Kirjoittaja Aihe: Live-dvd osiointiongelma  (Luettu 2033 kertaa)

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Live-dvd osiointiongelma
« : 28.09.08 - klo:12.34 »
Huomasin, että jos yrittää asentaa 4GB:n kovalevylle Ubuntun dvd:lta X-sessiossa, niin asennusohjelma sanoo, että joku osio on jäänyt liian pieneksi ja asennus keskeytyy jossain 60-80 prosentissa, jos yrittää varoituksesta huolimatta asentaa. Ei ole väliä antoiko ohjelman osioida automaattisesti vai osioiko itse. Tekstitilassa herjaa ei tule ja asennus onnistuu normaalisti.

Huomasin tämän kun oli tarkoitus asentaa Ubuntun eeePC 901:lle. Testailin ensin virtuaalikoneessa osiointia ja luulin, että virtuaalikoneessa on jotain vikaa, mutta eeepc:lläkin sama juttu oli.

Screenshotit virtuaalikoneesta:

Eli jopa hieman yli 4GB sda ja noin 5GB sdb (eeepc901:n matkiminen).

Osiointi. Koko sda levy ext2 ja root (/). Sdb:lle ext2 ja /home. Swap jää suosituksen mukaan pois.
http://www.elisanet.fi/dost/ers/osiointi.png

Sitten herja kun painan "forward":
http://www.elisanet.fi/dost/ers/herja.png
Myös swap osion puutteesta tulee varoitus.

Sitten kun ubuntun asennus on jossain 70 prosentissa:
http://www.elisanet.fi/dost/ers/out_of_space.png
Ja asennus kaput.

Onko kukaan törmänyt kyseiseen juttuun? DVD image on virheetön. En ole viitsinyt vielä tarkistaa polton virheettömyyttä, mutta poltin sen hitaalla nopeudella. EeePC:ssä on nyt kuitenkin asennettu Ubuntu tekstitilan kautta.

Edit: i386 8.04.1 Hardy Heron DVD on kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 28.09.08 - klo:12.39 kirjoittanut Dost »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Live-dvd osiointiongelma
« Vastaus #1 : 29.09.08 - klo:13.20 »
Tuota tuota...syy siihen että asennus ei onnistu lienee puhtaasti se että se ei vain yksinkertaisesti mahdu sinne normiasennuksena..kannattaa tutustua siihen ubuntun erikoisversioon joka on räätälöity eeepctä varten.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Live-dvd osiointiongelma
« Vastaus #2 : 30.09.08 - klo:20.49 »
Mutta olenhan hardya asennellut useitakin kertoja v-koneen 4 GB:n levylle ilman herjoja. Viikonloppuna testailen lisää, jos jaksan. Pitäähän sen syyn löytyä. Yksi mahdollisuus voi olla oma välillä harhaileva muisti.

Kiitos, mutta älä mulle suosittele eeebuntua. Toimii se tavallinenkin aika hyvin toistaiseksi.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Live-dvd osiointiongelma
« Vastaus #3 : 01.10.08 - klo:07.30 »
Yksi vaihtoehto on sitten koittaa määrittää se swappi ja root osio itse kuten teit tuon home osioinkin kohdalla. Sinäänsä olet ihan oikeassa että sen pitäisi mahtua sinne 4gt osiolle mennen tullen mutta en tiedä riittääkö se tila asennuksen aikana. En myöskään ole ihan satavarma asentuuko dvd levyltä jotain ylimääräistä ?

Semmoistakin kannattaa ajatella että asentaisi vaan tekstitilan ja sitten siihen kokoaisi itse tarvitsemansa ohjelmat päälle. Säästyisi ainakin hieman tilaa.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Live-dvd osiointiongelma
« Vastaus #4 : 02.10.08 - klo:11.22 »
Yksi vaihtoehto on sitten koittaa määrittää se swappi ja root osio itse kuten teit tuon home osioinkin kohdalla. Sinäänsä olet ihan oikeassa että sen pitäisi mahtua sinne 4gt osiolle mennen tullen mutta en tiedä riittääkö se tila asennuksen aikana. En myöskään ole ihan satavarma asentuuko dvd levyltä jotain ylimääräistä ?

Semmoistakin kannattaa ajatella että asentaisi vaan tekstitilan ja sitten siihen kokoaisi itse tarvitsemansa ohjelmat päälle. Säästyisi ainakin hieman tilaa.

Niin just! Sitä minäkin ajattelin, että dvd:lta saattaa tulla jotain lisäjuttuja ja siksi ei mahdu.  Entäs pystyykö dvd:lta asentaa pelkän basic systeemin ja koota sen päälle palikoita niinkuin sanoit? En löytänyt sellaista vaihtoehtoa sieltä. Se on ilmeisesti vain siellä palvelin-cd:llä?

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Live-dvd osiointiongelma
« Vastaus #5 : 02.10.08 - klo:13.57 »
En tiedä onko dvdllä sellaista vaihtoehtoa mutta voit sen itse tarkistaa. Eli dvd sisään ja paina F4 jonka takaa pitäisi löytyä Käynnistystavat valikko. Siellä on sitten tekstipohjainen järjestelmä joka siis asentaa pelkän komentorivin aluksi. Jos dvdllä ei ole tälläistä vaihtoehtoa niin lataa vaikka alternate asennuslevy. Ohjeet sen käyttöön esim tuosta mun viestin loppuosan linkistä.