Täälläkin yksi, joka on mieltynyt xfce-työpöytään.
Koneena on Compa Aqmada E500 450MHz, 320MB. Laitteessa oli ennen XP, mutta sitten rohkaistuin vaihtamaan käyttöjärjestelmää mm. seuraavista syistä:
- Xp:ni oli piraattiversio ja olen päättänyt, että ensisijaisesti käytän ilmaisohjelmia tai sitten maksan haluamastani ohjelmasta. Koneeni on maksanut 0€, joten käyttöjärjestelmä ei voi olla konetta kalliimpi
- Firefoxin flash ei toiminut, ei toiminut myöskään java. Firefoxin / javan / flashin poistot ja rekisterin putsauskikkailut eivät tuottaneet tulosta -> tyypillistä windowsin sekoilua, johon ei löydy mitään järkevää korjausta.
- Ulkoinen HP polttava asema ei tunnistunut luotettavasti ja 4-porttisessa usb-hubissa se suostui toimimaan vain yhdessä. Muista tuli herja "laitteen asennuksessa ongelmia".
- Useamman ohjelman uninstall oli rikki, eikä niitä saanut siten järkevästä poistettua.
- En halua käyttöjärjestelmää, missä joku vakoilee koko ajan, mitä olen tekemässä. Windowsin käytössä tulee väkisinkin sellainen olo.
- Yksinkertaisesti vain liian hankala käyttöjärjestelmä tuo XP, joka alkaa jo olla myös vanhentunut
Eipä ole Xubuntun kanssa ollut enää ongelmia polttavien asemien tai selainten laajennusten kanssa. Kerran kun ne saa wörkkimään, niin hyvin toimii. Samaten ohjemien asennus ja poisto on naurettavan helppoa. Päivityksetkin saa kerralla asennettua boottaamatta useita kertoja konetta.
Myös se ainokainen "pakollinen" Windows-ohjelma, aikoinaan ostettu Paradox 7, jolla olen tehnyt niin paljon koodia, ettei ohjelmasta voi luopua, toimii winen alla käytännössä moitteetta. Vanha ohjelma, jossa on mielestäni kaikki, mitä kevyessä työpöytätietokannassa tarvitsee olla.
Pitää kuitenkin muistaa, että *buntut pakettivarastoineen on niin laaja kokonaisuus ja vieläpä ilmainen, että kyllähän siihen joukkoon pakostikin mahtuu hieman murheitakin ja joskus pahojakin ohjelmavirheitä. Toivottavasti kukin omaa hieman kärsivällisyyttä ja jaksaa lukea foorumeita. Talkoohengellä järjestelmä on kasattu ja tätä samaa meininkiä kun hieman myös loppukäyttäjiltä löytyy, niin homma pelaa.
Nyt on myös löytynyt sellaisia herkkuja, kuten fusesmb (kaikki verkon koneet saa liitettyä hakemistopuuhun), verkkoskannerin tuki/jakaminen (saned), helposti asentuvat Palm-ohjelmistot (gnome-pilot) jne., joista en ollut aiemmin tietoinen lainkaan.
Xubuntu yksinkertaisesti rokkaa
EDIT: Mulla siis tuo vanhempi Feisty 7.04 ja pitäisi rohkaustua päivittämään 7.10:een...