasta yläkulmasta päästä komentamaan niitä ikkunaksi ja säätämään kokoa.
Kokeilin UNR-työpöytää ja kuten keskustelusta on ilmennyt, se on ongelmallinen. Erään puheenvuoron mukaan versio 9.10 toimisi hyvin. Minun ongelmani on, että olen mikroni kanssa syrjäseuduilla, missä Elisan verkko on tosi hidas. Minulle tulee kaksi linux-lehteä ja niiden mukana DVD-levyjä. Uusimmat linuxit saa kuitenkin vain Netistä imuroimalla.
Nyt vietin yön tyttöystäväni luona ja siellä Elisan verkko toimi nopeasti ilmeisesti 3G-tasolla. Käytin tilannetta hyväkseni ja imuroin EasyPeasy 1.5:n. Se toimi muuten oikein hyvin elo-cd:nä, mutta jälleen Mokkulan konfigurointi oli toivotonta kun paneelin kriittiset nappulat jäivät näytön alareunan alapuolelle. Hiukan häämöttivät, mutta olivat silti "ah niin lähellä,mutta niin kaukana ...".
Nyt tutkin mahdolisuutta ladata uuden vierailun aikana UNR, mutta Ubuntun sivuilta ilmenee, että versiossa 9.10 on ongelmia eeePC 701:n kohdalla. Voisin elää niiden kanssa, jos vain mokkulan asentaminen onnistuisi.
Mikä neuvoksi