Kirjoittaja Aihe: Boottijärjestyksen muuttaminen? [ratkaistu]  (Luettu 1724 kertaa)

Asylum

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Boottijärjestyksen muuttaminen? [ratkaistu]
« : 07.09.08 - klo:14.08 »
Eli asensin Ubuntun kiintolevylle, jota Windows XP ei jostain taivaan syystä edes huomaa, Ubuntun asennusohjelma sen löysi ja osasi käsitellä oikein. Ongelma on nyt siinä, että kone starttaa XP:n, jonka sisältävä kiintolevy on boottijärjestyksessä kolmas korppu- ja romppuasemien jälkeen. BIOSia olen räplännyt, mutta en löydä levyä sieltä, mikä on helkkarin kumma, sillä tottakai emon pitää löytää kovo, jos kerran Ubuntun sille olen onnistunut asentamaan... Eli ongelma ratkeaisi siirtämällä Ubuntu-kovo järjestyksessä korkeammalle, mutta mistä sen löytää?

edit. Kiitoksia, Nake!
« Viimeksi muokattu: 10.09.08 - klo:15.56 kirjoittanut Asylum »

Nake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Boottijärjestyksen muuttaminen?
« Vastaus #1 : 08.09.08 - klo:07.31 »
Kyllähän se kovojen boottausjärjestys hoituu sieltä biosista.  Mutta jos haluaa jostain syystä, kuten minä, toisenlaista käytäntöä, voi käynnistyksen biosvaiheessa F11-näppäimellä valita lataavan kovon.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Boottijärjestyksen muuttaminen?
« Vastaus #2 : 08.09.08 - klo:07.36 »
Sanoit että asensit ubuntun kovalevylle mutta pitää nyt vielä varmistaa että...asensitko ubuntun kovalevylle :D ? Vai käytitkö wubi asennusta ?

Näyttäisi nyt tosiaan siltä että syystä tai toisesta grubia (eli käynnistyslataajaa) ei ole asennettu sinne ensimmäisen kovalevyn etupäähän tai sitten jostain syystä xp on tällä hetkellä ensimmäisenä grubin boottijärjestyksessä. Koita naken mainitsemaa tapaa tai sitten katso tarkkaan tuleeko bootissa teksti "press esc to..." jotain, jolloin Esciä painamalla pääsee grubiin.