Kirjoittaja Aihe: Toimiiko Ubuntu?  (Luettu 2149 kertaa)

chronicler

• Käyttäjä
    • Profiili
Toimiiko Ubuntu?
« : 14.01.06 - klo:01.07 »
Elikkä koneeni emo on Via Epia M10000, eli ts kaikki (osat koteloa,kovoa, poweria ja cd/dvd-asemaa lukuunottamatta) on ahdettu 17x17cm emolle. Haluaisin tietää että toimiiko Ubuntu koneellani ilman monen tunnin säätöä? myönnän olevani täysi noob linuxin (jos se nyt on läheskään sama asia kun ubuntu) kanssa. onko ketään asentanut Ubuntua Epia-koneelle tai tietääkö jonkun siinä onnistuneen?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Toimiiko Ubuntu?
« Vastaus #1 : 14.01.06 - klo:01.26 »
Elikkä koneeni emo on Via Epia M10000, eli ts kaikki (osat koteloa,kovoa, poweria ja cd/dvd-asemaa lukuunottamatta) on ahdettu 17x17cm emolle. Haluaisin tietää että toimiiko Ubuntu koneellani ilman monen tunnin säätöä? myönnän olevani täysi noob linuxin (jos se nyt on läheskään sama asia kun ubuntu) kanssa. onko ketään asentanut Ubuntua Epia-koneelle tai tietääkö jonkun siinä onnistuneen?

en tunne ko. emoa, mutta nopea haku googlella emon nimellä ja sanalla linux, antoi kyllä montakin linkkiä jossa emon kerrotaan toimivan linuxin kanssa. itse asiassa aika harva ei toimi.

ubuntu ja linux eivät ole sama asia. linux on varsinaisesti vain käyttöjärjestelmän ydin, se osa joka hoitaa kommunikaatiota raudan ja softan välillä. ubuntu puolestaan on kokoelma ohjelmia joka käyttää ytimenään linuxia. yleensä näistä eri kokoelmista puhutaan jakeluversiona/distribuutioina/distroina. ubuntu on siis linux-distro.
Janne

chronicler

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.01.06 - klo:01.35 »
ok. no jos mä koitan ladata ton ubuntun ja kattoo sit miten toimii. onks kellää tietoo kuinka kauan menee jos tilaa tollasen ubuntu-cd:n noitten kotisivuilta?

Ankka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.01.06 - klo:12.53 »
ok. no jos mä koitan ladata ton ubuntun ja kattoo sit miten toimii. onks kellää tietoo kuinka kauan menee jos tilaa tollasen ubuntu-cd:n noitten kotisivuilta?

Kuukausi - puoltoista? Ei voi tietää, vaihtelee.

Kannattaa ladata itse jos on laajakaista, tulee paljon nopeammin.