Kirjoittaja Aihe: KUBUNTU 9... / ASUS M2R-FVM AMD LIVE!  (Luettu 1416 kertaa)

pepeubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
KUBUNTU 9... / ASUS M2R-FVM AMD LIVE!
« : 01.09.09 - klo:14.54 »
Koneeni on Fujitsu Siemens Scaleo P, Vista. Emolevy on ASUS M2R-FVM AMD LIVE!.
Olen tehnyt Kubuntu USB tikun, jolla voin bootata ACER läppärini, joten tikussa ei ole vikaa.
Tämä Fujitsu Scaleo P ei pysty boottaamaan USB:stä (boot error), mutta sama KUBUNTU 9.xxx.ISO CD:ltä boottaa. On vain hidas. USB:llä olisi nopeampi.
Pitäisikö emolevyn bios päivittää. Miten? En haluaisi olla epävarma, ettei koko hyvä kone mene toimintakyvyttömäksi. En ole koskaan tehnyt emolevyn softapäivityksiä.
En ole vielä valmis asentamaan toista käyttistä Windows Vistan rinnalle, vai kannattaako(?).
Miniläppäri Asus (Linux-Xandros) ei myöskään boottaa kyseiseltä tikulta.

T. PePe

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: KUBUNTU 9... / ASUS M2R-FVM AMD LIVE!
« Vastaus #1 : 03.09.09 - klo:08.18 »
Se livecd ja livecdn usbiversio ovat molemmat tarkoitettu testaamista varten. USB tikulle on asennettavissa käyttöjärjestelmä joka toimii suoraan tikulta. Foorumilla on ohjeita tätä varten. Mulla ei ole kauheasti kokemuksia livecdn ja usbitikkujärjestelmän nopeuksista, muuta kuin että hitaita ne molemmat ovat kovalevyasennukseen verrattuna.

Lainaus
Pitäisikö emolevyn bios päivittää. Miten? En haluaisi olla epävarma, ettei koko hyvä kone mene toimintakyvyttömäksi.
Tämä saattaa auttaaa ja sen ei pitäisi olla vaikeaa. Itselläkin on samanlainen kuva jäänyt jostain että se olisi hankalaa mutta nopeasti mulle laitettiin tästä asiasta ns jauhot suuhun tällä foorumilla :)

Lainaus
En ole vielä valmis asentamaan toista käyttistä Windows Vistan rinnalle, vai kannattaako(?).
Mikäli lohkaiset vistan osiointityökalulla esim 10gb osion tyhjää(TYHJÄÄ) tilaa ja asennat esim ubuntun tuohon osiolle, kaiken pitäisi mennä aivan turvallisesti.

Toimiiko tuo usbiboottaus vain sillä koneella, millä tikku on tehty ? Eli ilmeisesti olet koittanut ainakin kolmea konetta, joista yksi boottasi..tikku siis näyttäisi toimivan?