Vielä viime keväänä minulla oli aktiivikäytössä ja ainoana koneena pöytäkone, jossa oli 1,4 Mhz prossu ja 512 MB rammia. Ubuntu pyöri siinä ihan kiltisti ja gimpillä editoin valokuvia. Nykyiset pikkuläppärit ovat mukamas aivan heikkoja rääpäleitä, aivan kuten minun vanha tietokoneeni, mutta kyllä noilla tehoilla kepeä linuxi pyörii aivan kiltisti.
Koska tehoja oli melko liki samat kuin pikkuläppäreissä, jouduin tekemään muutamia tehonsäästötemppuja:
1) xfce, fluxbox tai muu kevyt window manager on paikallaan. Ainakin minua nyppii jos asioita pitää odottaa yli puoli sekuntia.
2) Open officen rinnalle kevyempi pikku office nopeisiiin pikkutomituksiin. Abiword ja gnumeric riittivät aika pitkälle. Gnumeric käynnistyy hetkessä, joten sinne on näppärä listata pikkuasioita ja tehdä kaikenlaisia pikkulaskelmia. Sitten joskus kun oli jotain tärkeää, mikä piti lähettää, tulostaa, muokata tai jotain, niin sitten nykäistiin raskas OO käytiin ja odoteltiin pari sekkaa.
3) Deluge korvasi raskaan Azureuksen
4) Ei compizia, joutavia joulukoristeita eikä härpäkkeitä ja houkuttimia.
Joissain pikkuläppäriessä tulee valmiiksi sille tehtaalla konffattu ditro. Suosittelen pitäytymään siinä, jollei terminaalin puukottaminen ole tuttua puuhaa tai jollei xandro$, £inpus tai muu rupea liiemmin ahdistamaan.