Kirjoittaja Aihe: Osiointi ongelma?  (Luettu 2902 kertaa)

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Osiointi ongelma?
« : 25.03.08 - klo:17.17 »
Elikkäs kaveri on asentamassa Ubuntuu wintöötin rinnalle ja osiointi ei mee ihan niinkun pitäis, elikkäs asennus ei ilmeisesti hokaa koko wintööttiä ja tulee tällänen kohta asennuksessa... Eli haluais käyttää koko kiintolevyn Ubuntuun (mikä olis kyllä paras vaihtoehto...), mutta wintööttikin pitäis säilyttää rinnalla, elikkäs miten sais osioinnin toimimaan? http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi Tuolla ohjeella se onnais, mut mitäs tohon kuvan kohtaan vastataan?


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:17.21 kirjoittanut Suutari »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #1 : 25.03.08 - klo:17.38 »
mitäs tohon kuvan kohtaan vastataan?

Osioi itse.

Ilmeisesti koko kiintolevy on yhdessä osiossa ja kokonaan Windowsin käytössä. Jos kyseessä on Windows Vista niin itse menisin pienentämään tuon osion kokoa Vistan omilla työkaluilla. Sen jälkeen tekisin Linuxin asennuksen tuon "osioi itse"-valinnan kautta. Minä en luota automatiikkaan kun en tiedä mitä se tarkalleen ottaen tekee :)

Edit: Toisesta säikeestä löytyi vieläpä ohje mistä levy pienennetään Vistan puolella: Tietokoneen hallinta -> Levyn hallinta -> Pienennä asema.

Edit2: Virallinen Microsoftin ohje: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/fi-FI/help/f2e9a502-e63c-413d-8804-87326ef4f4cc1035.mspx

Riittää kun Windowsin puolella pienentää osiota ja jättää vapautuneen tilan varaamattomaksi. Tuo tila sitten osioidaan ja otetaan käyttöön Linuxin asennusohjelmassa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:17.43 kirjoittanut mgronber »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #2 : 25.03.08 - klo:17.39 »
Kokeileppas osioi itse ja katso onko siellä näkyvissä Windowsin osioita. Jos on niin niitä voi pienentää siitä (en suosittele jos Vista) ja sitten tehdä Ubuntulle osiot (ainakin juuri ja swap, myös home kannattaa tehdä erikseen). Muuten mietitään missä on vika. Jos se on Windows Vista niin sen osiot kannattaa kutistaa sen puolelta jos mahdollista.

Pöh. Taas olin liian hidas. No jokatapauksessa tässä ohjeet siihen: http://vistarewired.com/2007/02/16/how-to-resize-a-partition-in-windows-vista/
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #3 : 25.03.08 - klo:17.53 »
Joo siis XP on wintöötti mikä pitäis säilyttää! Neuvoja täytyy antaa puhelimes, joten hivenen hankalaa...


jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #4 : 25.03.08 - klo:18.12 »
Joo siis XP on wintöötti mikä pitäis säilyttää! Neuvoja täytyy antaa puhelimes, joten hivenen hankalaa...




Puhelimen kautta neuvominen on erittäin riskialtista puuhaa, jos vastapuoli on aloittelija, en suosittele, jos jotain menee pieleen niin syylliseksi joudut sinä .

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #5 : 25.03.08 - klo:18.45 »
Joo siis XP on wintöötti mikä pitäis säilyttää! Neuvoja täytyy antaa puhelimes, joten hivenen hankalaa...
Ilmeisesti on live-cd käytössä?!
Miksi kaveri ei surffaile näille sivuille itse ???
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #6 : 25.03.08 - klo:18.56 »
Joo, tottahan se on, että syy on mun, jos joku menee pahasti pieleen! Kaveri on paantunut wintöötmies ja reilun vuoden "pehmittelyn" jälkeen suostui koittamaan live-levyä ja olis jopa valmis kokeilemaan Ubuntua, joka on asennettuna koneeseen! Ubuntu-foorumille rekisteröityminen on jo kuulemmaista liikaa ja sen takia pitää tehdä kaikki vaikeasti, mutta taitaa olla wintöötin käyttäjille arkipäivää  ;D ;D ;D ;D

TimBuktu!!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #7 : 28.03.08 - klo:19.57 »
Mites hei jos jatkan tässä kietjussa, niin mitä tossa Windowsin pienennä levyä kohdassa tapahtuu?
Pienentääkö se tällä hetkellä käyttössä olevaa C: levyä pienemmäksi sen kokoiseksi kuin ne numerot näyttää, vai varaako se kovolta tilaa niiden numeroiden verran?
Käyttiksenä Vista. Kysykää jos ette ymmärtäny, jooko...

timppa

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #8 : 28.03.08 - klo:20.11 »
Mites hei jos jatkan tässä kietjussa, niin mitä tossa Windowsin pienennä levyä kohdassa tapahtuu?
Pienentääkö se tällä hetkellä käyttössä olevaa C: levyä pienemmäksi sen kokoiseksi kuin ne numerot näyttää, vai varaako se kovolta tilaa niiden numeroiden verran?
Käyttiksenä Vista. Kysykää jos ette ymmärtäny, jooko...

timppa
liukusäätimen vasemmalle puolelle jäävä osa on Windowsille jäävä osa, oikealla puolella oleva alue taas kuvaa vapautuvaa osaa.

Tämä muuten voi sotkea Windowsin tiedostojärjestelmän, mutta XP ainakin osaa järjestää sen uudelleen, eiköhän Vistakin.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiointi ongelma?
« Vastaus #9 : 28.03.08 - klo:20.44 »
Juu siis yleensä kun pienentää Windows Vistan levyosiota niin se menee sekaisin, mutta sen voi korjata tunnin pari kestävällä toimenpiteellä jolloin ei itse tarvitse tehdä mitään. Vain aluksi ja vähän lopuksi. Siihen tarvitsee joko tietokoneella olevan palautus-osion tai asennus/palautus-levyn.

EDIT: Tuossa ohjeet joita voi soveltaa. http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/
Muuttaminen tehdään sillä Ubuntun asennusohjelmalla ja sitten Vistan korjaus tuon ohjeen mukaan. Joillakin OEM-levyillä ja palautus-osioilla tuo voi olla erilainen.
« Viimeksi muokattu: 28.03.08 - klo:20.47 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.