Kirjoittaja Aihe: Ghostscript ohjelmankäytöstä, ongelmana PDF-tiedostojen sivunumerointi  (Luettu 2733 kertaa)

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Liittyy seuraavaan aiheeseen jossa kysyin, että miten saan yhdistettyä PDF-tiedostoja. Tein nyt uuden aiheen tälle jatkokysymykselle kun menisi jo muuten todella pahasti ohi sen alkuperäisenaiheen. Lähinnä ajattelin jos joku muu törmää vastaavaan ongelmaan joskus?
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=14464.0

Sain yhdistettyä nuo parikymmentä alkuperäistä PDF-tiedostoa, mutta jouduin tekemään kaksi tiedostoa, että sivunumerointi täsmää kun alunperin teoksessa on sisällysluettelo ja johdanto alussa roomalaisilla numeroinnilla (13 sivua) ja sitten alkaa normaalisti 1-184 sivut. Eli nyt minulla on kaksi PDF tiedostoa.

Linux Kernel in a Nutshell (Sisällysluettelo ja johdanto).pdf [tässä sivut i-ix, jotka siis näkyy PDF ohjelmissa 1-9]
Linux Kernel in a Nutshell (Kirjan sisältö).pdf [sivut 1-180]

Tein noin koska haluan, että PDF lukuohjelmissa numerointi täsmäisi kirjan materiaaliin.

Huomattavasti mukavammassa muodossa mielestäni vrt. noin 20 erillistä PDF-tiedostoa, mutta hiukan jäi vaivaamaan, että voinko yhdistää nuo vielä niin, että saisin vain yhden PDF-tiedoston, jossa olisi sisällysluettelo ja johdanto roomalaisittain ja sisältö sivunumeroineen alkaisi "normaalisti" (=Arabialaisilla numeroilla)? Jos nimittäin Ubuntulla avaa tuon alkuperäisen esim. title.pdf tiedoston, niin sehän näkyy roomalaisella numeroinnilla ohjelmassakin. En löytänyt man gs komennolla mitään sivunumerointien pakottamisesta ja ghostscript heitteli tasaisesti sivunumerovirhettä kun yritin aluksi yhdistää nuo kaikki. Ghostscript ei ilmeisestikään tunnista roomalaista numerointia.

Ei todellakaan mikään maailmanlopunasia, mutta tiedättehän? Jotkin asiat vain jää vaivaamaan :D
« Viimeksi muokattu: 11.12.07 - klo:23.35 kirjoittanut qwertyy »

peran

• Vieras
Yritin lukea ymmärryksellä, mutten kuitenkaan siinä onnistunut.

No, itse yhdistelen pdf:t PostScriptin kautta, mutta silloin menetän linkit. Sivunumerointihan menee tietenkin myös uusiksi.

Koodia: [Valitse]
pdf2ps tiedosto.pdf tiedosto.ps
pdf2ps tiedosto2.pdf tiedosto2.ps
psmerge tiedosto.ps tiedosto2.ps >yhdistetty.ps
ps2pdf yhdistetty.ps yhdistetty.pdf

Jotensakin noin se menee. psmerge:n man sivut auttaneen, mikäli ei mene ihan noin kuin kirjoitin. Tarvitsee myös asentaa psutils-paketti.

Edit - Näkyi olevan suoriakin tapoja.
« Viimeksi muokattu: 11.12.07 - klo:23.10 kirjoittanut peran »

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
Jos nimittäin Ubuntulla avaa tuon alkuperäisen esim. title.pdf tiedoston, niin sehän näkyy roomalaisella numeroinnilla ohjelmassakin.

Näkyykö todella itse ohjelmassakin eikä ainoastaan sen näyttämällä sivulla?

En muista nähneeni missään ohjelmassa että käyttöliittymän esittämät sivunumerot olisivat jotakin muuta kuin tavallisia numeroita ja ne ovat aina olleet dokumentissa olevista sivunumeroista riippumattomia. Epäilen vahvasti ettei pdf:ssä pysty vaikuttamaan ohjelman esittämiin sivunumeroihin suhteessa dokumentin sivunumeroihin sillä en ole koskaan törmännyt näin tehtyyn pdf:ään vaikka olen lukenut useitakin pdf:iä joissa tuo olisi ollut hyvinkin tarpeellista.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Näkyykö todella itse ohjelmassakin eikä ainoastaan sen näyttämällä sivulla?
Arvasin että joku kysyy tätä, enkä kyllä ihmettele vaan olin itsekin tiputtaa silmäni päästä :) . Siksi tuo kait jäikin vaivaamaan ja toisaalta ihme, että tuota ei tueta kun käsittääkseni kyseinen tapa on hyvin suositeltava käytäntö jos kirjassa on pitkä sisällysluettelo tai ainakin näin olen käsittänyt äidinkielenopettajienpuheista.

Jäi muutamat todella pahat typot tuohon ensimmäiseen postaukseen ja tietysti nettiyhteys alkoi kenkuttelemaan juuri kun aloin korjaamaan virheitäni, mutta hyvä että joku hoksasi mikä on kyseessä.

Todiste, ruutukaappaus Linux Kernel in a Nutshell title.pdf :)
http://i20.photobucket.com/albums/b224/fsohc/linux/Kuvakaappaus-title4229.png
PDF:ään vain näemmä on haudattu kyseinen ominaisuus, johon ei kyllä tosiaan helpolla törmää. Harvinaisen asiallisesti tehty dokumentti, on jamppa ollut asiassa mukana. Pakko kyllä tosiaan myöntää, että en varmasti olisi edes kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta tuosta sitä on vaikea sivuuttaa. Harmi että menin sulkemaan päätteen, tuo Ghostscript kun antoi joka dokumentin kohdalla jonkin virheen sivunumeroinnista, mutta en kyllä muista yhtään mikä se tarkalleen oli.

http://www.planetpdf.com/enterprise/article.asp?ContentID=7009

Joka päivä jotain uutta   :)
« Viimeksi muokattu: 12.12.07 - klo:06.15 kirjoittanut qwertyy »