Hei!
Minulla on pieni kehitysvaiheessa oleva palvelin, jolla olisi tarkoitus kokeilla/opetella lähinnä palvelimen käyttöä ja ylläpitämistä. SSH:lla olen yhteyden ottanut koneeseen aina. Palvelinta olen käyttänyt lähiverkossa kun ei ole vielä muuta käyttöä ollut. Nyt olisi hyvä saada palvelimeen yhteys myös ulkopuolelta, mutta se ei oikein ota onnistuakseen. Palvelimelle asennetun Apachen avulla olen pistänyt jonkun kokeilusivun sinne ja lähiverkossa toimii hyvin. Ulkoista IP:tä käyttäessä selaimeen taasiinsakkin aukeaa TP-linkin nettiboksin (virallinen nimi mikä?) sisäänkirjautumis sivu. Myös välityspalvelimen kautta olen yrittänyt kokeilla, mutta ei saa yhteyttä. Myös dynaaminen DNS dy.fi:hin kautta on. Ei toimi. Netti toimii muuten normaalisi, eli esim. irkkaaminen ja pakettien asentaminen/lataaminen onnistuvat. Netti tulee palvelimelle tälläistä reittiä pitkin :
Johto seinästä -> TP-Link TD-8840 reititin/adsl-modeemi/mikä lie -> Buffalon langaton tukiasema mallia WHR-HP-G54 -> palvelimelle (langallisesti) sekä toiselle koneelle ja lopuille koneille WLAN:illa.
Irkissä kyselin jo, ja siellä neuvoivat että Port Forwardit olisivat väärät. Niiden kanssa olen yrittänyt tapella, mutta ei ole ottanut onnistuakseen. Alkaa jo hieman tympimään tämä. Jos (ja kun) täällä on henkilöitä, joilla on enemään kokemusta ja tietoa näissä asioissa, olisin kiitollinen jos saisin neuvoja tähän. Jos unohdin kertoa jotakin tärkeää, niin kysykää. Ja jos aihe on väärällä alueella, niin siirtäkää.
Tv: Ripatee