Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Compiz-fusionilla  (Luettu 2098 kertaa)

Erkkimon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Ubuntu Compiz-fusionilla
« : 03.07.09 - klo:17.04 »
Oisko täällä jengi kiinnostunu Fluxbuntun tapasesta kevytdistroprojektista. Eli lähtökohtana ois Ubuntun minimaalinen asennus. Päälle laitettais Compiz-fusion ja mahdollisesti gimmie. Jos gimmie ois liian epävakaa, niin tiedostomanageriksi Nautilus. Ei mitään paneeleita, niin säästetään pystytilaa. Idea nimittäin kumpusi miniläppäreiden näytön tilanpuutteesta. Oon testaillu Compiz-fusionia ständölounina tässä mun miniläppärillä ja oon aika tyytyväinen.

Mulla on tässä compiz-fusion, jossa vasemmassa yläkulmassa on exposé. Oikeessa yläkulmassa spaces ja vasemmassa alakulmassa fade to desktop. Eli tehtäväpalkin sijaan ikkunoiden vaihtelu tapahtuu ring switcherillä tai exposélla. Todella kätevää. Yleisimmin käytettyjä ohjelmia varten on keybindingit, eli mitään turhaa valikkoa ei oo missään. Jos tarvii avata ohjelma, jota varten ei oo keybingiä, se avataan gnome-do:lla, jolla voi tehdä kaikkea muutakin kivaa. Tray on toteutettu fbpanelilla, johon on ladattu ainoastaan tray-plugini. Se on oikeessa alakulmassa ja se piiloutuu sinne ja näkyy ainoastaan niin erikseen haluttaessa.

Eli käyttis ei ois välttämättä nyypiölle kovin ystävällinen, mutta tehokäyttäjälle kätevä. Sen lisäks compiz-fusion ei vie muiden ikkunamanagereiden/työpöytäympäristöjen tapaan koneen resursseja, vaan näytönohjain (joka muuten käytännössä idlais) hoitaa homman.

Toi tray on vähän ruma ja kontekstiinsa sopimaton, joten ois kätevää, jos jostain sais jonku fiksun tray-ratkasun. Se kuitenkin tarvitaan. Kivoinhan ois varmaan compiz-fusionin tray-plugini, mutta sellasta ei oo. Ei joku osais tehä? Ja muitakin ideoita vastaanotetaan. Innovatiiviset ideat eivät ole kiellettyjä!