Hei kaikille! On siis tullut aika hankkia uusi tietokone, kone ei tule pelikäyttöön ja tarkoituksena olisi käyttää koneessa pelkkää ubuntua ilman winukkaa toisena käyttiksenä!! Tähän asti olen käyttänyt konettani siten että arkipäivän askareet olen hoitanut ubuntun puolella, pelaamiset ja videoeditoinnit winukan puolella. Pelaamista en enää hirveästi ole puuceellä harrastanut kun tuli konsoli hommattua ja ajattelinkin luopua pelikoneestani kokonaan, pienemmän sähkölaskun ja mekkalan toivossa!
Koneen tulisi toistaa sujuvasti full-hd materiaalia, blu-ray asemaa koneeseen ei tule, ja koneen pitäisi olla erittäin hiljainen sillä linux kone sijoitetaan samaan tilaan missä yritän saada tarvittavan annoksen kauneusunia. Digi-tv kortti löytyy omasta takaa mutta en tiedä onkohan se ubuntu yhteensopiva
Itse olen katsellut seuraavanlaista kokoonpanoa:
Emolevy: Asus M2N68-AM (Nvidian 7025/nForce 630a piirisarja ja integroituna nvidian näyttis) *51e*
Prosessori: Athlon 64 X2 7750 Black Edition *66€*
Näyttis: Aluksi käytellään emolevyn integroitua, myöhemmin hommataan jokin passiivijäähdytteinen nvidia jossa komponenttiulostulo. Saa ehdottaa!
Muistit: 2x2gb A-Data 800mhz *löytyy jo*
Kovalevy: Samsung 750gb F1 *löytyy jo*
Poweri: Corsair 400W *52e*
Kotelo: Vanhasta Compaqin pakettikoneesta näin aluksi, myöhemmin jokin muu matx koppa. Saa ehdottaa!
Prosessori cooleri: Scythe Ninja Mini *43e*
Digiviritin: Nebula Electronicsin PCI viritin antennitalouksiin joka tukee HD lähetyksiä. Nebulalta ei taida olla kuin yksi PCI digiviritin en muista tarkkaan tuotenimeä, onkohan tämä ubuntu yhteensopiva?
Äänikortti: Tarvitaanko tällaista vai onko emolevyn integroitu tarpeeksi hyvä? Mikään Hifisti en ole mutta löytyy Sonyn 5.1 vahvistin analogiliitännöin sekä Wharfedalen Diamond 8 sarjan kaiuttimet, en haluaisi että tietokone huonontaisi äänen laatua vaan että musiikki soisi kuten näillä kaiuttimilla pitäisi soida.
Saako tällaisesta paketista hyvät vastineet rahalle ja ovatko kaikki komponentit toistensa kanssa yhteensopivia ja eritoten ubuntun kanssa? Kiitoksia jo kaikille vastanneille!
Jussi Nirhamo
Jo hankitut kamppeet:
Emolevy: Gigabyte EP45-DS3
Prosessori: E8500
Näyttis: Nvidia Geforce 8500 GT
Muistit: 2 X 2gb A-Data vitesta 800mhz
Kovalevy: Samsung 750gb F1
Poweri: Antec NeoHe 430W
Kotelo: Nexus Clodius (äänieristymattoa)
Prosessori Cooleri: Xigmatek Achilles
Digiviriti: Nebula PCI
Äänikortti: -