Kirjoittaja Aihe: Kiintolevyjen siirtäminen: pitääkö Ubuntu asentaa uudestaan? [Ratkaistu]  (Luettu 2547 kertaa)

panup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Hei!

Olen aikeissa päivittää koneeni keskusyksikön ja siirtää nykyiset kiintolevyni (sis. Ubuntu Gutsy Gibbonin) osaksi tätä uutta kokoonpanoa. Kuinka hyvin Ubuntu sietää sitä, että asennuksen jälkeen laitekokoonpanossa tapahtuu radikaaleja muutoksia? Tarkoitan, että pitääkö minun asentaa käyttöjärjestelmä uudestaan, jos vaihdan keskusyksikköä. En tietenkään kovin mielellään asentaisi sitä uudestaan, koska kaiken viilaaminen nykyiseen kuntoon syö aikaa ja hermoja.
« Viimeksi muokattu: 20.04.08 - klo:20.54 kirjoittanut panup »
Panu

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Kuinka hyvin Ubuntu sietää sitä, että asennuksen jälkeen laitekokoonpanossa tapahtuu radikaaleja muutoksia? Tarkoitan, että pitääkö minun asentaa käyttöjärjestelmä uudestaan, jos vaihdan keskusyksikköä.
Ei välttämättä tarvitse asentaa uusiksi. Jos näytönohjain vaihtuu esim. Atista nviDiaan joutuu tekemään pieniä säätöjä, käytännössä ajuri kannattaa vaihdon ajaksi vaihtaa vesa ajuriin, joka käy kaikille näytönohjaimille, jälkikäteen sitten asentaa kunnolliset ajurit sille uudelle ohjaimelle. Levyjen järjestyksen kanssa oli joskus tarkkaa, mutta nykyään ei pitäisi olla sitäkään ongelmaa kun niillä on nykyisin yksilölliset id:t fstabissa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

panup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Ei välttämättä tarvitse asentaa uusiksi. Jos näytönohjain vaihtuu esim. Atista nviDiaan joutuu tekemään pieniä säätöjä

Kiitos vinkistä. Minulla on tällä hetkellä käytössä Atin näytönohjain ja uudessa kokoonpanossa on Intelin emolevyyn integroitu näytönohjain, jonka pitäisi olla varsin hyvin tuettu Linuxissa.
Panu

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Tähänhän vaikuttaa jonkin verran mitä laitteita sinulla on aiemmin ollut ja miten olet viilannut konettasi. Luultavasti et joudu asentamaan ubuntua kokonaan uudestaan, mutta voit joutua viilaamaan joitakin asetuksia uudestaan.

Itse ainakin tekisin siten, että jos näytönohjaimen merkki muuttuu, niin vaihtaisin vesa ajurit käyttöön ja poistan vanhat ajurit kokonaan ennen kuin tekisin yhtään mitään. Sitten ainakin saa ruudulla jotain näkymään toisessa koneessa muutakin kuin mustaa.

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Itse ainakin tekisin siten, että jos näytönohjaimen merkki muuttuu, niin vaihtaisin vesa ajurit käyttöön

Tai juuri ennen viimeistä sammutusta vanhassa kokoonpanossa poistaa xorg.conf:n

Koodia: [Valitse]
sudo rm -f /etc/X11/xorg.conf
ja uudessa koneessa ajaa tarvittaessa

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

panup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Ubuntu lähti pelaamaan oikein mainiosti uudessa kokoonpanossa kun poistin etukäteen ATI:n omat ajurit ja ajoin sitten uudessa kokoonpanossa tuon mk1970:n kertoman sudo dpkg...-komennon.

Nyt on enää vain yksi ongelma, nimittäin äänet eivät pelaa ollenkaan. Teen asiasta erillisen keskustelusäikeen. Kiitos vielä kaikille vastanneille.
Panu