Kirjoittaja Aihe: Xandros ja Asus Eee PC RATKAISTU!  (Luettu 3967 kertaa)

Omppu

• Käyttäjä
    • Profiili
Xandros ja Asus Eee PC RATKAISTU!
« : 19.06.08 - klo:08.23 »
Hei! Täällä on yksi uusi Eee Pc:n käyttäjä! Nyt on kuitenkin ilmentynyt ongelmia tämän Xandroksen kanssa. Niillä joilla on kokemusta EEE PC Xandroksesta, niin voisitteko auttaa?

1. Pystyykö EEE PC Xandroksen työpöytää muuttamaan välilehdistä, aivan normaaliksi työpöydäksi? Jos pystyy, niin viekö se enemmän tilaa?

2. Mistä Xandroksesta löytyy palomuuri? Olen uusi Linux- käyttäjä joten en tiedä tarvitsevatko Linux- käyttöjärjestelmät ollenkaan palomuuria. Olen kyllä lukenut, että sitä saa säädettyä jostain ja sen voi laittaa päälle varulta, jos itse tietysti haluaa?

Kiitos vastanneille jo näin etukäteen!

edit. // Tuo englanninkielinen ohje on vähän hankala, olisiko suomenkielistä ohjetta tai tietäisikö joku täällä?
« Viimeksi muokattu: 29.06.08 - klo:10.57 kirjoittanut Omppu »

Owdy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Xandros ja Asus Eee PC
« Vastaus #1 : 19.06.08 - klo:08.30 »

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.06.08 - klo:20.13 »
1. Pystyykö EEE PC Xandroksen työpöytää muuttamaan välilehdistä, aivan normaaliksi työpöydäksi? Jos pystyy, niin viekö se enemmän tilaa?
Minä asentaisin siihen eeeXubuntun. http://wiki.eeeuser.com/ubuntu:eeexubuntu:home (tosin vaatii hiukan säätöä)
Ja jostain sieltä valikosta saa valittua "Advanced mode":n. Se on tavallisemman näköinen työpöytä.

Lainaus
2. Mistä Xandroksesta löytyy palomuuri? Olen uusi Linux- käyttäjä joten en tiedä tarvitsevatko Linux- käyttöjärjestelmät ollenkaan palomuuria. Olen kyllä lukenut, että sitä saa säädettyä jostain ja sen voi laittaa päälle varulta, jos itse tietysti haluaa?
Et tarvitse palomuuria (ellet asenna koneelle jotain palvelinta).

Lainaus
Kiitos vastanneille jo näin etukäteen!
Eipä mitään.
alias vililikku

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 19.06.08 - klo:20.17 »
Et tarvitse palomuuria (ellet asenna koneelle jotain palvelinta).
Korjaus: Tarvitsetpas, mutta sellainen löytyy linuxin ytimestä valmiiksi eikä sitä tarvitse säätää ellei se haittaa jotakin (esim. juuri tuota palvelinta).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.06.08 - klo:20.46 »
Korjaus: Tarvitsetpas, mutta sellainen löytyy linuxin ytimestä valmiiksi eikä sitä tarvitse säätää ellei se haittaa jotakin (esim. juuri tuota palvelinta).
Väärin. Ainakaan Ubuntussa palomuuri ei estä mitään liikennettä (ulos eikä sisään), mutta se ei haittaa, koska Ubuntussa mikään ohjelma ei kuuntele sisään tuleviä portteja (tai siis ei ne portit sisään tule ;)). Luulisin näin olevan Xandrosissakin.
alias vililikku

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.06.08 - klo:23.45 »
Pienenä huomautuksena Eee:n vakio kernel sisältää tai siis ainakin sisälsi muutaman vakavan haavoittuvuuden joista löytyy juttua eeeuser.com sivustolta, muistaakseni suoraan wikistä jossa taisi olla ohjeet kernel päivitykseen. Silloin kun viimeksi käytin tuota, niin vika oli ollut jo tovin, eikä päivitynyt Eee:n oletusrepoista. Luultavasti ei enää ajankohtaista, mutta tarkistaisin silti.

Advanced desktop mode eeeuser.com wikistä
http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde

Pahoittelen, en jaksa kyllä alkaa tulkkaileen tuota, mutta huonollakin englanninkielellä tuo luultavasti avautuu.