Kirjoittaja Aihe: Blender ja 3D-mallinnus  (Luettu 1858 kertaa)

makelau

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Blender ja 3D-mallinnus
« : 20.04.08 - klo:11.11 »
Haku ei kertonut vastausta, osaisiko joku kertoa suoriltaan:

Olisi tarvetta simppeliin 3d-mallintamiseen. Lähinnä työjuttuja, erilaisia kiinnittimiä ja osien sovittelua niihin. Mallien pitäisi siis olla mittatarkkaa tavaraa, ja ehkä tuotu jostain CAD-ohjelmasta.

Blender on tietysti animointiin paras (ja ehkä turhankin järeä tarpeisiini) mutta voiko sillä piirtää mittatarkkaa osaa? Ehkä jonkun lisäpalikan kanssa? Vai onko helpompaa käyttää jotain toista ohjelmaa mallintamiseen ja animoida jutut sitten Blenderissä? Mikähän olisi sellainen ohjelma?

Wareversioihin ei niska taitu ja kaupalliisiin ammattisoftiin taas lompakko, joten katse kääntyy open-sourceen päin.

No jonkun 100e voisi uhrata ehkä...

Kitoos

snifi

  • Vieras
Vs: Blender ja 3D-mallinnus
« Vastaus #1 : 20.04.08 - klo:11.32 »
Kyllä pystyy. Blenderissähän on myös numeerinen mittojen syöttömahdollisuus, ja Python-skriptit ovat yksi vaihtoehto jos haluaa täsmällisiä lukuarvoja mittoihin. Ammattimaiset CAD-ohjelmistot tukevat mitä todennäköisemmin ainakin joitakin myös Blenderin tuntemaa tiedostotyyppiä. CAD-tyyppistä suunnittelua varten  voi käyttää ortogonaalista koordinaatistoa ja tarvittaessa renderöidä myös ihan pelkkinä rautalankamalleina.
« Viimeksi muokattu: 20.04.08 - klo:11.34 kirjoittanut snifi »