Kirjoittaja Aihe: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%  (Luettu 2500 kertaa)

masap87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« : 20.09.08 - klo:13.57 »
Olen uusi ubuntun käyttäjä ja sain pari päivää sitten 8.04 version asennettua.  Kaikki toimii ihan hyvin ja olen saanut suurimman osan ohjelmista ja ajureista asennettua.  Ainut ongelma on, että kone on erittäin hidas tietyillä kotisivuilla.  Skrollaus alas jo alkaa lagittamaan.

Kone on vähän vanhempi: amd xp1800+, 1gb ram, ati 9600pro, mutta ei sivujen skrollauksen pitäisi tällä koneella vielä lagata.  Ja kun laitan youtubesta videon pyörimään niin sekin jumittaa ja cpu load on 100% koko ajan.

Olen lukenut, että mozillan ja flashin kanssa voi olla ongelmia, ja xorg myös vaikuttaa tähän, mutta voisiko joku kertoa miten tämän saisi jotenkin ratkaistua?  Kannattaa laittaa atille jotku muut kun xorg ajurit?

Ja toinen kysymys: näyttöni on xp w2207h ja siinä on mahdollisuus kääntää näyttö pystyasentoon.  Miten saan tämän toimimaan ubuntussa?
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:14.06 kirjoittanut masap87 »

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #1 : 20.09.08 - klo:14.21 »
Kokeile FF:n flashblock lisäosaa, niin selviää onko flash syypää ongelmiin.

Toisen kysymyksen olisi voinut laittaa omaksi aiheekseen.

masap87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #2 : 20.09.08 - klo:14.46 »
Kokeile FF:n flashblock lisäosaa, niin selviää onko flash syypää ongelmiin.

Toisen kysymyksen olisi voinut laittaa omaksi aiheekseen.

koitin juuri flashblockilla, ei ole siitä kiinni.  Pitää koittaa toista ajuria näytönohjainta varten.  Voisiko joku selittää nopeasti miten se ATIn tarjoaman ajurin saa asennettua helposti?  Nyt mulla on xorg.  Onko atin ajurille mahdollista löytää repository?

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #3 : 20.09.08 - klo:15.18 »
Ubuntu tutuksi -oppaasta löytyi tämmöinen vinkki:
Järjestelmä -> Ylläpito -> Laiteajurit

ks.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjainten_suljetut_3D-ajurit

masap87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #4 : 20.09.08 - klo:23.56 »
Ubuntu tutuksi -oppaasta löytyi tämmöinen vinkki:
Järjestelmä -> Ylläpito -> Laiteajurit

ks.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjainten_suljetut_3D-ajurit

joo kiitti olen nähnyt tuon aiemmin.

Nyt sit ubuntu sekosi aivan täydellisesti, koska aloin sähläämään liikaa.  Eli päivitin atin omaa ajuria ubuntun tarjoaman vanhemman päälle.  Käytin ohjetta jonka mukaan jotain open gl asetuksia muunnella sen ajurin tiedostoon terminaalin kautta, jonka jälkeen ubuntu ei suostu käynnistymään.

Onko jotain safemodia, jolla sen pystyn tekemään?

Ja onko kenelläkään selitystä sille, miksi kone lagaisi ihan yksinkertaisia kotisivuja skrollatessa.  Tulee mieleen lähinnä windowsista sama ilmiö, jos on formatoinut, eikä ole asentanut näytönohjaimen ajuria.  Eli jotenkin luulen, että se atin ajuri ei ole kunnolla asentunut.  Kuitenkin tarkistusten mukaan se oli atin eikä mesan ajuri...

Vähän sekavasti selitetty, mutta vähän alkoi ärsyttämään tää ubuntu kun on niin paljon säätämistä et saa toimimaan, mut niinhän se kaikessa uudessa on...  Huomenna jaksan taas katsoa sitä uudelleen.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #5 : 21.09.08 - klo:10.07 »


käynnistyksen alussa valitse recovery moodi, siellä tulee eteen valikko jossa on erilaisia korjausvalikkoja muunmuassa xorg.

Valikkoon pääset painamalla esc näppäintä käynnistyksen alussa.

Terveisin jori52





« Viimeksi muokattu: 21.09.08 - klo:10.08 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Miklu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #6 : 22.09.08 - klo:11.57 »
Olen uusi ubuntun käyttäjä ja sain pari päivää sitten 8.04 version asennettua. 

Sama täällä.

Lainaus
Kone on vähän vanhempi: amd xp1800+, 1gb ram, ati 9600pro, mutta ei sivujen skrollauksen pitäisi tällä koneella vielä lagata.  Ja kun laitan youtubesta videon pyörimään niin sekin jumittaa ja cpu load on 100% koko ajan.

Ja suunilleen tässäkin sama! Just lukaisin toisaalta että Radeoin 9600-sarja + FF3 + Flash + Compiz aiheuttaa ongelmaa. Win2000-puolella voi olla ainaskin miljoona tabia auki Firefoxissa ja ei mitään hätää. Nykyään vaan tunkevat tuota flashiä joka paikkaa niin sitten niitä ongelmiakin on joka paikassa. Anyway, ratkaisuksi tarjottiin työpöytä efektien pistämistä nollaan. En ole vielä itse testannut mutta täytynee kokeilla.
Mielelläni jatkaisin Firefoxin käyttöä kun sekä Ubuntu että win2000 käyttävät samaa profiilia windowsin puolelta (saa kaikki bookmarksit sun muut pidettyä automaattisesti synkassa).

harrykaa

  • Vieras
Vs: Firefox ja Xorg rasittavat prosessoria 100%
« Vastaus #7 : 22.09.08 - klo:14.21 »
Lainaus
Olen lukenut, että mozillan ja flashin kanssa voi olla ongelmia,
Tässä kai tarkoitetaan Firefoxia, mikä siis ei ole sama asia kuin Mozilla.

Lainaus
Just lukaisin toisaalta että Radeoin 9600-sarja + FF3 + Flash + Compiz aiheuttaa ongelmaa.
Tässähän ei ongelmana ole ATI Radeon 9600, eikä Firefox.
Sen sijaan, Firefoxiin asennetaan usein liitännäinen nimeltään flash-plugin-nonfree.
Se on lähdekoodiltaan suljettu ohjelma, jonka kehityksestä vastaa Adobe.
Tämä liitännäinen ei toimi hyvin Firefixin kanssa.
Toinen, suurempi ongelma tulee, kun ATI:n näytönohjainta ja ajureita käytetään Compiz-työpöytätehosteiden kanssa.
Nämä eivät oikein sovi yhteen.
ATI:n Radeon 9600 toimii kuitenkin oikein hyvin, kun selaimena on Firefox 3.01 ja käytössä flash-plugin-nonfree -liitännäinen, kun työpöytätehosteet on kaikki pois päältä.

ATI Radeon 9600:n kanssa voi käyttää joko Ubuntun mukana tulleita Ati-ajureita (tällöin tiedostossa xorg.conf on kohdassa "driver" merkintä "ati".
Tai sitten voi käyttää näitä uusimpia lähdekoodiltaan suljettuja ATI:n HD-ajureita, esim. juuri nyt ilmestynyttä versiota 8.9.

Suljetut ajurit pitää asentaa puhtaalle pohjalle.
Edelliset suljetut ajurit on siis ensin poistettava käytöstä ja varmistettava, että kansioista "etc" ja "usr/share" ei löydy alikansiota "ati".
Itse asennus on helppo:
1) ladataan Atin sivuilta uusin suositeltu ajuri (esim. työpöydölle "Desktop"):
Ladataan osoitteesta www.ati.com ja klikkaamalla kohtaa "Graphics Drivers" ja klikkaamalla ao. kohdat (esim. Linux x86 - Radeon - ATI Radeon 9600 Series)
2) käynnistetään terminaali.
3) siirrytään työpöydälle komennolla
Koodia: [Valitse]
cd Desktop
4) ajetaan komento (esim. ajurilla v. 8.9)
Koodia: [Valitse]
sudo sh ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run
5) sitten asennus avautuvan asennusvelhon mukaan automaattisesti.

Jos sitten käy niin, ettei X käynnistykään, saa ajurin pois terminaalissa siirtymällä hakemistoon ati:
1)
Koodia: [Valitse]
cd /usr/share/ati
2) ja ajamalla komennon
Koodia: [Valitse]
sudo sh ./fglrx-uninstall.sh
3) sekä käynnistämällä uudestaan komennolla
Koodia: [Valitse]
reboot

harrykaa
« Viimeksi muokattu: 22.09.08 - klo:14.24 kirjoittanut harrykaa »