Kirjoittaja Aihe: DVB-T vs. DVB-C [Ratkaistu]  (Luettu 4672 kertaa)

Nappula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
DVB-T vs. DVB-C [Ratkaistu]
« : 02.03.08 - klo:14.11 »
Alkuun tervehdys kaikille. Jonkun aikaa Ubuntua käyttänyt ja foorumeita lueskellut nyypiö käyttäjä liittyy nyt seuraan, eiköhän tilaa vielä riittä  :)

Ja sitten itse asiaan, eli kun tämä digisysteemi nyt sitten vihdoin on realiteetti niin tuumin että pitäisi hankkia sellainen digitv kortti kotikoneeseen. Kysymys on lähinnä otsikon mukainen eli DVB-T vai DVB-C, kumpi pitäisi/kannattaisi hankkia? Olen ymmärtänyt että DVB-C on kaapelitalouksille ja DVB-T antennitalouksille, eikös se nyt oikein mennyt?
Asun kerrostalossa ja täällä on kaapeli mutta mahdollisuudet että muutan ensi syksyyn mennessä on jokseenkin todennäköiset, se onko tulevaisuudessa kaapeli vai antenni, en vielä osaa sanoa. Olin siis tuuminut että eikös kannattaisi sellainen DVB-T vehje hankkia? Se sitten toimisi missä vaan, kotona koulussa ja mökillä kun laittaa siihen jonkun antennin kiinni ja mahdollisesti joku antennivahvistin väliin? Olin silmäillyt Terratec Cinergy 1200 DVB-T laitetta, se pitäisi aika helpolla saada toimimaan olin ymmärtänyt. Toisaalta mietin että kaupunki alueella asun nyt ja varmaan myös tulevaisuudessa ja "kaapeli on joka paikassa", ainakin melkeen, niin pitäisiköhän sittenkin vaan ottaa se DVB-C?

Eli tälläisiä kyselee nyypiö nyt alkuunsa, kiitokset jo etukäteen vastaajille  :)


PS. Suosituksia saa myös antaa noista korteista että mistä itsellänne on hyvät ja mieluisat kokemukset. Olen lähinnä "sekakäyttäjä" eli linux ja windows asustaa koneella rinnakkain, winkkarilla pelaa ja ubuntu pyörii muun aikaa. Mukava olisi kun digitv kortti toimisi helposti ja kivuttomasti molemmissa järjestelmissä mutta linux toimivuus on tietty tärkein
« Viimeksi muokattu: 08.03.08 - klo:21.03 kirjoittanut Nappula »

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #1 : 02.03.08 - klo:16.19 »
Koska yhdistemälaitteita ei taida markkinoilla täytyypi ensimmäiseksi päättää kumman laitteen haluaa. DVC-C:n etuna on suurempi kanavatarjonta kaapelista, haittana taas huomattavasti korkeampi hinta. Jos maanpäälliset kanavat riittävät kannattaa ostaa DVB-T laite.
Nuista lähtökohdista sitten sopivia vastaaonttimia metsästämään ja etsimään sen perään ajureiden tilaa.

/antti

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #2 : 03.03.08 - klo:02.00 »
Sun tapauksessa kannattaisin myös tota dvb-t ratkaisua. Itselläni on Pinnacle PCTV 71e usb digiboksi, joka on toiminut ihan hyvin sekä windowsissa, että ubuntussa. Ei ole välttämättä paras ratkaisu ton linux yhteensopivuuden kannalta, mutta pelittää kuitenkin. Itse ostin sen jostain alennusmyynneistä 30 eurolla. Täältä löytyy ohjeet miten sen saa pelaamaan ubuntussa.

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #3 : 03.03.08 - klo:16.03 »
Mulla on Anysee 30-perusboksi, siis se T-malli. Toimii hyvin, ja itseasiassa paremmin Ubuntun puolella. Vinkit Anysee-30-viestistä tältä foorumilta
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Nappula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #4 : 03.03.08 - klo:19.57 »
Jeps, kiitoksia vastaajille. Pitänee alkaa tosissaan kattelemaan noiden laitteiden hintoja että mistä halvalla sopivan löytäis. DVB-T kapistusta alan siis hakemaan luultavasti. Suosituksia laitteista saa laittaa edelleen, mitä vähemmän harmaita hiuksia laitteen hankinta ja asentaminen aiheuttaa sen parempi... :D

Miten muuten sen antennin kanssa, kuinka tarkkoja nuo (DVB-T) laitteet on? Riittääkö joku perus gigantin tm. halpakaupan "mökkitelkkarin antenni" siihen perään joka istuu pöydän reunalla? Seinään sitä ei ilmeisesti voi laittaa kun on kaapelitalo kyseessä (ko kö...?)

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #5 : 04.03.08 - klo:15.24 »
Seinään et voi dvb-t poksia törkätä, jos siis asut kaapelitaloudessa. Noi kaupasta ostettavat sisäantennit on tehty toimimaan kaikilla taajuksilla, kaikkialla suomessa. Eli niiden taajus alue on laaja, jolloin siitä tulee hyvin heikko ja siksi niissä on yleensä mukana vahvistin. Vahvistin vahvistaa myös sitten kaikkia muita singaaleja, joita et omalla paikkakunnallasi tarvitsisi, jolloin voi olla hankala saada singaalia. Tietenkin jos asut ihan tolpan vieressä niin toimii varmaan ihan poksien mukana tulevat lyhyet piiskatkin.

Itse kokeilin paria eri kaupallista antennia ilman tulosta, kunnes tein tällasen. Mitoitin sen Turkuun ja nyt kuva on mitä mainioin. Osat ei maksanut mitään. Sitä kun vertaa kaupasta ostettuun monien kymppien antenniin, niin ihmettelen miksi ihmiset ostavat noita huonoja sisäantenneja.

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: DVB-T vs. DVB-C
« Vastaus #6 : 04.03.08 - klo:15.58 »
Seinään et voi dvb-t poksia törkätä, jos siis asut kaapelitaloudessa.
Riippuu paikkakunnasta. Pitäisi varmaan kerätä lista verkoista / paikkakunnista joissa lähetetään kaapeliin myös DVB-T.
Toisinaan maanpäällinen DVB-T signaali myös vuotaa kaapeliverkkoon (kerrostalon antennijohdotuksesta yms.) ja voi hyvällä tuurilla näkyä riippuen talosta ja antenniverkon kunnosta. Jos näin käy niin sinkut ovat sitten varmasti heikot...

Noi kaupasta ostettavat sisäantennit on tehty toimimaan kaikilla taajuksilla, kaikkialla suomessa. Eli niiden taajus alue on laaja, jolloin siitä tulee hyvin heikko ja siksi niissä on yleensä mukana vahvistin. Vahvistin vahvistaa myös sitten kaikkia muita singaaleja, joita et omalla paikkakunnallasi tarvitsisi, jolloin voi olla hankala saada singaalia. Tietenkin jos asut ihan tolpan vieressä niin toimii varmaan ihan poksien mukana tulevat lyhyet piiskatkin.
Jos sen mukana tulevan mini-piiskan saa ujutettua ikkunan raosta vaikkapa ikkunalautaan kiinni niin vastaanotto onnistuu varsin usein, vielä kymmenien kilometrien päässä lähettimestä. USB-tikun ja tietokoneen väliin kestää laittaa pari metriä kunnollista USB-jatkokaapelia.

/antti

Nappula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: DVB-T vs. DVB-C [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 05.03.08 - klo:16.03 »
Joo, kävin kyselemässä paikalliset liikkeet, sanoivat että DVB-T on melkeen tuurista kiinni täällä, jos ikkunat sattuu olemaan oikeaan suuntaan (itsellä ei ole) niin saattaa toimia... Ihan tavallisissa telkkariin tulevissakin boxeissa kuulemma ollut vaikeuksia jos ei ole kaapeli laatikoita ollut.
Eli kallistun DVB-C vekottimeen ja toi ehdotettu Anysee E30 C on vahva ehdokas tällä hetkellä. Kiitokset siis kaikille vastaajille :)

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: DVB-T vs. DVB-C [ratkaistu]
« Vastaus #8 : 07.03.08 - klo:13.06 »
Eli kallistun DVB-C vekottimeen ja toi ehdotettu Anysee E30 C on vahva ehdokas tällä hetkellä. Kiitokset siis kaikille vastaajille :)

Muista katsoa että se on sitä vanhempaa sarjaa... uusi ei toimi Linuxissa.
Koita testata liikkeessä kumpaa sarjaa se on. Maahantuojalta vois kanssa kysellä että erottaako tuota uutta tai vanhaa paketista mitenkään. Jos paketissa on sarjanumero näköisällä niin siitä sen tietty näkee, kun vain tietäisi mistä numerosta etiäpäin on uusia.
Mutta jos koneeseen siis saa kiinni niin sen erottaa USB-ID:stä. Sen näkee Linuxissa lsusb-komennolla. Windowsissakin sen jotenkin voi katsoa, mutta en tiedä mistä.

Vanha & toimiva on 0x04b4
Uusi & toimimaton on 0x1c73

Rautahan nuissa näyttää olevan melkein sama, joten pienellä vaivalla lie sais tuen uudelle laitteellekkin. Se vain että mulla ei moista vekotinta ole...

/antti

Nappula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: DVB-T vs. DVB-C [ratkaistu]
« Vastaus #9 : 08.03.08 - klo:21.03 »
Muista katsoa että se on sitä vanhempaa sarjaa... uusi ei toimi Linuxissa.
Koita testata liikkeessä kumpaa sarjaa se on. Maahantuojalta vois kanssa kysellä että erottaako tuota uutta tai vanhaa paketista mitenkään. Jos paketissa on sarjanumero näköisällä niin siitä sen tietty näkee, kun vain tietäisi mistä numerosta etiäpäin on uusia.
Mutta jos koneeseen siis saa kiinni niin sen erottaa USB-ID:stä. Sen näkee Linuxissa lsusb-komennolla. Windowsissakin sen jotenkin voi katsoa, mutta en tiedä mistä.

Vanha & toimiva on 0x04b4
Uusi & toimimaton on 0x1c73

Rautahan nuissa näyttää olevan melkein sama, joten pienellä vaivalla lie sais tuen uudelle laitteellekkin. Se vain että mulla ei moista vekotinta ole...

/antti

Hyvä homma kun varoitit! :) Tarvii pitää silmät auki ja kysellä tarkkaan ennen kun ostaa.