Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poistamisesta  (Luettu 2250 kertaa)

marinnek

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun poistamisesta
« : 15.08.09 - klo:16.26 »
Lueskelin tuossa aiemmin ohjeita Ubuntun poistamisesta. Minulla on koneellani rinnakkain Visva ja Ubuntu. Siitä grubista tuli sellainen kysymys mieleen, että jos vetäisen kiintolevyn täysin sileäksi ja asennan Windows XP:n, kummitteleeko nuo tuo Ubuntun grub sen jälkeen enää? Vai lähteekö se pois kiintolevyn tyhjennyksen myötä?

Joku kysyy, miksi luovun Ubuntusta. Vaimon kone pamahti, joten oma koneeni siirtyy hänelle ja ostan itselleni uuden koneen. Vaimo ei vielä osaa arvostaa Ubuntua. :)

jassoo

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun poistamisesta
« Vastaus #1 : 15.08.09 - klo:16.33 »
Ainakin ennen sanoivat että linuxista jää rippeitä aina kun windows ohelman laittaa tilalle eli jää jotain kovolle..En tiedä enää nykyään mutta ainakin silloin kun atk koulutuksessa olin niin oli juuri entisistä ohjelmista juttua että jotain rippeitä jää kummittelemaan,,,, ::)

PenguinNerd

• Vieras
« Vastaus #2 : 15.08.09 - klo:16.48 »
Ei kummittele, mikäli laitat kiintolevyn täysin sileksi, myös MBR:n. Sinun pitää käyttä vaikka ms-sys ohjelmaa saadaksesi MBR:n Windowsia varten sopivaksi.

ms-sys-työkalu löytyy http://partedmagic.com/ saatavalta partedmagic live-cd:ltä 8)

Ohjeita työkalun käyttöön löydät täältä: http://ms-sys.sourceforge.net/#Documentation  8)

HUOM. työkalua ei löydy Ubuntulle!!
« Viimeksi muokattu: 15.08.09 - klo:16.51 kirjoittanut PenguinNerd »

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
« Vastaus #3 : 15.08.09 - klo:16.50 »
Itseasiassa XP ylikirjoittaa itse MBR:n jos vedät koko levyn sileäksi.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

PenguinNerd

• Vieras
« Vastaus #4 : 15.08.09 - klo:16.52 »
Minulla ei ole ylikirjoittanut.. On aina pitänyt bootata kone partedmagic live-cd:ltä ja ajaa ms-sys ja sitten vasta asentaa Windows..  :-\

edit:tarkennus
« Viimeksi muokattu: 15.08.09 - klo:16.59 kirjoittanut PenguinNerd »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 15.08.09 - klo:16.59 »
Minulla ei ole ylikirjoittanut.. On aina pitänyt bootata kone partedmagic live-cd:ltä ja ajaa ms-sys ja sitten vasta asentaa..  :-\
Tarkoitatko, että osioiden poisto ei hävittänyt mbr:ää vai että asennus ei kirjoittanut omaa käynnistyslataajaansa siihen GRUBin päälle?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

PenguinNerd

• Vieras
« Vastaus #6 : 15.08.09 - klo:17.03 »
Minulla ei ole ylikirjoittanut.. On aina pitänyt bootata kone partedmagic live-cd:ltä ja ajaa ms-sys ja sitten vasta asentaa..  :-\
Tarkoitatko, että osioiden poisto ei hävittänyt mbr:ää vai että asennus ei kirjoittanut omaa käynnistyslataajaansa siihen GRUBin päälle?
Tarkoitin siis: Osioiden poisto ei ole hävittänyt mbr:ää (käyttäessä Gparted-ohjelmaa), eikä Windowsin asennus kirjoittanut omaa käynnistyslataajaansa GRUBin päälle. Molempia.

edit: tarkennus
« Viimeksi muokattu: 15.08.09 - klo:18.54 kirjoittanut PenguinNerd »