Hyvää syyspäivää Linux-idealisteille!
Olen alkanut saada tarpeekseni Windows XP:n toiminnallisuudesta ja päättää hankkia rinnalle Ubuntu Hardyn. Koneessani on 30 Gt:n IDE-liitäntäinen kiintolevy. Se on osioitu Windowsin puolella kahtia (kaksi n. 15 Gt:n osiota). Win XP majailee siis ohjelmatiedostoineen C-asemalla, ja D-asema on käytössä tiedostovarastona. Tarkoituksenani olisi asentaa Ubuntu siten, että Win XP-osioon ei tarvitsisi kajota vaan Ubuntun voisi survoa tälle Windowsissa tituleeratulle D-asemalle.
Miten tämä käytännössä onnistuu? Olen plärännyt näitä linux-foorumeita ja linux-wikiä jo useamman päivän, mutta silti ajatus osioinnista vajaavaisin tiedon nostaa karvat pystyyn. Ohjeet voi vääntää rautalangasta, sillä kyseessä on linuxmaailmaan pyrkivä todellinen noviisi. Netistä on siis ladattu reilun 3 Gt:n Ubuntu image (oli jokin .iso-päätteinen tiedosto), joka oli tarkoitus surauttaa DVD-levylle lähiaikoina. Niin ja riittääkö kiintolevytila ylipäänsä Ubuntulle (siis se 15 Gt)? Olen miettinyt tekeväni wubi-asennuksen, mutta mm. tältä foorumilta saadun tiedon pohjalta olen orientoitunut tekemään "oikean asennuksen" heti ensi alkuun. Pystynkö valitsemaan asennusvaiheessa linuxin asentumaan suoraan ns. D-aseman antamalle 15 Gt:n tilalle? Luoko linux asentuessaan tämän paljon puhutun juuren "/" ja swap-osion, vai täytyykö ne viritellä jotenkin itse? Olen myös lukenut tästä "/home" -osiosta. Tuleeko se luotua automaattisesti vai täytyykö se saattaa alulle jotenkin manuaalisesti?
Koneen tietoja: Mobile Athlon XP 2 GHz, DRR 266 MHz 512 Gt, 30 Gt:n kiintolevy (2 kpl 15 Gt:n osiota), Integroitu näytönohjain ja äänipiiri. En valitettavasti nyt muista mitä piirisarjaa emolevy käyttää.
Ajattelin toki kokeilla Ubuntua ensin live-levyltä, ennen kuin aloitan asennuksen, jotta saan varmuuden laitteiston toimivuudesta ko. koneessa. Olen avoin myös muunlaisille ehdotuksille kiintolevyn tilan jakamisesta, joten mikäli ehdotuksessani on jokin päin honkia, toivoisin siihen korjausta.
Kiitoksia jo etukäteen. Hinku linuxiin siirtymiseksi on nimittäin kova ja hyvät neuvot ovat nyt tarpeen!