Hei,
tarvitsen apua Ubuntun elvyttämisessä. Olen antanut asian vain olla jo lähes 5 kuukautta, sitten selannut webbiä ja foorumeita ja nyt on aika kysyä neuvoa muilta.
Ongelma:
Ubuntu ei käynnisty lainkaan vaan putoaa busyboxiin, koska root (tai jotain muuta; /dev/disk/by-uuid/f4419269-3bdc-4bdc-a432-a7b65365be7f) on hukassa. Tämä ilmoitus tulee bootatessa 2.6.17-12-generic kerneliä. Recovery mode ei pääse pidemmälle. 2.6.17-12-386 recovery pääsee pidemmälle mutta jää jumiin (usean vuorokauden jumitus) myöhemmässä vaiheessa. Muita kerneleitä ei ole käytettävissä.
Ongelman synty:
Olin päivittämässä (5 kk sitten) Ubuntu 6.10:tä 7.04:ään verkkopäivytyksenä, graafisella päivitysohjelmalla. Paketit ladattuaan kone alkoi asentaa uutta versiota, mutta kaatui kesken ja sen jälkeen kone ei ole bootannut.
7.10 live cd (desktop) boottaa, ja olen yrittänyt tutkia root-osiota, mutta olen aika lailla maallikko linuxin ja tietokoneiden kanssa, joten ongelma on jäänyt minulta ratkaisematta.
Hyödyllistä tai hyödytöntä tietoa:
Osiot:
-erillinen /-osio, Reiserfs, 500 MB
-erillinen swap, ~1 GB
-loput erillisella osiolla jolla yksi VG, jossa kolme fyysistä voluumia ja neljä loogista voluumia (usr, temp, var, home), Reiserfs
-/etc/lvm/archive/-hakemisto ammottaa tyhjyyttään
En tiedä olisiko pitänyt tehdä joitain temppuja osioille ennen päivitystä. Saattaa nimittäin olla, että /-osion tila loppui kesken asennuksen yhteydessä, tai ainakin se nyt käytännössä täynnä ja siellä on noin 70 MB:n pätkä uutta, 2.6.20.... kerneliä. (Osiointi on linux-ammattilaisen ehdottama, itse en ymmärrä siitä paljoakaan.)
Laitteisto on peruskamaa (emo: ASUS P4C800, cpu: Intel P4, kovalevy: 120 GB SATA-II, jne) ja toiminut moitteettomasti ennen kyseistä päivitystä.
Itse luulen ja uskon ja toivon, että vika on osioissa tai VG:ssä (metatiedot?), mutta en osaa tehdä asialle juuri mitään, enkä halua ampua umpimähkään Onko hyviä ehdotuksia? Mikä mättää, mitä tulisi tehdä?
-Antti