Kirjoittaja Aihe: Kuinka ohjelmoin pelejä?  (Luettu 4484 kertaa)

walto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
  • Ymph...
    • Profiili
    • Reveurs Domain
Kuinka ohjelmoin pelejä?
« : 12.11.08 - klo:20.16 »
Elikkäs kiinnostais tietää kuinka teen linuxilla pelejä?
mielellään seuraavia ominaisuuksia:
-orpg
-3D
-äänet (ei kyllä pakollista)

Eli mitään scriptausohjelmaa tai muuta?
en halua linkkejä rpg maker 2k/xp yms/game makerin sivustoille, pelin pitää mielellään olla avointa soossia.
niin juu. en todellakaan halua ohjelmaa jossa on samat ominaisuudet kuin gamemakerilla, vaikka se olisikin open sourcea
registered ubuntu user #23980
http://www.adressit.com/linuxkouluihin

Asus EEE 901, 2 GB DDR2, Jaunty Gnome
Pöytäkone: 2,8 GHz CPU, 1,3 GB RAM, 80, 33, 20 GB SATA ...

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #1 : 12.11.08 - klo:20.30 »
Elikkäs kiinnostais tietää kuinka teen linuxilla pelejä?

Python on käsittääkseni varsin suosittu.

http://www.pygame.org/news.html

Nämä tulivat vastaan googlaamalla.

http://www.libsdl.org/
http://happypenguin.org/forums/viewforum.php?f=7

Omaa kokemusta/osaamista asiasta ei ole.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

snifi

  • Vieras
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #2 : 12.11.08 - klo:21.53 »
Blenderin Game Engine olisi minun valintani, tai ehkä PyGame.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #3 : 13.11.08 - klo:10.34 »
Blenderillä tosiaan voi tehdä kaikenlaista:
http://www.yofrankie.org/
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 13.11.08 - klo:11.41 kirjoittanut Asmo Koskinen »

walto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
  • Ymph...
    • Profiili
    • Reveurs Domain
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #5 : 13.11.08 - klo:15.34 »
oukei, mitens blenderin saa ladattua (ei löytynyt adeptista), ja saako mistään graafista versiota vai pitääkö vain sisukkaasti vääntää tekstiä?
registered ubuntu user #23980
http://www.adressit.com/linuxkouluihin

Asus EEE 901, 2 GB DDR2, Jaunty Gnome
Pöytäkone: 2,8 GHz CPU, 1,3 GB RAM, 80, 33, 20 GB SATA ...

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #6 : 13.11.08 - klo:15.35 »
oukei, mitens blenderin saa ladattua (ei löytynyt adeptista)

http://packages.ubuntu.com/search?keywords=blender&searchon=names&suite=all&section=all

Ei taida olla ohjelmalähteet kunnossa jos ei näy pakettienhallinnassa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Taleman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #7 : 13.11.08 - klo:15.54 »
Adept ei ehkä osaa asentaa muuta kuin KDE:n paketteja?

Ubuntussa tulisi ohjelmien asennuksiin käyttää ohjelmaan Synaptic (tai aptitude jos käyttää tekstikäyttöliittymää). Synaptic löyty valikosta Järjestelmä | Ylläpito | Synaptic-pakettienhallinta.

Jos ensimmäistä peliään on tekemässä, python-pygame voisi olla otollisempi alku kuin blender.
Tapio Lehtonen
Pori

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #8 : 13.11.08 - klo:19.59 »
Huisaa - meillä on elokuva ja peli, täytyy hankkia nämä.

Kokeilin demo-versiota. Se paljasti Ubuntu 8.10:n alsa-ongelman; poistin koko PulseAudion. Mutta demo-kaatuu silti. Tässä koneessa on integroitu Intel-piiri; voi se siitäkin johtua.

Koodia: [Valitse]
asmok@ubuntu:~/Bin/yofrankie_demo1.2_glsl_linux32$ ./yo_frankie
guessing './yo_frankie' == '/home/asmok/Bin/yofrankie_demo1.2_glsl_linux32/./yo_frankie'
argv[0] = './yo_frankie'
Detected GL_ARB_texture_env_combine
Detected GL_ARB_texture_cube_map
Detected GL_ARB_multitexture
Detected GL_ARB_shader_objects
Detected GL_ARB_vertex_shader
Detected GL_ARB_fragment_shader
Detected GL_ARB_vertex_program
Detected GL_ARB_depth_texture
Detected GL_EXT_separate_specular_color
Muistialueen ylitys
asmok@ubuntu:~/Bin/yofrankie_demo1.2_glsl_linux32$

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #9 : 13.11.08 - klo:20.23 »
Lainaus

Kokeilin demo-versiota. Se paljasti Ubuntu 8.10:n alsa-ongelman; poistin koko PulseAudion. Mutta demo-kaatuu silti. Tässä koneessa on integroitu Intel-piiri; voi se siitäkin johtua.


Kannattaa kokeilla sitä ei-GLSL -versiota. Mulla toimi ihan hyvin Intelin GMA950-integroidulla, paitsi päähenkilö oli vähän haljun värinen. Äänet toimi ok (8.10)
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #10 : 13.11.08 - klo:22.33 »
Kannattaa kokeilla sitä ei-GLSL -versiota.

Jess.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #11 : 13.11.08 - klo:22.35 »
Kannattaa kokeilla sitä ei-GLSL -versiota.

Jess.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Melkein täydellinen.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kuinka ohjelmoin pelejä?
« Vastaus #12 : 13.11.08 - klo:23.12 »
oukei, mitens blenderin saa ladattua (ei löytynyt adeptista), ja saako mistään graafista versiota vai pitääkö vain sisukkaasti vääntää tekstiä?

Mikäli käytät nykyistä adeptin KDE4-versiota niin suosittelen siirtymistä osittain puhtaaseen apt-get ja apt-cachen maailmaan. Beta on tässä tapauksessa betaa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla