Kirjoittaja Aihe: Arkistointiohjelma pariin projektiin  (Luettu 3142 kertaa)

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Arkistointiohjelma pariin projektiin
« : 03.10.08 - klo:21.13 »
Minulla on työnalla pari projektia jotka tarvitsisivat jonkin hyvän kuvienhallintaohjelman. Omat kuvat ovat ihan kohtuullisesti järjestyneet F-spotilla, mutta nyt on käsillä pari projektia joissa molemmissa tarkoitus on kerätä USB levylle useamman ihmisen ottamia kuvia, ja lajitella niitä pikkuhiljaa aiheenmukaisiin kansioihin. F-spot ei tähän sovellu koska se ei seuraa hakemistojen nimien muuttamista.

Kyseessä on siis erilliset projektit, joten tarvittaisi joko kaksi eri ohjelmaa, tai ohjelma jolla voi hallita kahta erillistä "albumia".

Picasaa kokeilin, ja se on muuten monelta osin riittävä, mutta kaikki toiminnot eivät toimineet (slideshow, ym).

Digikamiakin kokeilin, mutta en nopealla kokeilulla vielä keksinyt miten sillä saa selattua levyä niin että kuvia ei siirretä omaan hakemistoon.

Jotenkin jäi vaan mietityttämään löytyisikö joku paremmin toimiva systeemi jostain juuri tähän tarkoitukseen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #1 : 03.10.08 - klo:21.38 »
Minulla on työnalla pari projektia jotka tarvitsisivat jonkin hyvän kuvienhallintaohjelman.

Lähde liikkeelle vaikka tästä.

http://www.taimila.com/estetiikka/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #2 : 03.10.08 - klo:22.28 »
Kiitos kiinnostavasta linkistä, mutta vielä tässä vaiheessa ei ole tarkoitus tehdä webin kautta selattavaa galleriaa, vaan ihan järjestää kuvat USB levyille mahdollisimman loogisesti ja sitten liikutella niitä levyjä tarpeen mukaan.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #3 : 03.10.08 - klo:22.43 »
Digikamiakin kokeilin, mutta en nopealla kokeilulla vielä keksinyt miten sillä saa selattua levyä niin että kuvia ei siirretä omaan hakemistoon.

En taida ihan ymmärtää ongelmaa, mutta itse hylkäsin F-spotin juuri siksi, että vaikutti että se haluaa järjestää kuvat oman halunsa mukaan hakemistoihin ja tästä probleemista johtuen olen nyt käyttänyt nimenomaan digikammia.

Digikammissahan kuvien "juurihakemistona" voi kylläkin olla vain yksi hakemisto, mutta sehän on helppo kiertää. Esimerkiksi minulla kuvia löytyy fyysisesti kotihakemistosta, jaetusta hakemistosta (päästään käsiksi verkon kautta) ja myös eri levyiltä. Käytännössä olen ratkaissut ongelman niin, että olen tehnyt digikammin juurihakemistoon symbolisia linkkejä eri hakemistoihin, jolloin ne näkyy omina hakemistoinaan heti digikam-juuren alla.

Symbolinen linkkihän tehdään näin ikkään:

Koodia: [Valitse]
ln -s /kuvat1/ fyysinen_hakemisto

jossa työhakemistona pitää siis olla digikam-juuri, jonne komennon jälkeen syntyy kuvat1-niminen linkki joka osoittaa "fyysinen_hakemisto" nimiseen hakemistoon. Jälkimmäinen voi sijaita samalla levyllä, toisella levyllä, USB-levyllä tai vaikka verkossa.

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #4 : 03.10.08 - klo:23.13 »
Koodia: [Valitse]
ln -s /kuvat1/ fyysinen_hakemisto

jossa työhakemistona pitää siis olla digikam-juuri, jonne komennon jälkeen syntyy kuvat1-niminen linkki joka osoittaa "fyysinen_hakemisto" nimiseen hakemistoon. Jälkimmäinen voi sijaita samalla levyllä, toisella levyllä, USB-levyllä tai vaikka verkossa.

Hienoa, juuri jotain tuollaista hain. Täytyy kokeila. Kiitos.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #5 : 04.10.08 - klo:19.45 »
Hienoa, juuri jotain tuollaista hain. Täytyy kokeila. Kiitos.

Ooppa hyvä, toivotaan että auttoi.

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #6 : 05.10.08 - klo:11.10 »
Hienoa, juuri jotain tuollaista hain. Täytyy kokeila. Kiitos.

Ooppa hyvä, toivotaan että auttoi.

Jotain minulla kuitenkin jäi vielä ymmärtämättä, komento antaa ainakin itselläni vastukseksi

`smb://nsd012345/sh_antti/photos': No such file or directory

Voisiko olla että tuo pitäisi mountata ensin?

Olen sitä jo tovin yrittänyt, mutta en ole vielä oikein ymmärtänyt miten verkko-osioita mountataan.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Arkistointiohjelma pariin projektiin
« Vastaus #7 : 05.10.08 - klo:17.01 »
`smb://nsd012345/sh_antti/photos': No such file or directory

Voisiko olla että tuo pitäisi mountata ensin?

Pitää mountata, muuten symlinkin tila on rikki, eikä toimi.

Sulla on ilmeisesti jotain windows-koneita jossain verkossa? Samban kanssa en ole lainkaan tuttu enkä osaa avittaa. Itsellä on käytössä vain linux-koneita ja niissä linkit verkon yli naapurin levylle pelaa heittämällä. Ongelmaa kannattaa lähteä ratkomaan niin, että mounttaat verkkolevyn ja sen jälkeen teet linkin digikam-hakemistoon, jonka jälkeen homman pitäisi pelittää. Kun mountti ei ole voimassa, niin ei voi viittata ja kun on, niin voi. Näin se pelaa ainakin linux-koneiden välillä.