Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poisto  (Luettu 4912 kertaa)

Grandi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Ubuntun poisto
« : 10.09.07 - klo:15.56 »
Olen itse sataprosenttisen tyytyväinen kyseiseen distroon, mutta koska annan tämän läppärin isäni käyttöön, on minun poistettava ubuntu jotta saan hänelle ja Windowsille enemmän tilaa. Ko. henkilö ei ole kiinnostunut opettelemaan Linuxin käyttöä.

Katsoin haulla, ja siellä näkyi olevan muutama aiheesta oleva topic, mutta tarvisin sellaiset ohjeet, että tällainen 13 vuotias nyyppäkin ne tajuaisi. Windows ei saisi operaatiossa vahingoittua.

PS. Oikeastaan ei ole väliä, annatteko ohjeet ubuntun poistoon, kunhan sitä ei näkyisi BIOS:sissa, vaan se käynnistäisi Windowsin automaagisesti.

Kelmi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun poisto
« Vastaus #1 : 10.09.07 - klo:16.09 »
Eli Grub-valikko käynnistyessä pois? Sen onnistuu poistamaan kokonaan buuttaamalla Windowsin asennuslevykkeeltä, valitsemalla "korjaa aikaisempi asennus" (tjps) ja sitten vain komennetaan fixmbr. Tällöin käynnistyksenlataaja korvautuu wintoussin omalla systeemillä.

Ja Ubuntun poistaa helposti kun yksinkertaisesti vain poistaa Ubuntun levyosion ja liittää sen vaikka halutessa takaisin tuon Windowsin osioon. Onnistuu vaikkapa Live-CD:n avulla ihan näppärästi.

EDIT: Viisaammat korjatkoon jos on tarpeellista. Liian kauan siitä kun viimeksi on Ubuntusta pitänyt eroon hankkia  ;D
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Owdy

• Käyttäjä
    • Profiili

Kelmi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.09.07 - klo:18.04 »
Näin sen voi myös helposti ilmoittaa.. :)

Itse aina jupisemassa muille haun tarpeellisuudesta ja sen käytöstä, mutta en osaa kuitenkaan itse käyttää  ::)

Grandi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.09.07 - klo:18.15 »
Lainaus
1. Grubin korvaaminen Windowsin bootilla. Tarvitset XP:n asennus-CD:n. Boottaa kone CD:ltä (F12 kun kone lataa Biosia). Paina R, niin kone käynnistyy CD:ltä Recovery modessa  MSDOS -tilaan. DOSiin annat sitten komennot fixmbr ja sen jälkeen fixboot. Paluu komennolla Exit. Nyt on Ubuntun Grub hävitetty ja kone käynnistyy seuraavalla kerralla suoraan XP:lle ilman mintään käynnistysvalikoita.

Yritin tehdä noin, mutta missään välissä F12:n painaminen ei auttanut: Mitään ei auennut  :(

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.09.07 - klo:19.03 »
Lainaus
Tarvitset XP:n asennus-CD:n. Boottaa kone CD:ltä (F12 kun kone lataa Biosia).

Yritin tehdä noin, mutta missään välissä F12:n painaminen ei auttanut: Mitään ei auennut  :(

Oikea nappi riippuu koneesta. Tai jos CD:ltä käynnistäminen biossissa on päällä niin ei tartte painaa mitään.
Mun koneessa biosiin pääsee säätämään del-napilla. Bootatessa näytössä tavallisesti lukee, mikä on oikea nappula.

Grandi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.09.07 - klo:19.26 »
Lainaus
Tarvitset XP:n asennus-CD:n. Boottaa kone CD:ltä (F12 kun kone lataa Biosia).

Oikea nappi riippuu koneesta. Tai jos CD:ltä käynnistäminen biossissa on päällä niin ei tartte painaa mitään.
Mun koneessa biosiin pääsee säätämään del-napilla. Bootatessa näytössä tavallisesti lukee, mikä on oikea nappula.

Pääsen näemmä F2 näppäimestä biossiin. Mutta mitä teen täällä, kun tämä on "hiukan erillainen" bios kuin noissa ohjeissa  :o 

EDIT: Biossin versio on SiS 2.24.4a, jos se auttaa jotakuta auttamaan.
« Viimeksi muokattu: 10.09.07 - klo:19.34 kirjoittanut Grandi »

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.09.07 - klo:19.38 »
Pääsen näemmä F2 näppäimestä biossiin. Mutta mitä teen täällä, kun tämä on "hiukan erillainen" bios kuin noissa ohjeissa  :o 

Ei noissa ohjeissa edes käyty biosia säätämässä. Ehkä se F12 oli joku nappi joka pistää vain cd-käynnistyksen päälle?

Sun tarttee löytää sieltä käynnistysjärjestys, Boot order tms. Ja laittaa cd-asema ennen kiintolevyä.
Ei se yleensä mahdottoman vaikeaa ole selaamalla asetuksiakaan, mutta emolevyn ohjekirja ainakin opastaa moisen.

Grandi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.09.07 - klo:20.23 »
Ei noissa ohjeissa edes käyty biosia säätämässä. Ehkä se F12 oli joku nappi joka pistää vain cd-käynnistyksen päälle?

Sun tarttee löytää sieltä käynnistysjärjestys, Boot order tms. Ja laittaa cd-asema ennen kiintolevyä.
Ei se yleensä mahdottoman vaikeaa ole selaamalla asetuksiakaan, mutta emolevyn ohjekirja ainakin opastaa moisen.

Nyt olen asentanut Windowsin uudestaan koneelle, mutta missään ei ollut halaistua sanaa asennuksen uusimisesta / korjaamisesta tms. Eli grub avautuu vieläkin ruudulle kun buuttaa koneen  :(

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.09.07 - klo:21.54 »
Nyt olen asentanut Windowsin uudestaan koneelle, mutta missään ei ollut halaistua sanaa asennuksen uusimisesta / korjaamisesta tms. Eli grub avautuu vieläkin ruudulle kun buuttaa koneen  :(

Ei windowssia olisi tarvinnut asentaa kokonaan uudestaan. Et ilmeisesti tehnyt tuota ohjeen
Lainaus
Paina R, niin kone käynnistyy CD:ltä Recovery modessa  MSDOS -tilaan. DOSiin annat sitten komennot fixmbr ja sen jälkeen fixboot. Paluu komennolla Exit. Nyt on Ubuntun Grub hävitetty
osaa?

Linkki pedon kitaan.

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 10.09.07 - klo:22.19 »
Yhtä asiaa ihmettelen suuresti jos asensit widowsin uudestaa se kyllä jyrää GRUB;IN!

Elikä jollain Biosiin ja sieltä kone boottaan CD;ltä

XP asennuslevy sisään recovery mode, tuo ns, DOS sellainen.

Ja siellä on   C:\>   eli siihen  C:\>fdisk C: /fixmbr

Pitäisi mennä että helähtää!   ???
« Viimeksi muokattu: 10.09.07 - klo:22.32 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Kelmi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.09.07 - klo:11.50 »
Juurikin näin. Kyllä Grubin pitäisi häipyä jos Windowsin asentaa uudelleen.. Ainahan se korvaa käynnistyksenlataajan omalla härpäkkeellään! :o

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 26.10.07 - klo:20.28 »
Minulla on samantyyppinen ongelma, mutta koneeni on kannettava ja XP on tietenkin OEM-versio. Onko tähän minkäänlaista keinoa (laillista tai vähemmän laillista)?

peran

• Vieras
« Vastaus #13 : 27.10.07 - klo:07.27 »
Kyllä se kannettavalla menee samalla tavalla kuin pöytäkoneella.

Kannettavissa kaikissa ei kyllä taida tulla alkuperäistä XP:tä vaan usein tulee valmistajan viritelmä, joten tollaisen alkuperäisen M$ OEM:n lainaaminen auttaneen asiaan.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 28.10.07 - klo:16.55 »
Juurikin näin. Kyllä Grubin pitäisi häipyä jos Windowsin asentaa uudelleen.. Ainahan se korvaa käynnistyksenlataajan omalla härpäkkeellään! :o
Useamman kerran olen asentanut windowsin ja kertaakaan en ole vielä välttynyt fixboot ja fixmbr komennon käyttämisiltä. Eli ihan käänteiset kokemukset itselläni.