Kirjoittaja Aihe: pääteasiaa  (Luettu 1635 kertaa)

Ketale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
pääteasiaa
« : 04.07.09 - klo:12.00 »
Olen asentanut muutaman ohjelman päätteen avulla, esim. Ubuntun sivuilta multimediakoodekkeja ym, joita ei loydy pakettivarastoista.
Kun haluan jatkaa asennuksia, tulee teksti:  "E: Lukkoa /var/lib/dpkg/lock ei saada - open (11 Resurssi ei tilapäisesti ole käytettävissä)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?"
Miten tuollaisen toisen prosessin saa lopetettua?  Samanaikaisesti ei ole avoinna muita asiaan liittyviä sivuja, kuten toinen pääteikkuna, Synaptic tms.
Ahaa.  Vai.
Voisiko tämä johtua siitä, että kopion tällaisen: sun-java5-plugin sun-java5-fonts flashplugin-nonfree .   Se meni muuten läpi, mutta lopuksi päätteeseen jää näkyviin vain Javan käyttäoikeussopimus, joka pitäisi hyväksyä.  Ko. ikkunaan ei kuitenkaan voi kirjoittaa mitään, OK näkyy, mutta ei sitä voi mitenkään klikata. 
Jos päätteen yrittää sulkea, tulee ilmoitus, että haluatko  sulkea- prosessi on vielä käynnissä.  Miten Javan asennusprosessia siis jatketaan ja annetaan em. hyväksymisilmoitus?
Prosessi siis jää päälle, eikä tämän jälkeen voi käynnistää esim. Synapticia eikä Lisää/Poista- vaihtoehtoa.
Epäilen, että jos koko koneen uudelleenkäynnistää, keskeneräiset asennukset häviävät.

Toinen juttu.
Tällainen teksti kehotetaan kirjoittamaan flash-asennusten jälkeen:  sudo update-flashplugin .  Vastauksena "command not found".  Mitähän siihen pitäisi lisätä? 
Myöskään Realplayeria ei löydy:  "sudo apt-get install realplay w32codecs libdvdcss2" antaa vastaukseksi, että pakettia ei löydy.
Multimediakoodekit, flashit, Java-ympäristä jne. olisivat (ainakin minulle) välttämättömiä.

Pääsisipä joskus käyttämään tätä Ubuntua työvälineenä!  Kaikki aika menee välttämättömien apuohjelmien asennuksessa.  Yritän kuitenkin sitkeästi saada tämän kuntoon, että voisin kokonaan siirtyä toisella koneella olevasta Vistasta Linux-käyttäjäksi.


Storck

  • Vieras
Vs: pääteasiaa
« Vastaus #1 : 04.07.09 - klo:12.06 »
Pääsisipä joskus käyttämään tätä Ubuntua työvälineenä!  Kaikki aika menee välttämättömien apuohjelmien asennuksessa.  Yritän kuitenkin sitkeästi saada tämän kuntoon, että voisin kokonaan siirtyä toisella koneella olevasta Vistasta Linux-käyttäjäksi.

Niinpä, vaikuttaa kuitenkin siltä ettet ole tehnyt aivan kuten on tarkoitus. Tuohan on järkkysimppeli juttu asentaa tarvittavat kikkareet.

Mihin tarkoitukseen haet "Ubuntun sivuilta" kodekkeja? Minulle on riittänyt Synapticin tarjoamat jutut. Ja ja ja... miksi "sun java 5"? Uudempaakin on tarjolla!!

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
    • Profiili
Vs: pääteasiaa
« Vastaus #2 : 04.07.09 - klo:12.16 »
Ensimmäinen homma Ubuntussa asennuksen jälkeen on mielestäni käydä ruksimassa Synapticista kaikkia ohjelmalähteet, sitten olen Lisää/Poista -valikosta valinnut "Kaikki saatavilla olevat sovellukset" ja asentanut lähes kaikki mahdolliset paketit hakusanalla "codecs" tai "codec".  Flashin olen käynyt lataamassa Adoben sivuilta, sehän asentuu ihan klikkailemalla. Tuo salattujen DVD-levyjen purku vaatii aina vähän Googlettelua kun en koskaan muista miten se asennettiin. Javakin löytyy Lisää/Poista valikosta ja sieltä sen asensin.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Ketale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: pääteasiaa
« Vastaus #3 : 04.07.09 - klo:15.54 »
Pääsisipä joskus käyttämään tätä Ubuntua työvälineenä!  Kaikki aika menee välttämättömien apuohjelmien asennuksessa.  Yritän kuitenkin sitkeästi saada tämän kuntoon, että voisin kokonaan siirtyä toisella koneella olevasta Vistasta Linux-käyttäjäksi.

Niinpä, vaikuttaa kuitenkin siltä ettet ole tehnyt aivan kuten on tarkoitus. Tuohan on järkkysimppeli juttu asentaa tarvittavat kikkareet.

Mihin tarkoitukseen haet "Ubuntun sivuilta" kodekkeja? Minulle on riittänyt Synapticin tarjoamat jutut. Ja ja ja... miksi "sun java 5"? Uudempaakin on tarjolla!!
Juu, siksi minä tänne kirjoittelenkin, että saisin lisäohjeita Linuxin käyttöön ja oppisin tekemään "kuten on tarkoitus".

Edeelleen kyselen, jos joku tietäisi, miten toimitaan tilanteessa, kun tulee tämä viesti:     "E: Lukkoa /var/lib/dpkg/lock ei saada - open (11 Resurssi ei tilapäisesti ole käytettävissä)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?"
MIllä komennolla lopetetaan päälle jäänyt keskeneräinen prosessi?  Tämä tilanne tulee minulle usein eteen.

Tuosta thewkin kommentista oli paljon apua.  Todellakin, ohjelmia saa tosiaan lisättyä myös lisää/poista- menetelmällä (Synapticin ja ohjelmalähteiden lisäksi).  Sieltä löytyikin kaikenlaista.
Eksyin tutkimaan sivustoa "http://ubuntu.sange.fi/ohjeet", jossa taitaa olla aika vanhentuneita neuvoja koodekeista, Javasta yms.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: pääteasiaa
« Vastaus #4 : 04.07.09 - klo:15.58 »
Jos olet päätteessä komentanut sen javan asennuksen ja se pääte on vielä auki siinä lisenssikohdassa, "paina nuolinäppäimiä, jolloin se "ok" tulee valituksi ja paina enter"
asennus ajaa itsensä loppuun ja ei ole enää muita prosesseja häiritsemässä.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!