dodiin, sain tuon kuntoonkin. Homma meni jotensakin näin:
1) Oletan, että homma meni pieleen kun käytin graafista käyttäjänhallintaa, siinä ei käynnistettäessä näkynyt yhtään käyttäjää ja päätin lisätä yhden kokeeksi. Näkyville tuli vain root käyttäjä. Poistin turhan groupin --> /etc/passwd ja /etc/group tyhjentyivät.
2) Verkkoyhteys meni samalla, joten lopulta latasin ubuntu DVD:n tuolta:
http://ubuntu-cdimage.datahop.it/releases/gutsy/release/3) Olin yrittänyt käyttää Ubuntu CD:tä, mutta en saanut hal:ia, sieltä asennettua (ei löytynyt), joten poistin (tein kyllä backupin ennen poistamista) noita archivejä /etc/apt/soures.list.d hakemistosta, minulla ne ainakin CD:ltä asennettaessa tökkivät, en tosin kokeillut enää jälkeenpäin, jos olisi toiminut kun DVD-yhteys pelasi
4) Tein myös tehnyt seuraavan: (varmuuskopio sources.listasta)
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.backup
sudo pico /etc/apt/source.list
Kommentoinut kaikki deb http/ftp lähteet pois #-merkillä. (jossakin vaiheessa poistin kaikki muut paitsi cdrom: rivit, oli turhaa, koska lähteet olivatkin noita edellämainittuja archiveja. Eli backup kannattanee tehdä ja kommentointi voi auttaa, mutta poistaminen turhaa.
3) /etc/apt/sources.list:iin piti lisätä DVD-asema, se ei minulla onnistunut tällä:
sudo apt-cdrom add
joten tein näin:
sudo mkdir /mnt/dvd
sudo mount /dev/dvd /mnt/dvd
sudo apt-cdrom -d=/mnt/dvd
Sitten vain asentelin uusiksi:
sudo apt-get install --reinstall hal
sudo apt-get install --reinstall dbus
Jos totta puhutaan, olin mennyt tekemään seuraavan (ei hyvä idea!):
sudo apt-get remove hal
jonka seurauksena tietysti desk-top ja moni muu tärkeä oli hävinnyt. Sen sai helpoiten takaisin käskemällä:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Ei siis mennyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta sainpahan korjattua. Tosin täytyy sanoa, että tuo graafinen käyttäjän hallinta softa gnomessa on yhä tyhjä, eikä ryhmiäkään näy, joten ei tämä minun konffis ihan kuosissa ole...
Kiitos kaikille avusta.