Kirjoittaja Aihe: Via Unichrome integrated --> ATI Radeon 9200 [RV280] = Ongelmia  (Luettu 5094 kertaa)

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Elikkä koneessani on integroitu vian näyttis, joka on aiemmin toiminut ihan ok (paitsi että 3D kiihdytykset ei toimineet)

Sain kaveriltani ATI Radeon 9200 näyttiksen, pistin paikalleen, ja asensin ajurit (fglrx).

MUTTA

Kone hidastelee tuhottomasti. Skrollaaminenkin pätkii. Olen kokeillut joitan sattumanvaraisia ohjeita, mitä löysin googlaamalla, mutta niillä sain koneen vain entistä enemmän sekaisin (nyt en saa konetta toimimaan ollenkaan ilman, että Radeonin näyttis on kiinni emossa; muussa tapauksessa buuttaa terminaaliin).

Olen linux aloittelija, ja olen pistänyt näyttisasetukset varmaan jotenkin myös sekaisin. xorg.conf tiedostoakin tuli jotenkin sohittua.

Jaksaisiko joku alkaa purkamaan kanssani ongelmaa, itse kun en osaa (enkä uskalla)?

Jos tarvitsette jotain logeja tms, kertokaa.

Kiitoksia etukäteen, jos joku jaksaa vaivautua.

-Joni

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Elikkä koneessani on integroitu vian näyttis, joka on aiemmin toiminut ihan ok (paitsi että 3D kiihdytykset ei toimineet)

Sain kaveriltani ATI Radeon 9200 näyttiksen, pistin paikalleen, ja asensin ajurit (fglrx).

MUTTA

Kone hidastelee tuhottomasti. Skrollaaminenkin pätkii. Olen kokeillut joitan sattumanvaraisia ohjeita, mitä löysin googlaamalla, mutta niillä sain koneen vain entistä enemmän sekaisin (nyt en saa konetta toimimaan ollenkaan ilman, että Radeonin näyttis on kiinni emossa; muussa tapauksessa buuttaa terminaaliin).

Olen linux aloittelija, ja olen pistänyt näyttisasetukset varmaan jotenkin myös sekaisin. xorg.conf tiedostoakin tuli jotenkin sohittua.

Jaksaisiko joku alkaa purkamaan kanssani ongelmaa, itse kun en osaa (enkä uskalla)?

Jos tarvitsette jotain logeja tms, kertokaa.

Kiitoksia etukäteen, jos joku jaksaa vaivautua.

-Joni

Atin rajoitetuista ajureista 8.28.8 on viimeisin, joka tukee 9200 korttia (linkki). Suosittelen kuitenkin pysymään avoimessa ajurissa, sillä tuo 8.28.8 on lähes kaks vuotta vanha.

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Ok, pistetään se näinpäin:

Miten asennan avoimen koodin ajurit?

Onko se vain järjestelmä --> Ylläpito --> Näytöt ja kuva ja sieltä sitten valita joku ajuri? Mikä niistä se on?  ???

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Ok, poistin ensin
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx

sitten otin varmuuskopion xorg.confista.

mutta komento:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgantoi minulle vain vastaukseksi:
Koodia: [Valitse]
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration
   file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20080326154157

Mitähän tuo tarkoittaa? En saanut siis mitään vaihtoehtoja, ainoa mitä lykkäsi, oli tuo.

edit: ja vaikka poistin tuon fglrx paketin, niin silti Järjestelmä-->Ylläpito-->Näytöt ja kuva (ja sieltä välilehti näytönohjain) kohdassa lukee: Näytönohjain (ATI Radeon fglrx))

Ja kun koetan vaihtaa näytönohjainta tuolta graafisesti, niin ei ole mitään vaikutusta asiaan. alasvetovalikko (Saatavilla olevat ajurit) jossa lukee avoimen lähdekoodin ajurit on harmaa, eikä sitä voi valita.

edit2: tuolla Järjestelmä-->Ylläpito-->Näytöt ja kuva (ja sieltä välilehti näytönohjain) kohdassa kyllä lukee siinä alasvetovalikossa (ajuri) "ati". eli jos tulkitsen oikein, avoimen lähdekoodin ajuri on siis käytössä?

Mutta näyttö hidastelee edelleen..
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:16.07 kirjoittanut Smane »

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
xorg.conf kohdassa ok Device kohdassa:

Section "Device"
   Identifier   "ATI Technologies Inc RV280 [Radeon 9200]"
   Driver      "ati"
   BusID      "PCI:1:0:0"
EndSection

Hmh.. Vieläkin junnaa vaan.. Tein tuon aiemman linkin ( https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver ) , mutta ei muuttanut asiaa mihinkään..

edit: Yksi asia, mikä myös kummastuttaa, on winen kaatuminen. Eli kun käynnistän vaikka tuon "configure wine", niin ikkuna avautuu normaalisti (siis hitaasti), ja kun koetan siellä vaihtaa välilehteä, niin tapahtuu sama kuin jos painaisi tuon ctrl+alt+backspace.. Eli pääsen takaisin tuohon sisäänkirjautumisruutuun..? Outoa.

VIAn integroidulla oli semmoinen ongelma tuon winen kanssa, että se jäädytti koko koneen jos käynnisti winen. En tiedä mihin liittyi, mutta se korjaantui aikanaan kun lisäsi xorg.conf: iin

Section Device
    Disable "glx"
    Disable "dri"
Endsection

(Luonnollisestikaan minulla ei ole noita enää xorg.conf: ssa.= Onko mahdollista, että integroitu näytönohjain pistää hanttiin tuolle uudemmalle?
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:16.49 kirjoittanut Smane »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Onko työpöytä tehosteet päällä, jos on niin ota pois näpäytä työpöydällä hiiren oikealla napilla ja valitse avautuvasta valikosta muuta työpöydän taustaa>visuaaliset tehosteet ja ruksita pois käytöstä. aiheuttavat juuri tommoisia vaivoja.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Onko työpöytä tehosteet päällä, jos on niin ota pois näpäytä työpöydällä hiiren oikealla napilla ja valitse avautuvasta valikosta muuta työpöydän taustaa>visuaaliset tehosteet ja ruksita pois käytöstä. aiheuttavat juuri tommoisia vaivoja.

Terveisin jori52

Kun koetan tuota, niin pomppaa ikkuna:
Lainaus
Asetushallinta "gnome2-settings-daemon" ei käynnistynyt.
Kun se ei ole käynnissä, kaikki asetukset eivät välttämättä tule voimaan. Tämä voi johtua ongelmasta Bonobossa tai siitä, että joku muu kuin Gnomen asetushallinta on käynnissä ja häiritsee Gnomen asetushallintaa.

kun siihen painaa ok, niin "ulkoasun asetukset" -ikkuna aukeaa, mutta siihen ei voi klikata. Ts. se on jäätynyt. Ikkunan sulkeminen onnistuu.

edit: komento takaisin. boottauksen jälkeen onnistui. Mutta siellä oli jo valmiina valittuna "ei tehosteita."  :-[
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:17.14 kirjoittanut Smane »

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Tuo voi johtua myös /etc/hosts tiedostossa olevista puutteista.  Linkissä ohjeita sen tarkistamiseen. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=14850.msg108490#msg108490

Tuossa ei näyttänyt olevan mitään ongelmaa. Kiitos kuitenkin.  :)