Kirjoittaja Aihe: Osioinnin muutos  (Luettu 1801 kertaa)

xcon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Osioinnin muutos
« : 23.04.09 - klo:20.11 »
Asentelin ubuntun viikko sitten. Mulla oli kovolla valmiina elokuvia yms. Laitoin automaattisen osioinnin niin se jätti sinne 16.3 mt vapaata elokuvien yms perään.
Tyhjentelin sen ahtaaksi jääneen osion toiselle kovolle, elikkä tämä kovo missä ubuntu on on nyt täysin tyhjä lukuunottamatta ubuntua.
Nyt tartteis saada siis tuota toista osiota isommaksi mihin voisi sitten sijoitella musat, leffat yms.
Gpartedilla ei antanut rueta niille tekemään mitään. Olis kyllä antanu toisen kovon, missä vista, formatoida ja purkaa partiot.

Mikä neuvoksi?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Osioinnin muutos
« Vastaus #1 : 23.04.09 - klo:20.27 »
Kun käynnistät Ubuntua, se mounttaa omat osionsa, jolloin niitä ei voi muutella. Käytä livelevyä, sillä pitäisi onnistua. Ole varovainen...

xcon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Osioinnin muutos
« Vastaus #2 : 23.04.09 - klo:20.35 »
Livelevy tarkoittaen siis sitä DVD:tä miltä asensin ubuntun?
Sillä siis käynnistän ja ajan Gpartedin?

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Osioinnin muutos
« Vastaus #3 : 23.04.09 - klo:20.43 »
Livelevy tarkoittaen siis sitä DVD:tä miltä asensin ubuntun?
Sillä siis käynnistän ja ajan Gpartedin?


Juu livelevy tarkoittaa asennuslevyä. Eli buuttaus CD:ltä ja sitten System-Administration-GParted.

Kannattaa varmuuden vuoksi ottaa kaikki tärkeät tiedostot talteen ennen osioiden muuttamista. Itsellä ei ole kokemusta käytössä olevien osioiden muuttamisesta, muuta kuin kerran pienensin Windowsin melkein tyhjää d-asemaa onnistuneesti.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Osioinnin muutos
« Vastaus #4 : 26.04.09 - klo:14.39 »
Itse olen muuttanut noita osioita melko monesti eikä mitään ole koskaan hävinnyt.  Vahinko voi osioinnissa kuitenkin käydä helposti, myös minulle eli pientä varovaisuutta ja harkintaa ennen enteriä.   
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.