Hei kaikki!
Olen ajatellut asentaa PQUbuntun
http://www.pendrivelinux.com/2007/03/13/run-ubuntu-from-windows-via-a-portable-usb-hard-drive/ siksi, että koneen kovalevyssä ei ole tilaa.
PQUbuntu asennetaan siis ulkoiseen usb-kovalevyyn (eikä muistitikkuun), sitä pystyy käyttämään Windowsista ilman että konetta täytyy bootata.
Asennus toimii suunnilleen samalla tavalla kuin liveCD:tä käyttämällä, siis klikataan Asenna-ikonia.
Yhdessä vaiheessa aukeaa kovalevyn osiointiohjelma. Voin valita joko automaattisen asennuksen, "Ohjattu - käytä koko levyä SCSI1 (0,0,0) (hda) - 3,2 GB ATA QEMU HARDDISK", tai "Osioi itse".
Kun valitsen "Ohjattu - käytä koko levyä SCSI1 (0,0,0) (hda) - 3,2 GB ATA QEMU HARDDISK" tulee seuraava teksti:
"jos jatkat seuraavat muutokset kirjoitetaan levylle. Muussa tapauksessa voit tehdä itse lisää muutoksia.
VAROITUS: Tämä tuhoaa kaiken tiedon poistamistasi levyosioista sekä niistä levyoisista, joihin olet määrittänyt luotavaksi uuden tiedostojärjestelmän.
Seuraavien laitteiden osiotauluja on muutettu:
SCSI1 (0,0,0) (sda)
Seuraaviin levyosiohin luodaan uusi tiedostojärjestelmä:
laitteen SCSI1 (0,0,0) (sda) osio nr 1 tiedostojärjestelmä ext3
laitteen SCSI1 (0,0,0) (sda) osio nr 5 tiedostojärjestelmä swap"
Kysymys on siitä, tuhoaako ohjelma kaiken tiedon kovalevystä (Western Digital, 60 GB) ja luo sinne tälläisen 3,2 GB ATA QEMU HARDDISKin, vai luoko se sen sinne vapaaseen tilaan (16,1 GB) ja on tuhoamatta levyllä olevaa muuta tietoa. Minulla kun on siellä kaikenlaista tärkeää, mm. Acronis True Imagen luoma iso-tiedosto koneen (Acer Aspire 1352XC) kiinteästä kovaleystä, jolla voidaan palauttaa käyttöjärjestelmän tuhoutumisen yhteydessä koko kovalevy käyttöjärjestelmineen ja muineen aikaisemmasta imagesta.