Kirjoittaja Aihe: Kryptattu system drive ja Ubuntu  (Luettu 1950 kertaa)

asio-otus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kryptattu system drive ja Ubuntu
« : 09.02.09 - klo:21.37 »
Minulla on (kannetava) tietokone (Vista), jossa on yksi kovalevy. Kovalevy on kryptattu kokonaan Truecryptilla. Olen luonut Ubuntua varten uuden osion, mutta se on tietysti mukana kryptauksessa. A) Onnistuuko asennus tälle osiolle? B)  Kannattaisiko menetetellä mieluummin jotenkin toisin?

juyli

  • Vieras
Vs: Kryptattu system drive ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 09.02.09 - klo:23.35 »
Minulla on (kannetava) tietokone (Vista), jossa on yksi kovalevy. Kovalevy on kryptattu kokonaan Truecryptilla.

Miksi voisit luoda kryptatulle kovalevyosiolle uusia osioita ihan tuosta vain?
Ubuntu tai mikä tahansa käyttöjärjestelmä tarvitsee omat levyosionsa järjestelmän asennusta varten.
Ihan oma järjenkäyttö sallittua, jos ei jopa suotavaa.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo:23.37 kirjoittanut juyli »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kryptattu system drive ja Ubuntu
« Vastaus #2 : 10.02.09 - klo:07.43 »
Lainaus
Olen luonut Ubuntua varten uuden osion, mutta se on tietysti mukana kryptauksessa.
Mulla ei ole paljoakaan tietoa näistä kryptisistä jutuista, mutta voisin kuvitella että kryptaus täytyy "ottaa pois päältä" asennuksen ajaksi.

B) Kuten sanottu, se tarvitsee omat osionsa toimiakseen joten uudelleen osiointi voisi olla yksi vaihtoehto.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kryptattu system drive ja Ubuntu
« Vastaus #3 : 10.02.09 - klo:09.07 »
Lainaus
Olen luonut Ubuntua varten uuden osion, mutta se on tietysti mukana kryptauksessa.
Mulla ei ole paljoakaan tietoa näistä kryptisistä jutuista, mutta voisin kuvitella että kryptaus täytyy "ottaa pois päältä" asennuksen ajaksi.

Vahvistan. Työkone on kryptattu ja Win-kryptaus piti olla pois päältä, että sain tehtyä osion ja asennettua Ubuntun siihen.

asio-otus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kryptattu system drive ja Ubuntu
« Vastaus #4 : 10.02.09 - klo:22.37 »
Lainaus
Miksi voisit luoda kryptatulle kovalevyosiolle uusia osioita ihan tuosta vain?
Ubuntu tai mikä tahansa käyttöjärjestelmä tarvitsee omat levyosionsa järjestelmän asennusta varten.
Ihan oma järjenkäyttö sallittua, jos ei jopa suotavaa.

Osio on siis luotu kryptauksen sisälle, eikä siinä ollut mitään ongelmaa.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kryptattu system drive ja Ubuntu
« Vastaus #5 : 11.02.09 - klo:07.44 »
Pointtina siis kumminkin on asentaa ubuntu omalle osiolleen ja tällä hetkellä jos osio on jonkin kryptin alaisena niin sitä tuskin sinne saa ilman että kryptaus poistetaan.