Olen suorittanut vain yhden ohjelmointikurssin vuosia sitten C++-kielellä joten en ole asiantuntija. Kurssin suositeltuna oppikirjana oli Deitel & Deitelin C++ How to Program. Itse en pitänyt kuitenkaan kyseisestä kirjasta, vaan päädyin lueskelemaan Bruce Eckelin kirjaa Thinking in C++, Volume 1. Eckelin kirja on ladattavissa netistä ilmaiseksi:
http://www.nic.funet.fi/pub/mirrors/www.mindview.net/Books/. Monet tykkäävät Deitelien kirjasta, mutta itse koin sen olevan liikaa tyyliltään "tee näin-ja-näin saadaksesi seuraavan tuloksen". Eckelin kirja selittää enemmän koko kontekstia alkaen tietokoneen ja kääntäjän toiminnasta. Se vastaa kysymyksiin, miksi jokin kääntäjän ja ohjelmointikielen ominaisuus on sellainen kuin se on. Kirjaa on viimeksi muokattu kahdeksan vuotta sitten, mutta ei kai C++:n perusteet ole siitä miksikään muuttuneet.
On muitakin hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi kuin C++. Kielen valinta riippuu mm. siitä, mitä on tarkoitus päätyä ohjelmoimaan (tietokantasovelluksia, 3D-pelejä vai jotakin muuta). Voisiko Python olla riittävä tarkoituksiisi? Koska kysyit erityisesti Windows-ohjelmoinnista, ehkä C#?
muokattu: "yhdeksän" -> "kahdeksan"