Kirjoittaja Aihe: Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon  (Luettu 2046 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon
« : 18.02.08 - klo:15.26 »
Nyt on noviisilla iso tukku kysymyksiä! Lähtökohta: Nurkissani pyöri vanha HP OmniBook XE3, muistia 128-256 välillä. Ajattelin laittaa 7.04 -version CD:ltä. Eipäs asentunut, muisti ei vissiin riittänyt. Sitten löysin nurkista vanhan - vanhimman - Ubuntun asennus-CD:n, mitä maa päällään kantaa (eli versio 4.10). Iskin sen koneelle ja ajattelin päivitellä versio kerrallaan uudemmaksi. Mutta, eipäs onnistunutkaan. Ei verkon kautta, ei live-CD:ltä, ei sitten mitenkään. Olen jumissa tässä 4.10 -versiossa.

Kun kirjoitan päätteellä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get updatetai
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgradeniin saan päätteelle mm. tällaista tekstiä:
Koodia: [Valitse]
W: stat ei toiminut lähdepakettiluettelolle http://archive.ubuntu.com warty/main  Packages (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_warty_main_binary- i386_Packages) - stat (2 Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
W: stat ei toiminut lähdepakettiluettelolle http://archive.ubuntu.com warty/rest ricted Packages (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_warty_restri cted_binary-i386_Packages) - stat (2 Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
Mitä tuo teksti tarkoittaa? Kiikastaako tuo päivittäminen jostain tuollaisesta kuin mistä pääte herjaa?

Olisiko kenelläkään ihan sellaista rautalankamallia siihen, mitä minun kannattaisi tehdä? Nyt pitää muistaa, että olen tosi noviisi Ubuntun kanssa, sormi on suussa vähän väliä ???

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon
« Vastaus #1 : 18.02.08 - klo:15.32 »
Nyt on noviisilla iso tukku kysymyksiä! Lähtökohta: Nurkissani pyöri vanha HP OmniBook XE3, muistia 128-256 välillä. Ajattelin laittaa 7.04 -version CD:ltä. Eipäs asentunut, muisti ei vissiin riittänyt. Sitten löysin nurkista vanhan - vanhimman - Ubuntun asennus-CD:n, mitä maa päällään kantaa (eli versio 4.10). Iskin sen koneelle ja ajattelin päivitellä versio kerrallaan uudemmaksi. Mutta, eipäs onnistunutkaan. Ei verkon kautta, ei live-CD:ltä, ei sitten mitenkään. Olen jumissa tässä 4.10 -versiossa.

Kun kirjoitan päätteellä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get updatetai
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgradeniin saan päätteelle mm. tällaista tekstiä:
Koodia: [Valitse]
W: stat ei toiminut lähdepakettiluettelolle http://archive.ubuntu.com warty/main  Packages (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_warty_main_binary- i386_Packages) - stat (2 Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
W: stat ei toiminut lähdepakettiluettelolle http://archive.ubuntu.com warty/rest ricted Packages (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_warty_restri cted_binary-i386_Packages) - stat (2 Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
Mitä tuo teksti tarkoittaa? Kiikastaako tuo päivittäminen jostain tuollaisesta kuin mistä pääte herjaa?

Olisiko kenelläkään ihan sellaista rautalankamallia siihen, mitä minun kannattaisi tehdä? Nyt pitää muistaa, että olen tosi noviisi Ubuntun kanssa, sormi on suussa vähän väliä ???

Ei siellä http://archive.ubuntu.comissa ole enää wartylle mitään, vain dapperista eteenpäin.

Eli  lataa ja polta alternate-cd ja asenna siltä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo:15.36 kirjoittanut pjotr »
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon
« Vastaus #2 : 18.02.08 - klo:15.33 »
Moro!

1) virheilmoitus taitaa lyhyesti tarkoittaa että ko. pakettivarastoa ei enää ole olemassa. Noille 4.jotain ja 5.jotain -sarjalaisille on tuki jo päättynyt eikä niitä ole tarjolla. Eli ei onnistu päivittää (ja muutenkin 4.10 -> 5.04 -> 5.10 -> 6.06 -> 6.10 -> 7.04 -> 7.10... pitkä ja kivinen tie...)

2) Tuolla muistimäärällä ei välttämättä liveversiot sujahda sisään, suosittelen 'alternate' levyä, josta saat asennettua tekstitilassa. Pitäisi pelata. Ja suosittelen latailemaan suoraan sen 7.10 -version.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon
« Vastaus #3 : 18.02.08 - klo:15.45 »
Latailepa Ubuntusta alternate-levy ja asenna siltä homma uusiksi., ei lopu asennusvaiheessa keskusmuisti kesken. Toisaalta, jos muistia on vähemmän ,kuin 256M kannattaisi harkita Xubuntua, mutta siitäkin asennus mielummin alternatella. Ihan vaan tarkistuksen vuoksi, onhan kiintolevyä tyrkyllä tarpeeksi: swapille 512M...1024M ja ubuntulle edes 3GB, ettei tärähdä kiintolevyn loppumiseen tuo asennus. siis kyllähän tuo perus-Ubuntukin pyörii 128Megan keskusmuistilla, käyttö vaan on hidasta. Xubuntussa on kevyempi työpöytä(XFCE) ja sovellukset, siksi se on ehkä parempi vähillä muisteilla. Itse laitoin 192M rammiseen läppäriini Xubuntun.

Vanhojen koneiden kanssa saattaa olla, että tuorein(7.10) ei tunnista rautaa kunnolla, parannusta luvassa aikaisintaan 8.04betaan(julk. 20.3.2008). Tällöin kannattaa kokeilla vanhempia versioita. Dapper eli 6.06 on varmin tunnistaja ja Feisty eli 7.04 toiseksi paras mielestäni vanhojen koneiden kanssa.
6.06 on sitten takuuvarmasti päivitettävissä suoraan 8.04:ksi, koska molemmat ovat LTS:iä eli pitkän tuen painoksia :) Muut päivittelyt vaativat päivityksen versio kerrallaan.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen uudempaan versioon
« Vastaus #4 : 18.02.08 - klo:16.07 »
Voi vitsi! Eihän tuo mun viesti ennättänyt olla kuin muutaman minuutin foorumilla ja jo sain hyviä vastauksia. Kiitos! Enköhän minä näillä tiedoilla pötkittele jonkin matkaa, xubuntuksi siis.  :D

t: ojk