PATA-laitteet ovat yleensä jumpperoitu oletuksena "cable select"-asentoon joten master/slave-hommeleista ei tarvitse huolehtia, kunhan piuhan nokassa on laite. Toki jumpperointi kantsii tarkistaa ennen kytkemistä. Paitsi jos kone on niin antiikkinen ettei toiminto pelaa, jolloin piuhan nokkaan tuleva laite jumpperoidaan masteriksi ja välille tuleva slaveksi.
En muuten ole nähnyt urallani yhtään kertaa CableSelect jumppperoitua kiintolevyä, vaikka olen kuullut joissain ns. merkkikoneissa niin olevankin. Masteria ja Slavea on ollut käytössä kaikissa n. sadassa koneessa, joiden kannen olen aukaissut.
T:Jallu59
käden ulottuvilla on tälläkin hetkellä kaksi, joissa oli ainakin minulle tullessa CS käytössä; 2GB ja 80GB.
EDIT: tosiaan, kahdessa omassa, vanhassa koneessa oli semmoinen piirre, että BIOS päätti kaapeliin kytky -järjestyksen mukaan Master ja Slave -jaon, riippumatta jumppereista, jos oli CS, ei ongelmia, jos taas BIOS sanoi levyä Slaveksi, mutta jumpperit taas Masteriksi (ja sama toisin päin, muuten), tuli ongelmia, jos taas BIOS ja jumpperit olivat samaa mieltä, no, hyvä niin.