Aloitetaanpa nyt aiheella joka kaipaisi tekijää jossain vaiheessa. Itselläni ei ole (ehkä) ylimääräistä aikaa vähään aikaan uusien ohjelmien paketointiin, ja toisaalta Firefox/Thunderbird-laajennokset ovat aika tuntematon asia minulle.
Ubuntussahan on 7.04-julkaisusta lähtien ollut integroituna
Voikko-ohjelmisto sekä tuki sille ispell- ja libenchant-kirjastoja käyttävissä ohjelmissa (mm. Gedit, Abiword, KDE kokonaisuudessaan) sekä suora tuki vielä OpenOffice.org:lle. Tuki puuttuu, muutamien muiden ohjelmien lisäksi etenkin Firefox/Thunderbird-ohjelmista.
Firefoxille ja Thunderbirdille on nyt olemassa "
mozvoikko", joka olisi mukava saada integroiduksi osaksi Ubuntua jossain vaiheessa. Se toimii kunnolla vasta Firefox 3:n kanssa, joten integrointi kannattaa tähdätä suoraan siihen.
Eli mitä tarvitaan on (lopulta) laadukas Debian-paketointi, jotta se voidaan ottaa osaksi Debianin ja Ubuntun pakettivarastoja. Paras ensitiedon lähde on
Debianin uuden kehittäjän opas, jossa opastetaan yksinkertaisen ohjelman deb-paketointiin. Lisää linkkejä mm. viime vuoden
blogiartikkelissani. Firefox/Thunderbird-laajennosten paketoimisessa on omat kommervenkkinsä, sillä Ubuntua varten mozvoikosta pitää luonnollisesti poistaa sisäänrakennetut versiot Voikosta jne., ja käyttää Ubuntun mukana tulevia Voikko-kirjastoja sekä Firefox-kehityskirjastoja.
Eli jos on innostusta, opiskelun halua ja teknisiä taitoja, niin kenttä on vapaa.
Voikon keskustelulistalla on ollut jonkin verran jo keskustelua mozvoikosta, arkistoista kannattaa ne lukea.
Voikon postituslistan lisäksi tässä ketjussa voidaan puida asiaa ja selvittää ongelmia, kun niitä tulee, vähän riippuen siitä missä ongelmat ovat
Itse olen siis paketoinut Debianiin/Ubuntuun
nykyiset Voikko-paketit sekä järjestänyt niin että ne asentuvat osana molempien suomen kielen tukea automaattisesti (Ubuntussa language-support-fi -metapaketti).