Tervehdys!
Projekti alkaa olla omalta osalta hieman luovutusta vaille valmis , mutta yritetäämpä vielä kumminkin.
Olen siis aloittelija ja aiempaa kokemusta ei ole linuxista. Olen kysellyt apuja jo muutamalta foorumilta ja tutkinut nettiä sekä lukaissut pari wiki opusta läpi.
Ongelmana on vanha kannettava , johon kovasti tahtoisin saada pelaamaan Ubuntun tai Xubuntun , ihan miten vaan.
Vaikeaksi projektin tekee se , ettei tässä kannettavassa ole cd asemaa käytettävissä. Usb portit on , mutta boottausta ei tueta niiltä.
Verkkoliitäntääkään ei ole (modeemi). Disketti asema löytyy ja toimii. Kyseessä on siis Fujitsu Siemensin Amilo M-6100 kannettava.
Projektissa on käytettävissä toinen kannettava (myöskin vanha) Acer Travelmate 212tx. Tässä koneessa on toimiva cd asema (ei verkkoliitäntää).
Lisäksi löytyy pöytäkone internet yhteydellä. Pöytäkoneessa on w2k ja Acerissa Xp.
Olen siirtänyt Fujitsun kovalevyn Aceriin ja olen onnistuneesti asentanut siihen Ubuntun version 5.04 (alternate versio). 7.11 versiokin asentui , mutta koin sen
raskaaksi pyöritää , joten tyydyin kevyemmin pyörivään versioon 5.04.
Kovalevyn vaihto onnistui takaisin Fujitsuun ja uudelleen konfiguroinnin jälkeen graaffinen käyttöliittymäkin tuli näkyviin. (# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg)
Näkymä oli ikävä kyllä pieni , eli kuvan ympärillä oli joka reunassa "sururaidat". Asetuksissa on valittavana ainoastaan 640x480 kuva koko.
Kävin konfiguroinnin uudestaan läpi (# sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg) ja valitsin kuvakooksi 1024x768 koon , mutta edelleen kuva oli pieni.
Havaitsin kuitenkin (vahingossa) , että kuva skaalautuu täysikokoiseksi (1024x768) , kun liitän ulkoisen monitorin ennen uudelleen käynnistystä.
Kun otan monitorin taas irti , niin seuraavan bootin jälkeen kuva on jälleen pieni.
Olisin halunnut asentaa käyttöjärjestelmän uudestaan koneeseen ihan Fujitsussa , mutta en ole saanut sitä onnistumaan. Nythän toisessa koneessa , kun
laitan eri version cd:n sisään kysyy järjestelmä heti haluanko päivittää. Joten tallensin iso imagen kovalevylle ja mounttasin sen (mount -o loop /ubuntu.iso /mnt/iso) , mutta
järjestelmä ei tunnistakkaan sitä samalla tavalla , kuin sisään tyrkättyä cd:tä. Joten tämä suunnitelma ei onnistunut.
Yritin myös saada imagea + syslinuxia tikulle , mutta ei siittä mitään tullut.
Ohjeita kyllä löytyi , moniakin , mutta aina tökkäsi johkin ohjeen kohtaan.
Helpointa voisi olla saada nykyinen Ubuntu toimimaan 1024x768 resoluutiolla , mutta se taitaa olla enemmänkin kiinni jostain kannettavan omista jutuista.
Toisena vaihtoehtona voisi olla asentaa järjestelmä uusiksi suoraan Fujitsussa.
Omat konstit on lopussa ja yritykset tuntuvat päätyvän aina lähes ojasta allikkoon.