Kirjoittaja Aihe: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto  (Luettu 5739 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
"Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« : 16.06.09 - klo:22.36 »
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8103106.stm

Eli siis suurella tiivistyksellä niille, jotka eivät lontoota osaa: auto, jonka koko malli laitetaan julkiseen levitykseen, että kuka tahansa saa valmistaa kyseistä mallia ja muokata sitä mielensä mukaan, on myös ympäristöystävällinen
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #1 : 16.06.09 - klo:22.38 »
Nyt on auto, kännykkä, näytönohjain (ainakin suunnilleen)...mitäs vielä...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #2 : 16.06.09 - klo:23.43 »
Nyt on auto, kännykkä, näytönohjain (ainakin suunnilleen)...mitäs vielä...

Helikopteri ois kiva. Tai avoin vessanpönttö.
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:23.46 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #3 : 17.06.09 - klo:00.51 »
Eli siis suurella tiivistyksellä niille, jotka eivät lontoota osaa: auto, jonka koko malli laitetaan julkiseen levitykseen, että kuka tahansa saa valmistaa kyseistä mallia ja muokata sitä mielensä mukaan, on myös ympäristöystävällinen
Avoimuudesta pisteet mutta tuskin nähdään koskaan suuressa mittakaavassa, kuten ei varmasti muitakaan vetyautoja...sen verran heikko on kokonaishyötysuhde (sis. vedyn tuotanto + jakelu) vetyautolla verrattuna esimerkiksi sähköautoon. Enkä kyllä väittäisi mitenkään erityisen ympäristöystävälliseksi... ja onhan tuo ollut tulossa 10 vuoden sisään varmaan jo 50 vuotta :)
Täyttää kaikki ympäristöväen kriteerit: epäkäytännöllinen, ei oikeasti kovin ympäristöystävällinen, erittäin kallis ja mahdoton toteuttaa järkevästi laajassa mittakaavassa jne...

snifi

  • Vieras
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #4 : 17.06.09 - klo:02.27 »
Missähän se varsinainen auton malli on, sattuuko kenelläkään silmään?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #5 : 17.06.09 - klo:09.51 »
Nyt on auto, kännykkä, näytönohjain (ainakin suunnilleen)...mitäs vielä...

Helikopteri ois kiva. Tai avoin vessanpönttö.

Minkähänlainen olisi avoin vessanpönttö...? ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3946
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #6 : 17.06.09 - klo:10.47 »
Missähän se varsinainen auton malli on, sattuuko kenelläkään silmään?


U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #7 : 17.06.09 - klo:11.20 »
Joo muistan jonkun dokumentin jossa oli vetyautoista vähän juttua.
sen mukaan vetyn tuotanto + siittä vapautettava energia ajossa kuluttaa aivan liikaa energiaa suhteessa
hyötyyn. Esim. sähköautoissa on etuna no. valmis jakeluverkosto ja se että voidaan tuottaa sitten sitä sähköä
menetelmillä mitkä ovat taloudellisimpia ja ekologisimpia juuri sillä hetkellä.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #8 : 17.06.09 - klo:12.58 »
Aivan, vastaava yritys sähköautolle olisi upea juttu! Silti tuossa on paljon hyvää, nimenomaan tuo open-source malli koko bisneksessä. Sähköautoille kaivataan vastaavaa... Muistaakseni joskus 2011-2012 tietämillä ainakin yhdenlaisen akun patentti loppuu (sen omistaa Texaco). Akuthan se ongelma on, vaikka kaupunkikäyttöön tekniikka olisikin täysin valmis.

snifi

  • Vieras
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #9 : 17.06.09 - klo:14.19 »


Valokuva autosta on valokuva autosta, mutta missä on se varsinainen lähdekoodi? (esim. CAD-malli/3D-malli?)


Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #10 : 17.06.09 - klo:14.31 »
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article301276.ece?s=r&wtm=-17062009

Tuossa kans asiaa pirssistä.

edit:
Lainaus
Yritys aikoo julkaista auton tarkat tekniset tiedot ja yksityiskohdat internetissä. Kuka tahansa voi tehdä virtuaaliautoon muutoksia ja esittää parannusehdotuksia. Yhtiö uskoo, että räätälöimisen mahdollisuus jouduttaa auton kehitystyötä.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: "Avoimen lähdekoodin" vetyauto
« Vastaus #11 : 17.06.09 - klo:16.24 »
Nyt on auto, kännykkä, näytönohjain (ainakin suunnilleen)...mitäs vielä...

Helikopteri ois kiva. Tai avoin vessanpönttö.

Minkähänlainen olisi avoin vessanpönttö...? ::)
Riuku lienee aika lähellä.  ;D

Linux user #424871