Kirjoittaja Aihe: Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään  (Luettu 1504 kertaa)

eeva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään
« : 18.04.09 - klo:10.36 »
Minulla on Samsungin SGH E380-merkkinen kännykkä ja tuommoinen merkitön sininen bluetooth-tikku. Sain muodostettua sellaisen yhteyden tietokoneen ja kännykän välille, että kännykän musiikkitiedostot näkyivät koneelta käsin, mutta kuvia ja videoita en saa siirrrettyä.
Olen aivan amatööri Ubuntun käytössä. Voisiko joku ystävällinen sielu opastaa miten muodostan laiteyhteyden oikein ja mitä kaikkea koodia minun pitää syöttää? Ja tosiaan, ihan alusta asti tuo koodihomma, en osaa sitä juurikaan   :o

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään
« Vastaus #1 : 18.04.09 - klo:15.08 »
Terve Eeva!
Laitappa vaikka tuohon oikealle yläkulmaan,hakuruutuun ensin se bluetooth, ja sitten laajentelet sitä hakua kiinnostuksesi mukaan koko Ubuntusi version ja myös laitteidesi  tyypin tarpeen ja mallin mukaan rakentuvaan kokonaisuuteen 8) ...
Wikissä on erinomainen suomenkielinen opastus asiaan, lue vain huolella kaikki ensin ja asenna vasta kun olet alkanut hieman ensin sisäistää tämän uuden järjestelmäsi määritelmien eroavaisuuksi. Niitä taitaa ensimmäisinä päivinä piisata. Toivon kaikkien muidenkin puolesta jotta kohdallesi sattuisi paljon positiivisia elämyksiä tähän alkuvaiheeseen.
Siksi maltillisuuden korostaminen noiden yhteysien rakentamisessa ei ole liioiteltua, vaan myöhemmin, kun joskus melko varmasti kuitenkin joudut suorittamaan jopa vaikka tämän saman asennusrumban uusiksi, on se jo ikään kuin luissasi,se rauhallisuus. Ja homma alkaa pelata. Kehittyy rutiineja. ;)

Tärkeää on muistaa tallentaa ne conffitiedostojen korjaukset ja säädöt. Itse tein aloitellessani jopa kaksi tai kolme kertaa peräsin ollakseni takuuvarma  muutöksien toteutumisesta.

Tärkeää on myös muistaa valmiin tallennuksen jälkeen bootata eli uudelleenkäynnistää koko laitteisto ja vielä tehdä se oikein, eli varnistua kertakaikkisestakokosähkötalouden totaalisesta stumppaamisesta.

Alkuinnostus on mahtavaa ja ja kannustinkin on kohtuullisen kiinnostava ja innostava, vaan tuppaa yhä vielä itselläkin olemaan skappaaamista noiden työjärjestyksien kanssa... jos alkaa jokin uusi ennenkokematon juttu pitkän ja vaikean vaiheen jalkeen toimimaan ja vieläpä yllättäen itse käyttäjänkin.

Uutena amatöörinä tää Ubuntu ja Linux on kaikkein jännintä ja vielä paras, kivaakin.
Tuo sininen aihe vain ei ole se helpoin asennuksen pemppuillessa, joten jos ei ala yhdistellä, älä hermostu....
Tulostele tännepäin tulosteita, jotta tietäjät osaa illemmalla syventyä, sikäli kun jotain aihetta on...

Virheetön oikein kirjoitus copypasteamalla on elintärkeätä yleisesti Linuksien käskemisessä sen komentorivin eli päätteen ja sudon/gksudon jne. käytössä.

LIsäksi omaan vapaaseen tyyliin jonkinlainen tekstieditorilla tehty historiikki eli dokumentointi auttaa näiden eksoottisten loitsujen kannsa touhuamista sitten seuraavana päivänä näitä tänpäiväisiä jälkiä selatessa, ja asioiden kehittyessä vähitellen niiksi kaivatuiksi rutiineiksi...

Jos on ongelmaa, mieti, googlaa, Käytä noita kahta Foorumihakua, skarppaa ohjeiden päiväyksiä, versionumeroita myös, ja jossei onnaa, kysy rohkeasti lisää,
illemmalla on sitten nuo tietäjätkin koneillaan taas, tuo ulkoilma näin kevätaikaan taitaa pitää useimmat meistä poissa näppäimistöiltä iltaan asti, eikä niillä  pienemmilläkään mobiililaitteilla auringonpaisteessa oikein helppoo oo kait muutoinkaan...

Lopetan jaaritteluni ja toivotan siis tervetulleeksi tähän uuteen Ubuntumaailmaan!
Alkuun pääset noilla vähän matkaa...
Koodia: [Valitse]
lsusb
Koodia: [Valitse]
nm-tool
Koodia: [Valitse]
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.msg170269#msg170269
Koodia: [Valitse]
/etc/init.d/bluetooth restart
Terveisin Alpertti

JK:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_tutuksi
http://wiki.ubuntu-fi.org/
Matkapuhelin_modeemina[/b]]http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

Tuossa eräs Samsung, kurki sieltä lisää linnkkejä...
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=21434.0
JK: Tämä eli varnistua kertakaikkisestakokosähkötalouden totaalisesta stumppaamisesta.
Tehtiin täälläpäin ja tänäaamuna totaalisesti. Yli kaksi tuntia edestakaaisin boottailua.
Sähkömiestä ja pakettiautoa suhasi edestakaisin tuion ajan ja minä poika äimistelin noita Fortumin äksöneitä.
Olikohan kyseessä  jonkin lajin teejiipila ehkä... :) ;) :D ;D :P
ÄH!. Menen ulos.

« Viimeksi muokattu: 18.04.09 - klo:15.11 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään
« Vastaus #2 : 18.04.09 - klo:15.22 »
Niitä tiedostoja voi lähetellä bluetoothilla valitsemalla lähetettävät kansiosta, jossa ne ovat ja klikaamalla yhtä oikealla näppäimellä. Siitä valikosta sitten Lähetä.., ja Lähetä käyttäen Bluetooth (Obex Push) ja vastaanottajaksi se käynnykkä sekä lopuksi Lähetä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään
« Vastaus #3 : 18.04.09 - klo:21.57 »
Jos kerta tiedostoja näkyy tietokoneen ruudulla, pitäisi ne saada kopioitua koneen kiintolevylle ihan hiiren oikean napin "kopioi"-toiminnolla.
Siis valitse kyseinen tiedosto hiiren oikealla napilla ja siitä se kopioi.
Mene ssitten jonnekin haluamaasi kotikansioon tuosta "Sijainnit"-ohjelmasta, ja sen kansion sisällä taas hiiren oikealla korvalla näyttäen valitse "lIitä tiedostoja". Nyt pitäisi datasiirron toimia ihan OK.

Minulla tollanen Bluetooth-tikku tekee semmosta, että se pitää yleensä napata irti, ja laittaa takasin, ennenkuin se alkaa löytämään puhelimen "asemia" ollenkaan. Tätä siis pitää näin herätellä joka kerta, kun haluan siirrellä kuvia. Eikä aina niitä saa silti näkyviin joka kerralla.

eeva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Bluetoothyhteys Samsungin kännykkään
« Vastaus #4 : 20.04.09 - klo:17.31 »
Kiitos kiitos, kyllä minä copypasten osaan  ;D
Ne kuvat ei vaan näy minulla niissä kansioissa missä pitäisi, mutta musiikit näkyy, se tässä oli probleemana. Eli joku ihmeen puolittainen yhteys tuon kännykän ja koneen välillä siis on. Ja ihan sama juttu oli aiemmin Windowsin kanssa eli ei uusi ongelma ???
Mutta onneksi tämän kanssa ei ole hengenhätää.
Kikkailen sitten kun jaksan perehtyä taas joku päivä enempi masiinoihin.
Kiitos ihmiset neuvoistanne  :)