Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus  (Luettu 5292 kertaa)

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun asennus
« : 03.02.08 - klo:13.42 »
Tässä Ubuntu Linuxia vanhalle koneelle asennellessa tuli pieni probleema. Pääsin siihen asti kun pitäis nuo osiot valmistella, ohjeessa oli kuva (linkki lopussa), vaan itellä ei tullu minkäänlaista vaihtoehtoa, pelkästään tämmönen. http://img352.imageshack.us/img352/2231/screenshotpc7.png
ja ohjeessa
http://wiki.ubuntu-fi.org/images/ubuntu7...-valmistelu.png
Mitä tehdä? :D

Storck

• Vieras
Vs: Ubuntun asennus
« Vastaus #1 : 03.02.08 - klo:13.59 »
Mitäs on kun painat vaan eteenpäin?  ???

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.02.08 - klo:14.01 »
Mitäs on kun painat vaan eteenpäin?  ???
Ei pystyny "Juuritiedostojärjestelmää ei ole määritelty. Korjaa tämä osiointivalikossa.

Storck

• Vieras
« Vastaus #3 : 03.02.08 - klo:14.04 »
Taitaapi olla helpointa kun alotat alusta...

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.02.08 - klo:14.05 »
Emmä nyt ihan noin tyhmä ole. :D kaikkea tuli kokeiltua ennenkun tänne kirjoitin, sama juttu tulee koko ajan.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.02.08 - klo:14.36 »
Emmä nyt ihan noin tyhmä ole. :D kaikkea tuli kokeiltua ennenkun tänne kirjoitin, sama juttu tulee koko ajan.

Mene takaisin päin ja valitse osioi itse ja määrittele juuriosio ja swap, ubuntu tarjoaa joskus jotain media osiota valmiiksi.

Napsauta sitä media osiota ja valitse muokkaa ja laita osiolle juuren merkki / ja valitse swap osio myös.

Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:14.38 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.02.08 - klo:14.44 »

Mene takaisin päin ja valitse osioi itse ja määrittele juuriosio ja swap, ubuntu tarjoaa joskus jotain media osiota valmiiksi.

Napsauta sitä media osiota ja valitse muokkaa ja laita osiolle juuren merkki / ja valitse swap osio myös.

Terveisin jori52
Takaisin jos menee niin tulee kielivalikot jne. Ei ole mitään vaihtoehtoja valita mitään "osioi itse tai vaikka opastettu osiointi" sen takia mä juuri apua kysyinki.

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Vastaus #7 : 03.02.08 - klo:14.52 »
Kai sulla on joku kovalevy sentään kiinni koneessa? Eikä mitään taikalevyä vaan joku, minkä Ubuntu tunnistaa. Esim. joku SATA voi aiheuttaa hikkaa (joka kuulema lähtee lusikallisella sitruunamehua!)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.08 - klo:14.56 »
Kai sulla on joku kovalevy sentään kiinni koneessa? Eikä mitään taikalevyä vaan joku, minkä Ubuntu tunnistaa. Esim. joku SATA voi aiheuttaa hikkaa (joka kuulema lähtee lusikallisella sitruunamehua!)

r
On, siihen on tosin asennettu windows, mutta haittaako se?

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #9 : 03.02.08 - klo:15.00 »
Kokeile alternate-asennusta. Polta alternate-cd ja kokeile sillä. Itse kokeilin eilen live-cd:llä, mutta valitteli näytönohjaimesta, ja kun siitä pääsin ohi, ei löytynyt kovalevyä osiointi-taulukossa. Sama vika oli minullakin. Poltin sitten alternate-cd:n ja sillä kummatkin ongelmat ratkesivat. Eli täältä: http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html ja alhaalla "alternate-installiin" ruksi.

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #10 : 03.02.08 - klo:15.01 »
Miten meinaat tehdä, meinaatko asentaa Ubuntun Windowsin päälle? Vai osioida sen jotenkin niin että myös Windows säilyy rinnalla? Mutta ei sen silti pitäisi mitenkään vaikuttaa, kyllä niiden kovalevyjen ja osioiden pitää siellä näkyä.

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.02.08 - klo:15.04 »
Miten meinaat tehdä, meinaatko asentaa Ubuntun Windowsin päälle? Vai osioida sen jotenkin niin että myös Windows säilyy rinnalla? Mutta ei sen silti pitäisi mitenkään vaikuttaa, kyllä niiden kovalevyjen ja osioiden pitää siellä näkyä.
Aattelin, että windowsin päälle, kovo tyhjäks vaan:>

EDIT: koitanpa tuota alternate installia.
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:15.08 kirjoittanut showtek »

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #12 : 03.02.08 - klo:15.09 »
Jepjep.  ;) Mutta kokeile sitä alternate-asennusta. Luulen, että sillä ongelma ratkeaa. Itsellä ainakin ratkesi. Ja se on sitten helppo, kun valitsee vain levynosioinnissa "Käytä koko levyä". :) Oletko muuten koskaan ennen käyttänyt Ubuntua tai muita jakeluversioita?

Siitä alternate-asennuksesta vielä. Se on siis tekstipohjainen asennus. Vähän rumempi vaan kun tavallinen, eikä aluksi saa katsoa Mandela-videoita.  ;) Ei missään nimessä hankala. Suunnilleen samat kysymyksetkin kuin tavallisessa asennuksessa.

EDIT: joo  :)

jaldemar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.02.08 - klo:15.15 »

Terveisin jori52
Takaisin jos menee niin tulee kielivalikot jne. Ei ole mitään vaihtoehtoja valita mitään "osioi itse tai vaikka opastettu osiointi" sen takia mä juuri apua kysyinki.

Voisitko vielä kertoa minkälainen vanha koneesi on ja mitä Ubuntu versiota yrität asentaa live- cd:ltä.

Vanhakin kone voi toimia live cd:ltä käytettynä kohtuudella, mutta asentaminen voi tökkiä jos, ram muistin määrä on vaikkapa 256 megaa.

Ihmisillä on vaihtelevat käsitykset siitä mikä on "vanha" kone.

Nyrkkisääntönä voisit pitää  vuotta 2000.

Jos koneesi on tehty ennen vuotta 2000 ja ram muistin määrä on alle 512 ja kiintolevyn koko on alle 5 gigaa, niin kannattaa miettiä mitä ubuntu versiota yrittää asentaa koneelle suoraan.

Kertoisitko koneestatasi ainakin ram muistin määrän ja kiintolevyn suuruuden, jotka ovat tarpeellista tietoa koneen merkin lisäksi.

Samoin voi auttaa tieto siitä onko kiintolevy Ide vaiko sata väylään kytkettynä.

Esimerkiksi Ubuntu 7.10 versio asentuu parhaiten live- cd:ltä koneisiin joissa on ram muistia mielellään 512megaa.

Xubuntu 7.10 asentuu jo 128megaa ram muistilla.

Ubuntu 7.04 versio asentuu jos muistia on 256 megaa. Näin siis live- cd:ltä asennettuna.

Kun olet asentanut 7.04 live- cd:ltä niin voit sen halutessasi päivittää synapticin kautta uudempaam 7.10 versioon.

Tekstipohjainen alternate cd ei ole ihan noin tarkka ram muistin määrästä.

Vanhemmissa läppäreissä on esiintynyt, jonkin verran asentumisongelmia myös.

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.02.08 - klo:15.31 »

Terveisin jori52

AMD Athlon 3000+, 1gb muistia, 250gb kovo, sata muistaakseni. Eli toisinsanoen voisi sanoa uudeksi koneeksi, vuonna 2003 ostettu.
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:15.52 kirjoittanut showtek »

jaldemar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.02.08 - klo:15.56 »

Terveisin jori52

Voisitko vielä kertoa minkälainen vanha koneesi on ja mitä Ubuntu versiota yrität asentaa live- cd:ltä.

Vanhakin kone voi toimia live cd:ltä käytettynä kohtuudella, mutta asentaminen voi tökkiä jos, ram muistin määrä on vaikkapa 256 megaa.

Ihmisillä on vaihtelevat käsitykset siitä mikä on "vanha" kone.

Nyrkkisääntönä voisit pitää  vuotta 2000.

Jos koneesi on tehty ennen vuotta 2000 ja ram muistin määrä on alle 512 ja kiintolevyn koko on alle 5 gigaa, niin kannattaa miettiä mitä ubuntu versiota yrittää asentaa koneelle suoraan.

Kertoisitko koneestatasi ainakin ram muistin määrän ja kiintolevyn suuruuden, jotka ovat tarpeellista tietoa koneen merkin lisäksi.

Samoin voi auttaa tieto siitä onko kiintolevy Ide vaiko sata väylään kytkettynä.

Esimerkiksi Ubuntu 7.10 versio asentuu parhaiten live- cd:ltä koneisiin joissa on ram muistia mielellään 512megaa.

Xubuntu 7.10 asentuu jo 128megaa ram muistilla.

Ubuntu 7.04 versio asentuu jos muistia on 256 megaa. Näin siis live- cd:ltä asennettuna.

Kun olet asentanut 7.04 live- cd:ltä niin voit sen halutessasi päivittää synapticin kautta uudempaam 7.10 versioon.

Tekstipohjainen alternate cd ei ole ihan noin tarkka ram muistin määrästä.

Vanhemmissa läppäreissä on esiintynyt, jonkin verran asentumisongelmia myös.
AMD Athlon 3000+, 1gb muistia, 250gb kovo.

Koneen puolesta ei pitäisi ongelmia olla, sillä tuo ei ole kovinkaan vanha, tosin et kertonut onko levy sata väylään kytketty.

Sata väyläisissä kiintolevyissä on esiintynyt tunnistus ongelmia jolloin, levyoisioinnin valmistelu  jumiutuu.

Et myöskään kertonut mitä Ubuntu versiota asentelit koneelle.

Olettaen että polttamassasi cd:ssä ei ole virheitä.

Ubuntu 7.04 versio on usein asentunut 7.10 versiota paremmin. Myös alternate cd- asennus onnistuu paremmin.

Teksti pohjainen asennin alternate cd:ltä hakee koko asennusohjelman tuoreimman version palvelimelta  ja

live cd:n virheet ovat siinä korjaantuneet.

Useimmat vuoden 2008 ilmoitetut asentumis ongelmat ovat ilmenneet Ubuntu 7.10 live - cd asennuksissa ja joissakin laitteisto kokoonpanoissa.

showtek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.02.08 - klo:16.14 »
Njoo alternate installilla sain sen asennettua, kiitos paljon vaan kaikki.  :D

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi