Kirjoittaja Aihe: Arch ja virheellinen merkistökoodaus  (Luettu 3897 kertaa)

kappe78

• Käyttäjä
    • Profiili
Arch ja virheellinen merkistökoodaus
« : 15.07.08 - klo:04.38 »
heippa! minulla on arch ja se e i ole ihan ongelmaton sillä siinä tulee teksti tiedostonimien loppuun joissa on ääkkösiä ja se teksti menee näin:  "(virheellinen merkistökoodaus)". tällä kiintolevyllä jolla näin tapahtuu on tiedostojärjestelmänä fat32. toisella kiintolevyllä on ntfs ja siinä ääkköset toimii ok.
eli ongelmana on ääkkösten näkyvyys fat32-kiintolevyllä. miten tämän voisi ratkaista? olen koittanut jo itse ratkaista mutta ei oikein ole onnistunut,...

juyli

• Vieras
Vs: Arch ja virheellinen merkistökoodaus
« Vastaus #1 : 15.07.08 - klo:20.03 »
eli ongelmana on ääkkösten näkyvyys fat32-kiintolevyllä. miten tämän voisi ratkaista? olen koittanut jo itse ratkaista mutta ei oikein ole onnistunut,...

Miten olet liittänyt ko. osion järjestelmään. Aiheesta on palstalla säikeitä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7773.0

kappe78

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.07.08 - klo:20.39 »
tein jonkun netistä löytyneen ohjeen mukaan tiedoston /etc/udev/rules.d/sda.rules, jonka sisältönä on:

KERNEL=="sd[a-z]", NAME="%k", SYMLINK+="usbhd-%k", GROUP="users", OPTIONS="last_rule"
ACTION=="add", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", SYMLINK+="usbhd-%k", GROUP="users", NAME="%k"
ACTION=="add", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/mkdir -p /media/usbhd-%k"
ACTION=="add", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/ln -s /media/usbhd-%k /mnt/usbhd-%k"
ACTION=="add", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", PROGRAM=="/lib/udev/vol_id -t %N", RESULT=="vfat", RUN+="/bin/mount -t vfat -o rw,noauto,flush,quiet,nodev,nosuid,noexec,noatime,iocharset=utf-8,dmask=000,fmask=111 /dev/%k /media/usbhd-%k", OPTIONS="last_rule"
ACTION=="add", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/mount -t auto -o rw,noauto,sync,dirsync,noexec,nodev,noatime,iocharset=utf-8 /dev/%k /media/usbhd-%k", OPTIONS="last_rule"
ACTION=="remove", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/rm -f /mnt/usbhd-%k"
ACTION=="remove", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/umount -l /media/usbhd-%k"
ACTION=="remove", KERNEL=="sd[a-z][0-9]", RUN+="/bin/rmdir /media/usbhd-%k", OPTIONS="last_rule"

onko tässä jotain vikaa? näin se kaiketi mounttaantui... ongelma siis ääkkösissä eikä levyn mounttaantumisen pysyvyydessä. ja se ohje siis löytyi osoitteesta http://wiki.archlinux.org/index.php/Udev
« Viimeksi muokattu: 16.07.08 - klo:09.12 kirjoittanut kappe78 »

Paznak

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.07.08 - klo:19.29 »
äkkiseltään arvelisin että fat32 ei tue utf8 merkistöä.

On tää Arch-linux mukava, 4 tuntia sitten asensin ja kaikki tarvittavat toimivat, jopa logitech kuuloke/mikrofoni heittämällä.
xfce4:lla asentumassa halflife joten kohta winetetään.