Tässä kun äänistä puhutaan niin kysympä samalla, mistä saa tietää onko hardware vai software mixing käytössä?
no, software mixin ei ole oletuksena käytössä, joten oletko säätänyt sen käyttöön?
Jos olen ymmärtänyt oikein, HW mixing tapahtuu äänipiirillä kun taas SW mixing ohjelmallisesti (=kuormaa prosessorille).
kyllä, olet ymmärtänyt oikein.
Itselläni "äänikorttina" on emolevyn äänipiiri (asus A7N8X-deluxe, äänipiiri nVidia soundstorm) ja tietojeni mukaan piiri on erittäin laadukas.
noh, laadukas ja laadukas. onhan siinä ominaisuuksia, mutta ainakin itselläni (minulla on sama emo yhdessä koneessa) tv-kortin äänien ohjaaminen tuon kortin kautta aiheutti sekä katsellessa, että varsinkin kaapatessa aivan järkyttävää kohinaa. en jaksanut moista kuunnella ja ostin kympillä sb live!:n, nyt ei suhise ja rautamiksauskin toimii. kai tuo silti integroiduksi kortiksi on ihan laadukas, kokemuksia on valitettavasti muistakin.
Itse nyt en sen enempää äänistä/äänipiireistä ymmärrä, kunhan kaikki kuuluu ja ei ole ylimääräisiä ratinoita yms niin olen tyytyväinen...
juu, ei minullakaan niin suurta väliä, kun koneelta ei kuitenkaan kuulu mitää hifi-ääntä. tosin ääntä käsitellessä on kyllä hyvä olla ihan kunnollinen kortti.
Mutta olisi siis mukava tietää, hyödyntääkö ubuntu äänipiirin ominaisuuksia vai onko kuorma sysätty prosessorille?
soundstorm käyttää ainakin vielä linuxissa intel8x0-ajuria joka ei tue rautamiksausta. nvidialta oli musitaakseni joskus binääriajuri äänikortille (vai oliko se vain verkkokortille, ennen forcedethiä), mutta siitäkään ei ole aikoihin kuulunut. luulen, että jos ei nvidialta heru speksejä (ja olen aikaa varma ettei niitä liikene), niin tuolle piirille ei tulla tukemaan rautamiksausta linuxissa.
[edit]
jos piirin kanssa on ongelmia, niin kannattanee katsella apuja myös alsa-projektin kortin ajuria käsittelevältä sivulta. siellä on yleensä aika hyviä käyttäjäkommentteja:
http://alsa-project.org/alsa-doc/doc-php/template.php?company=Nvidia&card=.&chip=nForce&module=intel8x0