Kirjoittaja Aihe: Mikä Linux sopii minulle?  (Luettu 3230 kertaa)

Urubu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Mikä Linux sopii minulle?
« : 04.06.08 - klo:17.00 »
Ei sitten mitään hajua, että onko tälläistä jo tehty(varmasti on), mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli mulla on tuo Acer aspire 3104WLMi läppäri jossa on vista. Haluisin sen pois, koska se ei pysty pyörittämään vistaa ilman ärsyttävää lagitusta, ja ohjelmien kaatuilua. No, haluaisin tehdä koneellani ainakin seuraavia:

- Kattella videoita, mitkä on divx muodossa, ja niihin on mulla tekstit.(osa on .wmv muodossa)   Myös netistä esim Yle areenasta! (<- tärkeä !)
- Lukea sähköpostit (käytän Thunderbirdiä!)
- Kirjottaa kirjotelmia. Nykyisin käytössä Open office
- Surffailla netissä yleensäkkin.
- Käyttää Omaa langatonta verkkoa kotona! Suojaus on WEP 128 bit,:nen. Sen pystyy ottamaan toki poiskin :D
- GIMP olis aika pakollinen kans.
   Liikaa vaadittu?? Ja olis kiva jos se käyttis olis toooodella helppokäyttöinen, koska en ole ikinä ennen käyttänyt kunnolla linuxia. Ubuntun olen nähnyt, mutta siinäpä se.

KIItos

p.s. Onko Linuxiin viruksia? Eli tartteeko jotain viruksentorjuntaohjelmia? Vistassa mulla on Avast!, COMODO, ja BitDefender...

Klusi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #1 : 04.06.08 - klo:17.29 »
Moi,

Tuosta luetelmasta mihin käytät konetta niin kyllä kaikilla linux distroilla pystyy tekemään. Ja jos olet ubuntun nähnyt niin helpoin ja suosituin tosiaan on ubuntu ja tosiaan tietenkin nyt tämä uusin hardy 8.04 version kannattaa asentaa.

Eli videoita voit katsella esim. vlc playerillä (pitää vain asentaa lisää/poista valikosta).
samoin thunderbird löytyy samasta paikasta kun vlc player.
Ubuntussa tulee koko tekstinkäsittelyn peruspaketti mukana eli open office on heti käytössä.
Firefox tulee myös asennuksen mukana.
Ubuntu Hardy, ymmärtää myös langattomat verkot (ehkä pienellä säädöllä).
Gimp tulee myös vakiona asennuksen yhteydessä.

Tällä hetkellä Linux distroihin ei tunneta yhtään aktiivista virusta, joten siltä osin pärjää toistaiseksi ilman. Kyllä voit tietenkin asentaa virustorjunta ohjelman. Itse en ole ja eikä ole ollut tarvekaan. 

-klusi-

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #2 : 04.06.08 - klo:17.38 »
 Liikaa vaadittu?? Ja olis kiva jos se käyttis olis toooodella helppokäyttöinen, koska en ole ikinä ennen käyttänyt kunnolla linuxia. Ubuntun olen nähnyt, mutta siinäpä se.


Nyt sinun ja muiden aloittelevien ubuntistien ( :) ) on syytä muistaa, että linux toimii monesti aivan eri tavalla kuin windows. Usein paremmalla tavalla, joskus huonommalla, mutta yhtäkaikki erilailla. Pari kuukautta menee, että oppii perusteet kunnolla (olettaen, että käyttää suht aktiivisesti).

Suosittelen, että asennat dual-boottina linuxin, etkä poista vistaa kokonaan ainakaan vielä alussa. Itse olen useita vuosia XP-Ubuntu dualbootilla seikkaillut, ja olen erittäin tyytyväinen. XP = pelit, Photoshop, linux= muu päivittäinen käyttö

Ja kysymällä selviää, jos ja kun tulee ongelmia :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #3 : 04.06.08 - klo:17.45 »
Ubuntuntu ja kuten Regel sanoi niin dual-boottia aluksi suosittelen.
- Käyttää Omaa langatonta verkkoa kotona! Suojaus on WEP 128 bit,:nen. Sen pystyy ottamaan toki poiskin :D
Riippuu milä WLAN-piiri koneessa, mutta luultavasti. Kannattaa ensin kokeilla livellä. Siis ennen kuin asennat testaat löytääkö Ubuntu wlan-verkkosi ja voitko yhdistää.
p.s. Onko Linuxiin viruksia? Eli tartteeko jotain viruksentorjuntaohjelmia? Vistassa mulla on Avast!, COMODO, ja BitDefender...
Ei aktiivisesti leviäviä. Et tarvitse virustorjuntaa ja palomuuri löytyy valmiiksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #4 : 04.06.08 - klo:17.57 »
- Käyttää Omaa langatonta verkkoa kotona! Suojaus on WEP 128 bit,:nen. Sen pystyy ottamaan toki poiskin :D

WEP > WPA?
Lainaus
Koska WEP-salaus on purettavissa hyvin helposti 'kotikonstein' voidaan WEPiä pitää lähes hyödyttömänä salausmenetelmänä. Useat WLANit ovat kuitenkin täysin suojaamattomia, joten WEP-salaus saattaa toimia psykologisena hidasteena, jos samalla alueella on myös salaamattomia WLANeja. On muistettava, että WLANit toimivat hyvin rajatulla alueella. WEP-salauksella suojattu verkko on kuitenkin haavoittuvainen vain harkituille väärinkäytöksille eli heikon avaimen murtamiselle, eikä WEP-salausta voida murtaa vahingossa.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Urubu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #5 : 04.06.08 - klo:18.56 »
ÖÖÖÖ.. Siis mikä dual-boot? Miten semmonen tehdään. Tuo kuulostaa todella hyvältä vaihtoehdolta.. Voisiko saada "väännä-rautakangesta" ohjeet... :D

Klusi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #6 : 04.06.08 - klo:19.04 »
ÖÖÖÖ.. Siis mikä dual-boot? Miten semmonen tehdään. Tuo kuulostaa todella hyvältä vaihtoehdolta.. Voisiko saada "väännä-rautakangesta" ohjeet... :D

Oletko osioinut tuon sinun läppärisi kovalevyn? nuo jotka puhuivat duel-boot systeemistä, tarkoittavat sitä, että asennat ubuntu toiseen osiolle, jolloin sinulle jää tuo vista vielä käyttöön. Itse en ole tuolla tavalla opetellut vaan asensin omalle koneelle niin että poistin koko windows järjestelmän eli kovalla oli vain ubuntu ja sen jälkeen opiskelut ja tällä hetkellä päivittäin käytän vain ubuntua. Ubuntu materiaalia löytyy tietenkin netistä ja lisäksi olen ostanut muutaman kirjan. Itse en pelaa ja kuvankäsittelyt hoituvat GIMPillä ja tekstinkäsittely ja taulukkolaskenta OpenOfficella. Lisäksi dvd:n katselut pääsääntöisesti käytän vlc playeriä.

-klusi-

Saissa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #7 : 05.06.08 - klo:21.49 »

Oletko osioinut tuon sinun läppärisi kovalevyn? nuo jotka puhuivat duel-boot systeemistä, tarkoittavat sitä, että asennat ubuntu toiseen osiolle, jolloin sinulle jää tuo vista vielä käyttöön.


Kovalevyä ei tarvitse osioida välttämättä, vaan ubuntun asennusohjelma osaa asentaa ubuntun levyllä olevaan vapaaseen tilaan, samaan osioon windowsin kanssa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #8 : 05.06.08 - klo:22.13 »
Ei ole suositeltavaa käyttää ns. wubi asennusta, jos  ajatuksena on hiemankin pidempään käyttää linuxia. Linuxin käyttö NTFS levyjärjestelmällä ei ole luontevaa ja on hitaampaa kuin Ubuntun vakioext3-järjestelmällä.  Jos Vistan pidät vielä varmuuden vuoksi eli teet koneestasi dual-boot koneen, anna asennusohjelman kutistaa Visvan osiota ja sitten luoda osiot Ubuntun juurelle(/)(koko 20GB+ ja swapille(1...2GB) ja mahdollisesti omalle datalle (/home) (loput). Tämä osiointi on vaativin osa asennusta ja täytyy muistaa jättää Vistallekin reilusti kasvuvaraa päivityksille, joita tulee vielä paljon ;D En tiedä desktop-levyn asentimen osiointisovelluksen nykytilasta, mutta alternate-levyllä asennettaessa ainakin kaiken pystyy määrittämään tarkasti.

Ennen kuin osioit, tarkista, että sinulla on Vistan palautuslevyt tehtynä ja etenkin kaikki oma data myös kopioituna ulos koneesta. E.o. sitä varten, että jos jokin menee pieleen, niin on paluu lähtötilanteeseen mahdollista.

Terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #9 : 05.06.08 - klo:22.19 »
heh, GIMP on alkuperäinen Linux -softa, josta on tehty Windows -versio, samaa voisi melkein sanoa Openofficesta (kun en ole aivan varma, en sano), ja Thunderbird on sekin aika monessa distrossa jo asennuksessa mukana.

Viruksia ei vielä ole, mutta jos haluat silti virustorjunnan, löytyy avastista myös Linux -versio, tosin erittäin pelkistetyllä käyttöliittymällä ja ominaisuuksilla, itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mikä Linux sopii minulle?
« Vastaus #10 : 05.06.08 - klo:22.32 »
Tuolla käyttöprofiililla virustorjunta on tehon haaskausta ja täysin tarpeetonta.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS