Kirjoittaja Aihe: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle  (Luettu 4021 kertaa)

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
amd athlon 64 x 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 667mhz 160gt hitachi deskstar sata2 ndivia geforce 8400gs 256mt ddr2.

ajattelin ite tossa asentaa ubuntuu uudelleen mutta mietin jsut että onko kannatavaa ja miten ne osiot piti tehä eli 1gt for swap ja niin edelleen voisko joku opstaa.

jos et muuten tavota mua niin lisää mut meseen =)

ubuntu rokkaa ainaa ja ikuisesti =)

Hymiöt loppuu kesken kohta jos noin viljelet niitä t. tuplanolla
« Viimeksi muokattu: 25.02.08 - klo:15.59 kirjoittanut Tuplanolla »
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11449
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #1 : 25.02.08 - klo:15.39 »
/ eli juuri 15 GB (tuskin tarvetta isommalle) 1 GB Swap ja loput /homelle.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #2 : 25.02.08 - klo:15.55 »
Ja ubu vai kubu, aika sama, molemmat pyörii yhtä kivasti tuolla kokoonpanolla.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

hmiettine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #3 : 25.02.08 - klo:16.18 »
Minulle on kerrottu että se swap parition koko on hyvä vähintään olla sama kuin muistinkoko eli 4Gb.

Ehkäpä se on tarpeen jos muistin määrä on vähäinen.



Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #4 : 25.02.08 - klo:16.30 »
Minulle on kerrottu että se swap parition koko on hyvä vähintään olla sama kuin muistinkoko eli 4Gb.

Ehkäpä se on tarpeen jos muistin määrä on vähäinen.

Juu ei ole tarpeen 4GB. 1GB riittää loistavasti, eikä sitäkään juuri tulla käyttämään.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #5 : 25.02.08 - klo:16.31 »
Minulle on kerrottu että se swap parition koko on hyvä vähintään olla sama kuin muistinkoko eli 4Gb.

Ehkäpä se on tarpeen jos muistin määrä on vähäinen.




Yleisohje= swap on kaksi kertaa fyysinen muisti, sulla tosin on muistia niin paljon että vähempikin swapille riittää

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #6 : 25.02.08 - klo:22.53 »
Minulle on kerrottu että se swap parition koko on hyvä vähintään olla sama kuin muistinkoko eli 4Gb.
Ehkäpä se on tarpeen jos muistin määrä on vähäinen.

Yleisohje= swap on kaksi kertaa fyysinen muisti, sulla tosin on muistia niin paljon että vähempikin swapille riittää

Terveisin jori52

Tuo 2xram -ohje on museaalinen. Ohjeeksi uudemmille koneille riittäisi ram+swap >= 1G, joskin varmuuden vuoksi voi olla tuota swappia hiukan. Käytännössä jos rakkine swappaa, on rammia käyttötapaan nähden liian vähän tai sitten kysessä on vanhempaa tosissaan vähämuistista rautaa, jolloin riittävä swapin koko on olennaista järjestelmän pystyssä pysymiseksi.


T:Jallu59


Itse en muista tämän Gutsykoneeen muistia olleen 320Mtavua enempää käytössä, joten swappausraja on todella kaukana
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

juyli

  • Vieras
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #7 : 25.02.08 - klo:23.11 »
Tuo 2xram -ohje on museaalinen. Ohjeeksi uudemmille koneille riittäisi ram+swap >= 1G,
En sanoisi museaaliseksi. Käyttö ratkaisee muistitarpeen, joten swap-osion (tai +tiedoston!) koko ratkaiseen koneen käyttö.
Kun nykyisin koneissa on taatusti muistia sekä kovalevytilaa, ei 2xRAM varmastikaan liiaksi kuluta kovalevyäkään.
Jos koko muisti halutaan tallentaan vedoksena swappiin, esim. virransäästötilanteissa, ei ko. swap tuolloinkaan jää pieneksi.
Vaikka kone ei oletuksena turhia swappaile, voi kullekin käyttäjälle tulla tilanne, jossa swap olisi tarpeen. Jos noissa tilanteissa ei muistitilaa (swap) ole käytettävissä, voimme arvailla palstan seuraavan kysymyksen.
Mainitsemasi RAM+swap = 1Gt on hyvin vaatimaton määrä. Miksi ylipäätään ongelmoida swap-osion kokoa, jos sen tekee jo valmiiksi riittävän kokoiseksi (2xRAM).

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #8 : 26.02.08 - klo:16.30 »
Tämä meni sitten swappikeskusteluksi :D

Mulla on ollut käytössä 256MB swappia sen jälkeen kun on ollut koneessa muistia vähintään sen 512MB verran (tuosta on toki aikaa paljon), eikä ole ollut kertaakaan ongelmia. Tämä 2* fyysisen muistin verran tuntuu istuvan lujasti Windowspuolelta karanneiden untuvikkojen keskuudessa.
Registered Linux user #186837

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #9 : 26.02.08 - klo:21.49 »
kertosko joku selkeesti miten toi osiointi tehään :D
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #10 : 26.02.08 - klo:22.37 »
En mä  ;D

Mutta kun kerran olet asentamassa uudelleen, niin siinä samassahan se onnistuu. Valitse vaihtoehto osioi itse. Poista kaikki vanhat osiot ja tee  10GB juurelle, 1GB swapille ja loput /home:lle.

Tuon juuriosion koosta voi on myös jo väitelty foorumilla.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #11 : 26.02.08 - klo:22.50 »
En mä  ;D

Mutta kun kerran olet asentamassa uudelleen, niin siinä samassahan se onnistuu. Valitse vaihtoehto osioi itse. Poista kaikki vanhat osiot ja tee  10GB juurelle, 1GB swapille ja loput /home:lle.

Tuon juuriosion koosta voi on myös jo väitelty foorumilla.
10 gigaa käy helposti ahtaaksi, varsinkin dist-upgradejen aikoihin 20 gigaa ei mene täyteen enää niin helpolla. Swappia on helppo homesta myöhemmin lohkaista (root login ja gparted), joten sen voi laittaa mihin nyt sattuu huvittamaan, sama onnistuu myös toiseen suuntaan. jos nyt vaikka 6 gigaa swapille näin aluksi niin ei lopu kesken ja jää tuolla 20 gigan juurella vielä 123 gigaa kotiosiota.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #12 : 26.02.08 - klo:23.17 »
10 gigaa käy helposti ahtaaksi, varsinkin dist-upgradejen aikoihin 20 gigaa ei mene täyteen enää niin helpolla.

Tämä oli uutta tietoa... tai samaa vanhaa tietämättömyyttä  :D

Itsellä ei nyt ole pahasti vanhoja kerneleitä tms. alla, mutta "normaalipaketti" ja sen lisäksi joitain ylimääriäsiä ohjelmia. Juuri vie alle 4 GB. Miksi se yli kaksinkertaistuisi dist-upgradessa?

(Olen kyllä itsekin antanut juurelle 15 GB, kun kerran levyllä on tilaa.)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #13 : 26.02.08 - klo:23.53 »
10 gigaa käy helposti ahtaaksi, varsinkin dist-upgradejen aikoihin 20 gigaa ei mene täyteen enää niin helpolla.

Tämä oli uutta tietoa... tai samaa vanhaa tietämättömyyttä  :D

Itsellä ei nyt ole pahasti vanhoja kerneleitä tms. alla, mutta "normaalipaketti" ja sen lisäksi joitain ylimääriäsiä ohjelmia. Juuri vie alle 4 GB. Miksi se yli kaksinkertaistuisi dist-upgradessa?

(Olen kyllä itsekin antanut juurelle 15 GB, kun kerran levyllä on tilaa.)
Tein alunperin läppärin 100 gigan levylle 20 gigan juuren, puolitin sen sitten myöhemmin kun piti päästä testailemaan kehitysversioita, tämän jälkeen se tuli ahtaaksi (kummatkin). Ei noita aptin cacheja yms. tietenkään kannattaisi säilyttää, mutta varmuuden varalta olen niitä tottunut pitämään, jos kuitenkin tarvitsee jotain downgradeta niin se käy dpkg:llä cacheista helpommin kuin jollain apt pinningillä. Kaikkia tulee asenneltua ja tilaa menee varmaan aika paljon hukkaan, kun ei ole tapana poistaa mitään (levy on halpaa). Logifilut saattaa myös viedä paljonkin tilaa kun kone on pidempään päällä (ne kompressoidaan vasta buutin yhteydessä, oletusasetuksilla [logien paisuminen on tietysti usein merkki jostain ongelmasta]).

Ja kun osio alkaa olemaan noin 80 % täynnä, niin se alkaa jo näkymään suorituskyvyssä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.08 - klo:23.55 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #14 : 26.02.08 - klo:23.57 »
Off-off-offtopicia, mutta kun nyt tulin muistaneeksi, kun päiviotän distron kernelin, ja seuraavan kerran bootatessa GRUBissa on tavallisten
Linux
Linux safe
Linux Rescue

lisäksi
2.6.xx.xx
2.6.xx.xx safe
2.6.xx.xx Rescue

niin onko useimmissa tapauksissa tuo 2.6.xx.xx se uudempi vai vanhempi kerneli?
EDIT: en siis ole jaksanut pitää lukua kernelien versionumeroista

ps. niin ja seuraavan kerran päivitettäessä, ylikirjoittaako GRUB nuo 2.6.xx.xx -alkuiset vaihtoehdot uusilla? tiedän, grubin muokkaus on helppoa, mutta olen laiska.
« Viimeksi muokattu: 27.02.08 - klo:00.00 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Olisiko tämä kobne parempi ubuntulle vai kubuntulle
« Vastaus #15 : 27.02.08 - klo:00.07 »
20 Gigaa juurelle, jos sitä on tarjota, on ainakin kasvun varaa :D Itse en ole ylimääräisiä ohjelmia lataillut perusvalikoiman lisäksi paitsi Thunderbirdin, Grampsin ja Winen. Levyä on juuriosiossa käytössä noin 3,5G eli kympilläkin pärjäisin, vaan laitoin kotikoneeseen 20G juurelle ja 56G /homelle ja 1G swapille (80G:n levy ~77G >:( )

Joku versiopäivitys tullee toimeen noin Gigalla tai kahdella, eli ei se paljon enempää rompullista lataa, ellei ladattuja ohjelmia ole älyttömästi.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS