Kirjoittaja Aihe: WWW-fontit kuntoon Hardyssä (8.04) - antialiasoituna ilman MS-fontteja  (Luettu 5538 kertaa)

olavi

• Käyttäjä
    • Profiili
Ensin varoitus: tämä on hyödyllistä tietoa lähinnä edistyneille fonttiaddikteille! Helppo tapa parantaa fontteja Firefoxissa on mennä asetuksiin ja pakottaa jokin omaa silmää miellyttävä fontti (käytännössä DejaVu Sans) kaikkiin nettisivuihin.

Ongelma on siinä, että useat nettisivut näyttävät pirun rumaa fonttia Hardyssä. Voit testata menemällä esimerkiksi osoitteisiin pelit.fi tai w3schools.com. Lähdin etsimään ratkaisua ja huomasin, että vika on siinä että Helvetica-fonttiperhe ohjautuu rumaan Nimbusiin.

Asennetaan siis Red Hatin tuottamat uudet fontit, joissa on muun muassa hyvä Arial/Helvetica-kopio Liberation Sans:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ttf-liberationTämä valitettavasti muuttaa Googlen fontin pois kauniista DejaVu Sansista, mutta kun kerran Google käskee Arialia niin sille sitten annetaan se 99 % kopio.

Tämän jälkeen pitäisi saada Helvetica ohjattua Liberationiin eikä Nimbusiin. Tämäkään ei vielä riitä, sillä DejaVu Sans on paras fontti ja hyvä Verdanan sekä Tahoman korvike; ne pitäisi saada ohjattua siihen, jotta fontteja järjestyksessä "Verdana, Helvetica" pyytävä webbisivu ohjautuisi DejaVuun eikä Liberationiin.

Lopputuloksena oli säätöä /etc/fonts/conf.avail-kansiossa, ja tulos on liitteenä (.txt-pääte täytyy ottaa pois). Laiton Nimbusin tilalle Liberationin, ja lisäsin ohjaukset Verdanasta ja Tahomasta DejaVuun. Olen tarkka tälläisten asioiden kanssa, mutta nyt olen jopa varovaisen tyytyväinen. Vastaavuudet menevät suurin piirtein oikein.

Huomaa: tästä konffitiedostosta ei ole mitään hyötyä, jos Microsoftin fontit ovat asennettu. En ole myöskään aivan varma, onko Liberation täydellinen Helvetican korvike Postscript-tiedostoissa. Ilmoitelkaa tällaisista ongelmista.

korjattu: ttf-liberation eikä liberation-ttf

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 24.05.08 - klo:14.02 kirjoittanut olavi »

Urmas

• Käyttäjä
    • Profiili
Hienoa! Täytyy vaan ihmetellä miksi nuo liberation-fontit eivät ole perusasennuksessa mukana.

P.S. Se paketti on "ttf-liberation", ei "liberation-ttf".   ;)
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
itsehän käytän sagoe UI fontteja jotka ymmärtääkseni on myös vistassa fontit voi etsiä vaikka gnome-artin sivulta tai googlettaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
Asennetaan siis Red Hatin tuottamat uudet fontit, joissa on muun muassa hyvä Arial/Helvetica-kopio Liberation Sans: - - -
Tämä valitettavasti muuttaa Googlen fontin pois kauniista DejaVu Sansista, mutta kun kerran Google käskee Arialia niin sille sitten annetaan se 99 % kopio.

Käytän Firefoxissa stylish-laajennusta. Google Blue -tyylissä oli kaikenlaista tahomaa ja arialia. Voiko ne korvata esim. liberation sansilla näin:

Koodia: [Valitse]
font-family: Liberation Sans, Liberation Sans, Liberation Sans, sans-serif !important;
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

BBT

• Käyttäjä
    • Profiili
Tunnustan kuuluvani fontti-addikteihin, mutta ennen kuin testaan tuota laittakaapa joku kuvakaappausta kehiin vaikka Googlen etusivusta  :P

Urmas

• Käyttäjä
    • Profiili
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
Siirrän kyseisen viestin Ubuntun käyttö alueelle. Ei ehkä ihan aloittelijoiden puuhia, itsekkin joutuu oikein lukemalla lukea ohjeet :D

Pete N.

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla toimi defaultteina olevat fontit + asetukset -> kirjaisinlajit -> lisäasetukset -> rasti pois "salli sivujen käyttää omia kirjaisimia" tms. kohdasta. Nyt näyttävät kaikki sivut erittäin hyviltä omaan silmään

Masaone

• Käyttäjä
    • Profiili
Linux ekaa kertaa alla ja tässä säätelen toimintaan. Muuten luulen tajunneeni operaation mutta kun yritän korvata tiedostoa tonne kansioon niin se sanoo että ei ole oikeuksia? Tarviiko mun root oikeuksilla tehdä tuo?

mikkokan

• Käyttäjä
    • Profiili
tarvii. Kaikkiin muihin kansioihin kuin kotikansioon tarvii root-oikeudet. Helpoin tapa avata pääte ja kirjoittaa sudo nautilus (polku), eli sudo nautilus /etc/fonts

Petri Järvisalo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Kotisivut
Kiitos olaville hyvästä ohjeesta.
Fontit ovat kieltämättä selkeämmät, säädin myös järjestelmän käyttämään liberation sanssia ja hyvälle näyttää!

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Ux64

• Käyttäjä
    • Profiili
Heh, samaan ongelmaan törmäsin jo 15 päivä. Postasin siitä tuonne toisaalle, kun ajattelin että hardy asiat olisi hyvä olla nipussa.

Kirjoittelin näin ja mukana myös kuvakaappaukset törkeän rumasta fontista:

Lainaus
Millä ihmeellä olette saaneet käyttöön jotenkin järkevät fontit? Tai siis monet sivut kuten digitoday tms käyttävät sellaisia fontteja jotka ovat täysin lukukelvottomia Ubuntussa. Vasta kun pakotan selaimen käyttämään vain asettamiani fontteja alkaa teksti olemaan taas luettavaa.

Ohessa screenshot rumista fonteista Digitodayn sivuilla.

"Tietoverkoissa käydään" ... Lukukelvotonta toi mun mielestä on. Tai siis kyllä sen pystyy lukemaan, mutta ei sujuvasti. Näin ollen ei mielestäni sovellu jatkuvasti luettavaksi.

Eikä mun fontti asetuksissakaan ole mun mielestä mitään vikaa. Tosin nyt esimerkki kuvassa allow ... on ruksattu pois, jotta saan lukukelpoista tekstiä sivuille.

Eikö tuota fonttien ohjautumista voisi muuttaa mitenkään? Tuo Liberation taitaa vielä olla aavistuksen selkeämpi kuin DejaVu? BitStream on mielestäni vielä aavistuksen parempi kuin DejaVu.

Monet sivut menee enemmän tai vähemmän rikki fontteja pakottamalla jos niissä on tiukat css hässkät. Ilmeisen hankalaa myös tuo "täydellisesti" TFT näytöillä kaiken kokoisena piirtyvän Arialin tekeminen, koska niin monta epäonnistunutta versiota on liikenteessä.

Kiitos ohjeista, pitänee asentaa, kun ehtii. Olen ihan klassisen Arialin kannattaja, sitä pystyy lukemaan screeniltä tosi hyvin. Sitten kun mennään monimutkaisempiin fontteihin hidastuu lukeminen selvästi.
« Viimeksi muokattu: 02.06.08 - klo:06.09 kirjoittanut Ux64 »

Wessu

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitokset mainiosta vinkistä.
Tämä tuli todella tarpeeseen.
Abit IP35PRO,Intel Core 2 Quad 2,4@3,2 , Nvidia 8800GT ,Gskill 4x2Gb DDR400,Samsung F1 750Gb