Mulla on (vielä Mikkisoftan järjestelmä... ) Eli olen vaihtamassa linuxiin niin onnistuuko että pidän Win xpn ja otan linuxin taustalle?
onnistuu.
mutta miten tekisin kovalevyjen kanssa kuulin joskus että linux ei nää windows levyä ? eli esim. kun haluaisin kuunnella musiikkia esim . C:\... niin pystynkö kuuntelemaan ja löytyykö se levy ylipäänsä?
näkyy kyllä, mutta sille ei pysty kirjoittamaan linuxista.
ja kun mulla on myös maxtor 160 gb levy ja tiedosto muoto ntfs niinku c:\ kin. ja jos asennan linuxin 160 gb niin näkeekö siiten windows sen ?
linuxia ei pysty asentaamaan ntfs-osiolle, vaan sitä varten pitää olla omat linux-osionsa. oletuksena windows ei näe linux-osioita (niin, että niiden sisältöä pystyisi tutkimaan), mutta jossain oli minusta windows ajurit parillekin suositummalle linux-tiedostojärjestelmälle.
koneeni tarkemmat tiedot :
Windows Xp Pro
Emo: Asus A7V333
Prossu: AMD Athlon(tm) XP 2600 +
Muisti 512 MB Ecc Dimm 2.14 Gb
Kovalevyt:
-.Maxtor.-
-80gb
-160gb
nii ja näppis on logitekin Gordeles Desktop Mx (paketissa maininta että voi asentaa mac os,mut toimiiko tuo linuxilla?)
--Edit 2: näytönohjain on Abitin Siluro GeForse 4 Ti 4200
netti kulkee: Linksys wrt54g kautta Avaks Roadrunner 44:lle
kaikki rauta näyttää olevan sellaista, että sen pitäisä toimia ongelmitta
p.s paljo esim unbuntu vie tilaa levyl ? vapaat tilaa mollemilla hieman yli 30gb.
riippuu vähän. parusasennuksen olen asentanu muistaakseni 4Gt levyllekin (mukana tulee oletuksena aika paljon ohjelmia), mutta nykyään asennetut ohjelmat vievät 14Gt (josta suljetut pelit vievät parhaillaan 8,4Gt) ja käyttäjien kotihakemistot vievät yhteensä 102Gt.
tilan käyttö riippuu siis pitkälti käytöstä, mutta 30Gt riittä alkuu varsin hyvin, käyttipä konetta miten tahansa.