Kirjoittaja Aihe: Audacity ei tallenna ääntä [RATKAISTU]  (Luettu 2190 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Audacity ei tallenna ääntä [RATKAISTU]
« : 07.03.08 - klo:16.16 »
Olen käyttänyt Audacitya winkkari-puolella ilman minkäänlaisia ongelmia. Tarvitsisin ko. ohjelmaa nyt Ubuntu 7.04:n kanssa, mutta ilmeni "pieni" ongelma: Ei tallennu mitään.

Mitä olen tähän mennessä tehnyt:
1. Olen kolunnut foorumin. Ei löytynyt vastaavaa aiempaa kysymystä.
2. ESS Allegro PCI  eli Alsa Mixeristä olen tarkastanut, ettei "Äänitetään"-välilehdellä ole mikfofoni vaimennettuna ja ääntäkin on lisätty liukusäätimistä.
3. Audacityn asetuksissa on valittuna ALSA sekä toiston että äänityksen laitteeksi.
4. Audacityssa on myös vedetty mikrofonin voluuminamikkaa reilusti auki.
5. Mikrofoni on tarkastettu toisella koneelle, jotta se varmasti toimii.

Löytyisikö enää mitään tarkastettavaa, tai onko jotain jäänyt minulta huomaamatta? Vai onko seuraava oletus, että rautapuolella mikkiliitin on rikki?

Kiitollisna etukäteen,
ojk

************************

25.3.2008
Tämä ongelma on ratkaistu: Asensin koneelle Windows XP:n Ubuntun sijaan ja Audacity pelaa kuin unelma :)
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:19.30 kirjoittanut OJK »

tuomashelin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Audacity ei tallenna ääntä
« Vastaus #1 : 07.03.08 - klo:22.50 »
Olisi tarpeen saada tietää äänikorttisi tarkempi malli tai oikeasti äänisirusi (sound chip) merkki. Tsekkaa tämä linkki:

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-ESS_Technology

Joskus sirun merkin selvittäminen vaatii itse kortin irroittamisen ja/tai äänisirun mallin selvittämisen itse äänikortista - sirun nimi on yleensä printattu silkkipainolla piirilevyssä sijaitsevaan äänipiiriin.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Audacity ei tallenna ääntä
« Vastaus #2 : 08.03.08 - klo:12.25 »
Tämä kone on vanha HP Omnibook XE3 mallia GC. Muistia 128 megaa. ERillistä ääni korttia ei ole, vaan on integroitu äänipiiri. Onko tällöinkin oleellista selvitellä äänisirun merkki? En itse asiassa edes tiedä, mistä se tällaisessa vanhassa kannettavassa löytyy :(

Se jäi mainitsematta, että äänentoisto toimii mallikkaasti - ei edes monona, kuten joissain viesteissä on valiteltu. Sekä Ubuntun mukana tulleet äänisoftat että koneelle erikseen asennetut palyerit toistavat ääntä erinomaisesti. Äänen tallennus ei vain onnistu - ei Audacitylla eikä Ubuntun omalla ääninauhurilla.