Kirjoittaja Aihe: Onnistuuko USB paikkojen lisääminen PCMCIA USB kortin avulla?  (Luettu 5051 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Onko kellään kokemusta USB-paikkojen lisäämisestä PCMCIA liitännän kautta? IBM T30 läppärissä on kokonaista 2 kpl USB paikkaa ja tarvetta olisi lisäpaikoille. Voitko suositella jotain merkkiä/mallia, joka toimii Ubuntussa? Nouseeko USB liitännän nopeus USB 2.0 tasolle? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Onnistuu. Minulla hajosi mekaanisen väärikäytöksen johdosta vanhasta HP-läppäristä ainokainen USB-portti. Hain jostakin Gembird:in PCMCIA-USB -sovittimen (4 porttia). Muuten tämmöinen: http://tinyurl.com/4uttny , mutta teipit on eri väriset. Epäilen kuitenkin samaksi kortiksi.

Toimii hyvin, mistään ajureistakaan ei tarvitse huolehtia vaan Linux (Ubuntu) tunnisti kortin automaattisesti.  Nopeudesta ei ole mitään havaintoa, USB 2.0 väittää olevansa. Laitteen mukana tuli virtalähde virtasyöppöjä USB-laitteita varten, mutta hiiri ja WLAN-mokkula tuntuvat toimivan hyvin ilmankin ja virtalähde on jo tainnut kokonaan hukkua.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Kiitos vastauksesta veekoo! Rohkaisevaa! Alankin etsiä vastaavaa korttia täältä lähempää ja jos ei löydy, pengotaan nettikauppoja.  :D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Luulisi mikä tahansa pcmcia usb kortti toimivan.

Kuitenkin usb on standardi asia kuten pcmciakin  ::)

Kannattaa myymälässä pyytää palautusoikeus jos ei toimikaan...
- kaunis päivä asentaa ubuntu -

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
joo, mulla on ollut kaksikin USB2-PCMCIA -korttia. Ensimmäinen ei tarvinnut ulkoista virtaa, jälkimmäinen tarvitsi, väsäsin siihen usb-virtaplugiadapterin :) (eli se tarvitsi 5V ja mukana oli järkyttävän kokoinen muuntaja joka ei oikein matkakäyttöön soveltunut, katkoin siitä johdon ja katkoin yhden USB-kaapelin ja nysväsin ne yhteen. Eli menetin yhden USB1 -portin (josta se 5V otetaan) ja sain kaksi usb2 -porttia.

Ja ilman ajureita/mitään.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Onstuu jopa USB-hubin avulla, ainain mulla on hiirimatossa (kova) alla 4 USB-porttia.Ja pelaavat. Onnistuu varmaan PCMCIA:llakin.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
joo, mulla on ollut kaksikin USB2-PCMCIA -korttia. Ensimmäinen ei tarvinnut ulkoista virtaa, jälkimmäinen tarvitsi, väsäsin siihen usb-virtaplugiadapterin :) (eli se tarvitsi 5V ja mukana oli järkyttävän kokoinen muuntaja joka ei oikein matkakäyttöön soveltunut, katkoin siitä johdon ja katkoin yhden USB-kaapelin ja nysväsin ne yhteen. Eli menetin yhden USB1 -portin (josta se 5V otetaan) ja sain kaksi usb2 -porttia.

Ja ilman ajureita/mitään.

r

Muistatko Risto, että mikä kortti se oli joka ei tarvi erillistä virtaa? Mulla on sellainen joka tarvii virtaa ja haluisin siitä eroon :)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Muistatko Risto, että mikä kortti se oli joka ei tarvi erillistä virtaa? Mulla on sellainen joka tarvii virtaa ja haluisin siitä eroon :)

ei pysty muistamaan..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

peran

  • Vieras
Luulisi mikä tahansa pcmcia usb kortti toimivan.

Eipäs toimi. Mulla on yks NEC:n piirillä oleva kortti, jota en ole saanut (täysin) toimimaan. Ei siis lataa Uchi tai Echi ajureita. Jännä juttu, että hetken saattaa siitä huolimatta toimia.