Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04 asennus ongelma  (Luettu 1628 kertaa)

insidious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Ubuntu 8.04 asennus ongelma
« : 18.04.08 - klo:09.36 »
Terve!

Sain koneeni solmuun ja olen asentanut uudelleen windowsin ja nyt olisi tarkoitus asentaa ubuntu osioon sdc1 tai sde5 mutta ei onnistu. Yritin osioida itse (osio on toki jo olemassa) mutta tuli ilmoitus että juuriosiota ei ole luotu (mitä tarkoittaa?) enkä saanut tehtyä sitä. Miten saan asennettua joko osioon sdc1 jossa on vanha 7.10 ubuntu ta sde5 joka on tyhjä?
ps.Tiedän että 8.04 ei ole vielä valmis eikä julkaistu mutta aion silti ottaa sen riskin.


Chronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 asennus ongelma
« Vastaus #1 : 18.04.08 - klo:09.56 »
Terve!

Sain koneeni solmuun ja olen asentanut uudelleen windowsin ja nyt olisi tarkoitus asentaa ubuntu osioon sdc1 tai sde5 mutta ei onnistu. Yritin osioida itse (osio on toki jo olemassa) mutta tuli ilmoitus että juuriosiota ei ole luotu (mitä tarkoittaa?) enkä saanut tehtyä sitä. Miten saan asennettua joko osioon sdc1 jossa on vanha 7.10 ubuntu ta sde5 joka on tyhjä?
ps.Tiedän että 8.04 ei ole vielä valmis eikä julkaistu mutta aion silti ottaa sen riskin.



Hei!

Eli tuossa on se ongelma, että levynliitoskohtaa (mount point) ei ole määritetty. Kun ubuntu asennetaan osioimalla itse täytyy myös levynliitoskohta muistaa määrittää. Kun sinulla on edessäsi se levynosiointipöytä, eli se missä näet siis koneessa olevat levyosiot ja mahdollisen vapaan tilan ( se valikko joka tulee heti kun olet valinnut asennuksessa manuaalisen levynmuokkauksen) valitse hiireä klikauttamalla se levyosio, johon haluat asentaa ubuntun ja paina sen jälkeen edit partition nappia (tai muokkaa levyosiota nappia), joka on siinä levyosioiden listauksen alapuolella. Tämän jälkeen valitset liitoskohdaksi(mount point) / ja asennuksen pitäisi alkaa edetä. "/" On tosiaan tuo juuriosion merkki.

Toivottavasti selityksestäni on apua ja onnea asennukseen.
JJ

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 asennus ongelma
« Vastaus #2 : 18.04.08 - klo:09.57 »
Terve!

Sain koneeni solmuun ja olen asentanut uudelleen windowsin ja nyt olisi tarkoitus asentaa ubuntu osioon sdc1 tai sde5 mutta ei onnistu. Yritin osioida itse (osio on toki jo olemassa) mutta tuli ilmoitus että juuriosiota ei ole luotu (mitä tarkoittaa?) enkä saanut tehtyä sitä. Miten saan asennettua joko osioon sdc1 jossa on vanha 7.10 ubuntu ta sde5 joka on tyhjä?
ps.Tiedän että 8.04 ei ole vielä valmis eikä julkaistu mutta aion silti ottaa sen riskin.



Osiointivaiheessa Ubuntu esittää osion nimeksi media jotain, mene sen päälle ja napsauta hiirellä ja valitse se juuriosioksi, tee sama myös toisen osion kanssa jos on erillinen home.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10