Taitaa kyseessä olla ennemminkin yhteensopivuusongelma, kuin yleisestä CD- tai DVD-levyjen toimimattomuudesta.
Kertoileppa koneentiedoista, mitä tiedät, ja onko kyseessä PATA- vai SATA-levyasema, jos et tiedä, niin kerro suurinpiirtein, miten uusi kone sulla on. Vanhoissa koneissa ei voi olla SATA-levyasemaa.
Lisäksi näyttäisi, että päätteellä (Sovellukset->Apuohjelmat->pääte) tällä komenolla saat lisää tietoja laitekokonaisuudestasi:
sudo lshw
Huom! sudo-alussa kysyy salasanaasi, joka sinun tulee kirjoittaa, vaikka näytöllä ei mitään näyttäisi tapahtuvankaan. Hyväksyminen tapahtuu ENTERillä.
Tosin itse en ole kovinkaan hyvä laiteasioissa.
Edit - Ohjelmapakettien asentaminen tapahtuu helpoiten graafisesti synaptic-pakettien hallintaohjelmalla (Järjestelmä->Ylläpito->Synaptic-pakettienhallinta).
Siis tähän pitää paikkansa, mikäli samihs72:n neuvot eivät toimi, mutta mulla on se käsitys, että normaalit audiCD:t Ubuntun perusasennuskin pitäisi pystyä käynnistämään (Ainakin ubuntu-restrited-extras-paketin asentamisen jälkeen, koska ihan perus Ubuntusta mulla ei ole kovinkaan paljoa kokemuksia, kuin LiveCD:ltä, ja silloin ei ymmärrettävästi voi kokeilla CD-levyjen toimintaa.)
Edit - Mikäli kyseessä on toi Pentium 4:nen, niin se on rajatapaus SATA:n ja PATAn kanssa, Lisäksi ongelma saattaisi ratketa, mikäli päivittäisit tietokoneesi Ubuntu 9.04:seen ja kohtahan tuleekin jo Ubuntu 9.10:nen l. niihinkin päivittäminen saattaisi korjata ongelman. Ilmeisesti et pysty polttamaankaan uutta Ubuntu-levyä CD-asemalla?
Edit - Tarkemmin ajatellen ei kannatakaan päivittää konetta 9.04:seen vaan oottaa uusi julkaisu, ja asentaa se joko USB-muistin avulla tai Rompun avulla suoraan 9.10:seen. Tosin ennen asentamista kannattaa omat tiedostot viedä talteen usb-kiintolevylle, koska Asentaessa ne helposti tulee tuhottua.