Puolisen vuotta vanhalla koneella, jota käytän päivittäin, on asennettuna Windows XP Home ja versiosta 8.10 päivitetty 9.04 Ubuntu Gnome työpöydällä. Olen huomannut, että en enää tarvitse XP:tä, kun olen oppinut käyttämään Winen avulla muutamaa harvaa tarvitsemaani W ohjelmaa. Siksi haluaisin poistaa XP:n koneeltani ja asentaa sen tilalle openSUSE 11.1:n. (Minulla on vanhalla "harjoittelukoneella" XP ja tuo Suse samalla levyllä).
Tässä koneessa on kaksi kiintolevyä, joista toisella siis on XP ja toisella Ubuntu. Ubuntu toimii vallan mainiosti (ja varmaan XP:kin, jos sitä käyttäisin). Haluaisin kuiten, että asiaa tuntevat tarkistaisivat fdisk -l komennon antaman kuvan (liitteenä), ennekuin ryhdyn varsinaisiin muutostöihin. Itse en ymmärrä siitä juuri mitään.
1. Miksiköhän siinä on kaksi swap osiota? Olisiko duplikaatti tullut versiopäivityksen yhteydessä. Ilmeisesti ei siitä kuitenkaan ole haittaa. Näyttäisikö osiointa muuten olevan kunnossa?
2 .Mitä tarkoittaa * merkki windows levyssä. Muistelen, että jos tällaisessa Windows Linux rinnakkaisasennuksessa poistaa W:n, Linuxia ei pysty enää käynnistämään eli onko käynnistyssysteemi W levyllä?
Toiveena olisi, että voisin jättää Ubuntun omalle levylleen tällaisenaan. Jos muu ei auta, niin tietysti voin asentaa Ubuntunkin uudestaan Susen perään. Silloin ei ilmeisestikään käynnistysongelmia tulisi.
[ylläpito on poistanut liitteen]